Gud och himlen /Guds storhet..Vår Far

 

 Fader Vår som är i himmelen.Nej, han är inte så avlägsen.För himlen och Gud bör ju finnas i våra hjärtan.

Fadern som är i himlen vet vad hans barn på jorden behöver, och är du troende så vet du att Gud som är i himmelen hör dig då du ber och ropar. Gud vet ju redan innnan du ropar att just du ska ropa på honom. Är inte det underbart?

Nu är det inte så att bara du och jag har ensamrätt till Gud, för han har ju MÅNGA barn, men var och en av oss  är ett av dem alla. Det är också underbart. Vi tillhör hans stora familj och vi vet att vi kan komma när vi vill och tacka för bönesvar, vi kan tacka för att han finns och hör oss då vi ber för någon/några eller när vi ber för vår egen situation.

Ja han finns i himmelen men han syns också tydligt här på jorden, för han syns i människor som vill väl, och i människor som har tagit på sig ansvaret att vara hans sändebud och bönefolk. Sådana finns det gott om, men inte alla syns så bra, man bara vet att de finns där. Det är också underbart att veta.

Ur våra egna perspektiv syns himmelen och allt vad där är, det syns så väldiga, och det är väldeliga. Ja det kan verka ofattbart. Men ju mer man lär känna Gud och hans kärlek desto mer övertygad blir man att allt är så som det står i Ordet och hur det verkligen fungerar i verkligheten.

Guds rike kan man inte SE, eller dra gränser, eller beskriva dess domäner. Jesus talar om Guds rike som en storhet i människors INRE. Vi önskar att i människors inre skall strömma av levande vatten (Jesus) och vi önskar att Guds rike (Gud i människors inre) skall komma för att få rum i människors hjärtan.

Guds rike är där Jesus Kristus är Herre. Är han Herre hos dig?

*Har du mod att bli en kristen och ta steget riktigt ut, har du inte mod att börja, säg, hur går det då till slut?* Lina Sandell-Berg

/Maria

 

 

3 thoughts on “Gud och himlen /Guds storhet..Vår Far

  1. Hejsan. Oren och ren mat. Vi måste komma ihåg att Gud hade ett särskilt sätt att se på och att ge oss förhållningsregler i GT. Men vi lever ju i NT och inte i gamla förbundet.

    Jesus säger om maten:
    Förstår ni inte att det ni äter inte kan smutsa ner er själ?
    Maten har inget med ert förhållande till Gud att göra, utan passerar bara genom magen och ut igen. * Mark 7:19

    Varför skulle vi inte tro på Jesu ord här? Är maten för vår mage viktigare för oss än det innehåll vi fyller vårt sinne och våra tankar med? Jesus framhåller att synden faktiskt börjar i tanke och vilja.
    Vi blir inte rena pga yttre handlingar, Vi blir rena inuti när Kristus förnyar våra tankar och gör oss lika honom-

    /Maria

  2. Hej på dig, tänkte störa dig lite igen.

    En sak som jag hört folk nämna nån gång är en mening i Bibeln som jag tror du kommer ihåg också, nämligen “Härmed förklarade han all mat för ren.” Mark 7:19 . Kommer inte ihåg om det var katoliker kanske som ifrågasatte detta eller om det var nån annan, men i alla fall. Grejen är att det verkar vara så att vissa tror att just den meningen är tillsatt i efterhand in i Bibeln. När jag själv läser meningen efter att ha hört den blivit misstänkliggjord nu så blir jag också osäker — är all mat ren eller har t.ex. katolska kyrkan lagt in denna mening i efterhand?

    Hej hopp på dig.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.