Förföljelse av de kristna /Open Doors Del 1

 Artikel Del 1-  Open Doors org.

För två tusen år sedan försökte romarriket ta död på den växande kristendomen genom förföljelse. Men romarriket föll och kyrkan växte. Två tusen år senare, orsakar kyrkans tillväxt fortfarande förföljelse- och kyrkan fortsätter att växa.

Förra året arresterades hundratals kristna vid husrannsakningar i Nordkorea och många skickades till de arbetsläger där redan 50-70 000 kristna finns.

I Yemen dödades tre utlandsstationerade kristna hälsoarbetare. I Iran arresterades minst 85 kristna och ett antal kyrkor stängdes. I Mauretanien rensade regeringen upp och torterade 35 kristna med muslimsk bakgrund.

I Nordkorea rapporterade en observatör att “de kristna är måltavlor för regeringens våldsamma åtgärder och när de en gång fångats, betraktas de inte som människor- i år har vi bevis för att de används som försökskaniner för att testa kemiska bilogiska vapen”. (!!!!) Ändå har antalet kristna i Nordkorea ökat under de senaste åren.

I Iran blir fler och fler människor, som vuxit upp som muslimer, kristna. Allteftersom besvikelsen över den teokratiska muslimska regeringen växer, ökar längtan efter andlig sanning. Mirakler, drömmar, internet, satellit-TV- allt används av Gud för att dra folk till sig.

Detta mönster är inte ovanligt i hela den muslimska världen. Den islamska extremismen, oavsett om den är statligt styrd eller inte, är källan till förföljelse i de 38 av de länder där tron kostar mest.

Detta gäller särskilt för dem som vuxit upp i ett muslimskt samhälle, men som väljer att följa Kristus. Där den religiösa, kulturella och nationella  identiteten är så intimt sammanflätad, får detta val mycket faktiska konsekvenser- politiskt och socialt. Det är därför som evangelisation och omvändelse betraktas som en sådan omstörtande verksamhet, att det berättigar till våldsamma och juridiska repressalier på så många platser.

Men denna reaktion på evangelisation är inte begränsad till muslimska samhällen. Den är roten till de hinduiska extremisternas trakasserier av kristna i Indien; och i andra länder kan det komma från buddhister eller till och med från andra kristna.

Kristna ses också som ett hot av de totalitära regimerna. De forna kommunistiska staterna har i synnerhet svårt att tillåta människor att samlas i små grupper utanför regeringens kontroll.

I denna situation är förföljelsen ofta inriktad på kontroll av platsen där människor möts. I Vietnam hämmar och begränsar den kommunistiska regeringen den växande kyrkan: det har uppstått stora konfrontationer mellan troende och regeringen när kyrkans egendom konfiskertas, då mängder av kristna misshandlats och gripits under protesterna.

Tre centralasiatiska stater- Azerbajdzjan, Tadzjikistan och Kirgistan – införde rstriktiva religiösa lagar under 2009, vilket gjort situationen för den kristna minoriteten ännu svårare. I Kirgizistan är registreringen av kyrkor begränsad till att endast tillåta religiösa möten med minst 200 personer, vilket effektivt förhindrat huskyrkor.

Så medan kristna gläds åt de anmärkningsvärda förbättringarna av religiös frihet i Latinamerika under de senaste tio åren, börjar det nya decenniet med att kristna utsätts för ökat våld i många muslimska länder. Och i Nordkorea och Laos är det svårare än det någonsin har varit att bära det kristna vittnesbördet.  /Forts kommer på art.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.