Gud har en plan/Törnena och tronerna.Seger.Rom 8:37

 


Törnena och tronerna, vad är bäst för oss? Skall allt bara givas oss utan kamp? Vad vill Gud med våra liv? Skall allt bara vara lättvindigt fångat? utan KAMP?

18 December
“I allt detta vinna vi en härlig seger genom honom som har älskat oss.” Rom 8: 37.

Så Underbart är evangeliet och så stor är Guds gåva, att du kan taga de fiender som just bekämpa dig och förvandla dem till trappsteg, som leda ända fram till himlens portar och in till Guds närhet.

Örnen sitter på ett klipputsprång och ser mot den svartnande himmelen, där ljungeldarna flamma. Han sitter alldeles stilla och iakttar stormvädret. Men först, då han känner stormens styrka och vet, att orkanen har nått honom, svingar han sig med ett skri ut i rymden för att av stormen föras upp mot skyn. Han flyger, buren sålunda av själva stormen.

På samma sätt vill Gud, att varje Hans barn skulle, genom att förvandla stormskyarna till en vagn vinna en härlig seger. Du vet, att då en armé har segrat, fördriver den fiendehären från slagfältet för att lägga beslag på alla dess förråd av ammunition och proviant. Det är just detta som vår text avser. Det finns byte att vinna!

Min vän, har du vunnit det? Då du stigit ned i lidandenas mörka dal, kom du upp ur den med byte? Då orättvisan drabbade dig, och du trodde, att allt var förlorat, litade du då på Gud, så att detta fick berika ditt liv? Att vinna en härlig seger betyder att fråntaga fienden bytet för att själv använda det. Gör bruk av de planer fienden uttänkt för att störta dig!

Då dr. Moon från Brighton i England blev blind, sade han till Gud: Jag mottar av Dig blindhetens gåva. Hjälp mig att använda den till Ditt förhärligande, så att Du vid Din tillkommelse erhåller Din egendom med ränta. Då lät Gud honom uppfinna Moon-alfabetet, med vars hjälp tusentals blinda kunnat läsa Guds Ord och många av dem funnit vägen till frälsning.

Gud avlägsnade ej Paulus törntagg. Han gjorde något som var bättre: Han tog den i sina händer och förvandlade den till Paulus tjänare. Törnena har ofta blivit människorna till större gagn än tronerna.

*Från “Källor i öknen” av Mrs. Chas. E. Cowman.
Här läser du om Moon-alfabetet
http://en.wikipedia.org/wiki/Moon_type

/Maria

4 thoughts on “Gud har en plan/Törnena och tronerna.Seger.Rom 8:37

  1. Ja vi gör som Gud säger och utför allt så gott vi kan.
    Stackars människor som väljer bort Gud. Jag var nära att göra det men han är större och jag fick ett nytt liv, liksom du fick.
    Synden talar i människors hjärtan därför gör de det de gör. De vet inte vad de gör… Vi kan inte till fullo förstå vilken nåd som har visats os i frälsningen, bara ana hur god Gud är. Det är mäktigt och underbart! att få vara hans barn!
    Bibeln är Guds Ord- det som man föraktar. Gud ser allt och hör allt, det borde man tänka på- han ser hjärtan.
    /Maria

  2. Det är klart att vi alltid ska visa evangeliet på ett (ord) eller annat sätt (leva).

    Tänkte på vad Gud genom Paulus säger i Romarbrevets början (kap 1-3).:

    När vi vet att Gud finns, men väljer bort honom, kommer alla avarterna vi ser (som i dagens samhälle kallas “normala”).

    Jag frågade Scientologerna idag om de visste något om Hubbard och kryssningsfartyget Hubbard hade i Karibien (Tydligen kastade man folk överbord och gjorde allt man kan göra som människa).

    En predikant sa om skjutningarna i Connecticut: Synden talar i mördarens hjärta. Svårare än så är det inte.

    må människor få nåden att få träffa den levande Herren och få ynnesten att mätas efter hans lag, och t o m bli frikänd efter allt vi gjort mot honom! Gud är stor!

    Om vi bara kunde se vad Gud ser i oss – det kan vi läsa om i hela Bibeln.

    Det är Herren som frälser människor, vi får följa med och öppna dörrar (blygsam betjäntroll!)!

  3. Hej. Det är många som är där ute och förkunnar sina EGNA grejer , som Jehovas Vittnen, Scientologerna, m fl icke kristna rörelser….tyvärr.Om troende människor VILL och har möjlighet så ska de ut bland otroende och berätta om evangelium, om Jesus, en levande Jesus.
    Det finns många ställen där en troende kristen kan vara bland folk och sprida budskap, traktat, kärlek. I olika formade grupper får man inte öppna munnen hur som helst, ack nej.
    Paulus säger att man skall berätta om Jesus och tro alltid, även när det inte passar sig. Därför, var vi än är, så skall evangelium förkunnas på ngt sätt, Gud hjälper oss att vittna, han lägger orden i våra munnar, men inte hur som helst, vi får fråga honom om när var hur.
    De kristna ska vara ute bland folk….och det kommer snart tider då människor kommer att stå lamslagna av katastrofer, då är vi där ute! bland dem!
    /Maria

  4. Snackade lite med två Scientologer som delade ut informationsmaterial på stan idag.

    Tänkte: Här ska ju vi kristna stå! Och nu kommer Scientologin före kristen tro!

    Det är ett tecken om något! Är vi kristna eller?

    Jag köpte några Johannesevangeliet, rätt billigt. Kostar bara 30 kr styck.

    måste hitta forum där man kan vittna, mer än bara säga: Jesus älskar dig till någon som går förbi.

    Tänkte på Alphgrupperna. Där finns det ju plats för att samtala – VITTNA, om man bestämmer sig för det! man behöver ju inte köpa Alphakonceptet, utan ta sin tid av sprida evangeliet.

    Har testat två ggr – det brukar gå bra ända tills man börjar tala om synd och att Gud faktiskt kräver av oss att vi ska tro och omvända oss från synderna. Där går gränsen för kursledarna!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.