Falska religioner, falska profeter/Bibelord

 

Bibelord om falska profeter, orättfärdighet och …om de tider vi lever i:

*
Jer 6:14  de taga det lätt med helandet av mitt folks skada; de säga: “Allt står väl till, allt står väl till”, och dock står icke allt väl till.
Jer 6:15  De skola komma på skam, ty de övade styggelse. Likväl känna de alls icke någon skam och veta icke av någon blygsel. Därför skola de falla bland de andra; när min hemsökelse träffar dem, skola de komma på fall, säger HERREN,
Jer 14:14  Men HERREN sade till mig: Profeterna profetera lögn i mitt namn; jag har icke sänt dem eller givit dem någon befallning eller talat till dem. Lögnsyner och tomma spådomar och fåfängligt tal och sina egna hjärtans svek är det de profetera för eder.

Jer 23:1  Ve över de herdar som fördärva och förskingra fåren i min hjord! säger HERREN.
Jer 23:16  Så säger HERREN Sebaot: Hören icke på de profeters ord, som profetera för eder, ty de bedraga eder; sina egna hjärtans syner tala de, icke vad som kommer från HERRENS mun.
Jer 23:17  De säga alltjämt till dem som förakta mig: “HERREN har så talat: Det skall gå eder väl.” Och till var och en som vandrar i sitt hjärtas hårdhet säga de: “Ingen olycka skall komna över eder.”
Jer 23:21  Jag sände icke dessa profeter, utan själva lupo de åstad; jag talade icke till dem, utan själva profeterade de.
Jer 23:30  Se, därför skall jag komma över profeterna, säger HERREN, dessa som stjäla mina ord, den ene från den andre;
Jer 23:31  ja, jag skall komma över profeterna, säger HERREN, dessa som frambära sin egen tungas ord, men säga: “Så säger HERREN.”
Jer 23:32  Ja, jag skall komma över dem som profetera lögndrömmar, säger HERREN, och som, när de förtälja dem, föra mitt folk vilse med sina lögner och sin stortalighet, fastän jag icke har sänt dem eller givit dem något uppdrag, och fastän de alls icke kunna hjälpa detta folk, säger HERREN.

Jer 29:8  Ty så säger HERREN Sebaot, Israels Gud: Låten icke bedraga eder av de profeter som äro bland eder, ej heller av edra spåman, och akten icke på de drömmar som I drömmen.
Jer 29:9  Ty man profeterar lögn för eder i mitt namn; jag har icke sänt dem, säger HERREN.

Luk 6:26  Ve eder, när alla människor tala väl om eder! På samma sätt gjorde ju deras fader i fråga om de falska profeterna.
2Th 2:9  honom som efter Satans tillskyndelse kommer med lögnens alla kraftgärningar och tecken och under
2Th 2:10  och med orättfärdighetens alla bedrägliga konster, för att bedraga dem som gå förlorade, till straff därför att de icke gåvo kärleken till sanningen rum, så att de kunde bliva frälsta.
2Th 2:11  Därför sänder ock Gud över dem villfarelsens makt, så att de sätta tro till lögnen,
2Th 2:12  för att de skola bliva dömda, alla dessa som icke hava satt tro till sanningen, utan funnit behag i orättfärdigheten.
Psa 95:9  där edra fäder frestade mig, där de prövade mig, fastän de hade sett mina verk.

Mar 13:22  Ty människor som falskeligen säga sig vara Messias skola uppstå, så ock falska profeter, och de skola göra tecken och under, för att, om möjligt, förvilla de utvalda.
Mar 13:23  Men tagen I eder till vara. Jag har nu sagt eder allt förut.

/Det är sorgligt att veta att just detta som står här i texten verkligen sker i församlingarna idag, nu mer än förr, man tycks inte bry sig om vilka som får/ska predika Guds Ord.    ?

 

   /Maria

2 thoughts on “Falska religioner, falska profeter/Bibelord

  1. Tack Janne för denna fundering. Tar emot den och säger: Vad hemskt!
    Så går det till och tack att jag inte var där, men kanske jag hade haft ett samtal med prästen…Ny kristendom på bred front- ja det är den som kommer nu mer och mer, varför ser man inte o hör man inte vad som faktiskt sker??
    Jodå man är visst syndig, sådan som inte Gud vill och det ordnar sig inte alls, hemska tankar.
    Bibeln är bibeln och är Guds Ord och man läser den med den helige Andes hjälp. Senast i dag fick jag en AHA-upplevelse av vad Jesus sagt/säger i ett bibelord..
    /Maria

  2. Jag var på en gudstjänst härom dagen där prästen läste två dikter av Tranströmer – i den ena dikten, Romerska bågar, talas om hur en ängel utan ansikte i en katedral viskar i ditt öra: “var stolt att du är människa! Ingenting är fullkomligt och det är som det ska.” En glädje strömmade genom dig och oändligheten sträckte sig uppåt valv efter valv (ungefär).

    Jag tänkte: vad skulle hända om prästen fick veta vad detta betydde? Detta är inte evangeliet. Det som beskrivs i dikten är illuminationsmomentet och andligheten i Kabbalah.

    (Ny kristendom – på bred front)

    Du är inte syndig – läs Bibeln som du vill. Plocka bland godisbitarna i världsreligionerna, som kan sättas ihop efter behag till nya skönhetsupplevelser. Läs skapelseberättelsen ur ormens perspektiv. “En ängel uan ansikte… oändligheten öppnar sig inom dig, valv efter valv” – jag ryser. Vad kommer dessa tankar ifrån? Knappast från Tranströmer själv. Paul Celan kanske.

    Vi måste lära oss skilja på olika läsningar av Bibeln. Det finns många traditioner som alla använder samma grundtext och som går åt helt OLIKA håll!!! 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.