Fakta om New Age/New age.Katolska kyrkan.vaksamhet

 

Ulf Ekman med på new age-flaggad ekumenisk seglats

I augusti 2007 inbjöd “Arbetsgemenskapen kyrkligförnyelse” (http://www.kyrkligfornyelse.org/) till kyrkodagar om ekumenik under mottot “För att världen skall tro”. Syftet var att belysa likheter, lyfta fram syskonskapet och ge vägledning i hur man ska gå vidare mot enhet, oberoende av lärofrågor. Bland talarna fanns bl.a Ulf Ekman från Livets Ord, Fredrik Emanuelsson – Romersk-katolsk präst, Katrin Åmell – dominikanenunna och ansvarig för ekumenisk teologi inom Sveriges kristna råd. Katrin Åmell är känd som en ivrig förespråkare för zen-mediation. Dessutom medverkande Bertil Gertner på söndagens gudstjänst. Du kan hitta programbladet här.

Över söndagens program finns ett citat av den kända new age-företrädare Marianne Williamson:

*”Vi är födda att visa Guds härlighet som finns inom oss. Den finns inte bara i några av oss – den finns i oss alla.”
Marianne Williamson “A Return to Love” (Harper Collins 1991)

Det som sägs här är inte biblisk teologi utan kärnan i den teologi som är kännetecknande för bl.a. new age: “vi är alla gudomliga inom oss, oberoende av tro”. Att det är just detta som Marianne Williamson vill förmedla kan du se längre ner i texten. Hur i hela världen kommer det sig då att en ekumenisk konferens flaggar söndagens program med ett citat av en mycket tung new age-företrädare? Och hur kan man välja ett sådant här citat som helt går på tvärs med Bibelns lära om människan? Är det okunskap? Nej, någon (några) på den här seglatsen är uppenbarligen fascinerad av det som Marianne Williamson står för. Det här säger ganska mycket om den ekumeniska rörelsen och hur illa ställt det är med det andliga ledarskap i Sverige som är drivande i denna ekumenik. Det säger också något om vilken vind det är som fyller seglen.

Att människan är gudomlig i sitt inre, eller att Guds härlighet finns i alla människor, är inte en biblisk sanning, men det är en grundläggande lära inom både new age och mystik. Den läran finns även i olika varianter hos hinduism, buddhism, trosrörelsen, Katolska kyrkan, Mormoner mfl. Jesus sa att ur människans inre kommer inget annat än ondska. Men om en människa blir pånyttfödd genom Jesus, då tar Gud sin boning i den människan genom sin Helige Ande. På så sätt, inte på något annat, kan vi få del av gudomlig natur i vårt inre. Men den pånyttfödda människan blir ändå inte gudomliggjord i sig själv, utan blir “bara” en bärare av den Helige Ande.

Ulf Ekman seglar mot Rom?
Genom den här konferensen blev det tydligt att Ulf Ekman drar allt mer åt katolicismen. Det samma ser man i andra uttalanden och skrifter från Ekman. På Jesus festival 08 i Norge sa han i samtal med Peter Halldorf: “I historien är det alltid klosterväsendet som har räddat Kyrkan”. Ett annat märkligt uttalande som Ekman gjorde på samma festival, och som varje vaken och evangelisk kristen borde gå i taket för var detta: “Tänk om det går 1500 år innan Jesus kommer tillbaka?” (båda citat från norska DagenMagazinet). Detta är ett uttalande som ligger mer i linje med katolsk tro än något annat. På OAS-rörelsens hemsida kan vi läsa följande: “Den fantastiska vändpunkt, med en omvändelse till enhetens färdriktning, som nu signaleras av Peter Halldorf och Ulf Ekman med helt oväntade nya konstellationer, bekräftar för mig, att den Helige Ande som enligt Ulf Ekman påven Leo XIII bad ner över 1900-talet vid dess ingång nu verkligen fått tag i sin kristenhet.” Ekman prisar alltså påven för pingstväckelsen som startade i början av 1900-talet. Vidare tror Ekman idag att Maria är en evig ljungfru, han tror på “realpresens” i nattvarden (brödet ÄR Jesu kropp, vinet ÄR Jesu blod) vilket är grunden för den katolska blasfemiska nattvardsmässan, där det enligt katolska kyrkan sker en förnyad Jesu offerdöd på altaret var gång prästen läser nattvardens instiftelseord.

Rent logiskt är inte avståndet mellan new age och katolska kyrkan speciellt stort; det blir också synligt i hur kyrkdagarna 2007 flaggas med citat från en stor new age-företrädare. Det finns många tecken som tyder på att detta avstånd dessutom krymper. Avståndet mellan Livets Ord och katolska kyrkan krymper också. Innebär då detta att new age och Livets Ord nu närmar sig varandra? Ja, rent logiskt kan det vara så, men vad som kommer att ske i verkligheten, det återstår att se. Jag vill i alla fall med denna text uppmana till vaksamhet!

Marianne Williamson
Vem är då new age-företrädaren Marianne Williamson? Känner du till new age-bibeln “A course in miracles” (En kurs i mirakler)? Marianne Williamson är känd för sin praktiska undervisning utifrån denna ockulta bibel. Hon anlitas av t.ex. Oprah Winfrey för att hålla dagliga entimmas TV-program utifrån A course in miracles. Läs mer om Marianne Williamson på hennes egen hemsida.

A course in miracles
Vad lär då A course in miracles (som sägs vara en bok som dikterats av ett andeväsen)? Kortfattat säger denna ockulta bibel följande (som går helt på tvärs mot Bibelns undervisning):

*rädsla är din rädsla att acceptera att du är gud.

*hat är att inte acceptera att du är gud.

*den enda djävul som finns är att tro att det finns en.

*den ende satan som finns är att inte tro att du är gud.

*synd är att inte acceptera att du är gud.

*förlåtelse är att erkänna att dina medmänniskor är gudar.

*Jesus kom för att visa att vi alla är kristus. Han är endast en i raden av alla kristus.

*synd är endast att tro att du inte är syndfri.

*de som inte accepterar sig själv som gudomlig är cancerceller i mänsklighetens kropp. Frälsning för världen är att alla celler blir “friska” genom att se sin gudomlighet. De som inte vill se detta är tumörer. Tumörer måste avlägsnas.

Förstår du vart ekumenikens företrädare kan vara på väg att leda kristenheten in i? Ta avstånd från detta ledarskap! Frigör dig från den avfallna kristenheten! Sök dig till bibeltroende syskon! Håll dig nära den bibliske Jesus!

Lennart i augusti 2008  www.bibelfolkus.se

___

/Maria

16 thoughts on “Fakta om New Age/New age.Katolska kyrkan.vaksamhet

  1. Vi som tror har upptäckt fakta om synden-överträdelser och omvändelse och tro. och det är verkligen inte vår förtjänst utan Guds. Enligt Guds Ord är vi räddade, och enligt Guds Ord är det många många många som behöver bli frälsta
    /Maria

  2. Det är som att köpa på kreditkort. Vi vill hela tiden betala senare… inte idag…en vända till…

    Bibeln säger att vi alla är skyldiga att ha brutit med Guds lag (10 budorden). Vi förtjänar straff. Och Jesus tog det straffet på sig själv.

    Glad och nöjd kan jag inte bli förrän vi upptäcker detta enkla fakta!

  3. Hosea 4:6 talar om att folket går under…ja folk går under. Jag vill inte gå och ta ur ett s k smörgåsbord jag vill ha Guds klara ord, men människor tar lite här o där och blir tillfredsställda och de tror de gör rätt, föt de blir lärda så. Men ack, vad fel det är.
    Det är sannerligen andra tider….och det blir värre, vad tragiskt!
    Man ska känna sig lycklig och glad och nöjd då är allt bra- medans man är på väg till helvetet- /Maria

  4. Vi ska i programmet inbilla oss att tro är att gå ett varv runt smörgåsbordet. Lite sill, rödbetssallad, några grillade revbenspjäll, salsa och bröd. Nu är tallriken fylld.

    Barn gillar glass. Vi gillar den osammanhängande glättigheten!

    Är det inte någonstans i Ordpråksboken det sägs att vi går under i brist på riktig kunskap?

    När majoriteten tycker något (eg vad som helst) känns det bra! Schysst att tycka likadant. Trumresa med schamanen skulle verka knäppt för bara 20 år sedan. Nu är det “läckert.”

    Här ett citat från Goethe (inte så att jag fäst mig vid honom!):

    “Truth has to be repeated constantly, because error also is being preached all the time, and not just by a few, but by the multitude. In the Press and Encyclopaedias, in Schools and Universities, everywhere error holds sway, feeling happy and comfortable in the knowledge of having majority on its side.” –Goethe

  5. Det är så sorgligt med de där programmen- de säger ju ingen sanning. Människor vet inte att det inte är bra med andar, Kristi Brud-kvinnor och mormoner och mera…. de förstår inte faran och vet inte att man måste bli frälst!
    Ja de tycks tro att det är lek! Usch så hemskt.
    Ja lättejefullt och lite hursomhelst går det till numera mer o mer, och tiden är kort! att vända om.
    Människorna förstår inte farorna.
    Ja i Kristus är vi FRIA.
    /MAria

  6. Just nu är det religionsprogrammet från Sverige till himlen på TV:n. Programledarinnan frågar förtjust om hon kan få följa med på en trumresa och kontakta andar. I ett andra delar av programmet fick man se “Kristi brud” som gift sig med Jesus, och mormoner som lagrat upp mat vid ev kommande samhällskatastrofer. buddhister mediterade och gick runt livshjulet.

    Trumresa med andar verkar mest lockande, för programledarinnan. Tror vi svenskar verkligen att religion och Gud är ngn slags lek?

    Det krävs bara ett kort flyganfall på Syrien/Iran och då kan WW3 vara igång!

    Är det dags att gifta sig med Jesus när han dröjer?
    Vilken bild vill SVT ge av kristen tro? Någon slags lättjefulla gliringar.

    Har folk glömt vilken skräck och panik som åtföljer vidskeplighet och tro på andar i naturen?

    Friheten i Kristus slår allt!

  7. Jag säger likadant. INGEN INGEN INGEN som inte känner GUD och mår dålig,t kan bli varaktigt frisk och mår bra utan att veta något om förlåtelse från synd och veta ngt om Guds kärlek.
    Jag har prövat på det, så jag vet. MEN när Jesus kom in i mitt liv fattade jag vad synd var och kunde genom Jesus bli fri. Vad säger du?

    Ok, det tog tid att bli den jag är, för att jag själv inte ville “ge mig” dvs LYDA! men att gå ner på knä det fick jag minsann ändå, och sedan…ja sedan förstod jag! JAG ÄR FRI! /Maria

  8. Det verkar som om vår tid är en övergångsperiod. Sover vi kristna nu, lämnar en efter en Bibeltron.

    “Jag vill må bra.” “Kristendomen är fördömande och inskränkt.”

    Hur mår man bra när man inte fått förlåtelse och upprättelse av Gud?

    Det är som att säga: “må bra” till en person som kämpar i missbruk.

    Hur ska man må bra när ingen talar om synden som gör att du mår dåligt?

    Vad säger du?

  9. Jo det är sant att man kan höra det uttrycket på sjukhus. Och eftersom det inte finns synd (enligt vissa) så behövs ju inte frälsningen..
    Det är grymt med N A och jag skulle vilja visa lite mer på det- eftersom detta kommer att bli väldigt farligt måste man vara medveten om det, dess verkningar.

    Jag såg ett par filmer om den nya kyrkan och falska profeter men det var så hemskt så det gick inte att se eller ta med på denna sidan.Jag kunde inte titta.
    Det är massor med människor som kommer att gå under psykiskt med detta som kommer, och ja, det är redan här.
    Fruktansvärt.
    /Maria

  10. Jag menade att påståendet “Jag är Napoleon”, kan man höra på sjukhus. När N Age påstår “jag är Kristus, alla är” menar man väl att människor inte behöver Jesus frälsning. Finns det ingen synd, behövs ingen frälsning.

    Jag tycker mer och mer att N Age döljer en grym attityd till omvärlden. “Gör som du vill och strunta i andra. Allt är bra som det är. Du är gudomlig.” Det låter väldigt grymt mot dem som far illa. New Agaren “njuter av sig själv” och självfokuserar.

    Om det inte finns någon synd (överträdelse) finns ingen lag, heller.

    Egoism och grymhet hör ihop, helt klart.

  11. Då svarar jag att människor inte är syndfria även om de tror det. Man kastar 220 miljoner ton mat för att de stora industrierna och ekonomierna skall “gå ihop”, bära sig… men det vet inte folk..man lär sig ett visst beteende, så ska det ju va!

    Nej alla är inte i Kristus och du är Janne. /Maria

  12. Om människor är syndfria och bara inte vågar “leva ut sin gudomlighet” borde ju världen se rätt bra ut/bättre och bättre ut. Det finns ju så många gudomligheter överallt. Hur kan vi då kasta 220 miljoner ton mat/år bara i västvärlden, när det är hunger på många platser?

    “Alla är Kristus”, säger New Age.
    Vilket skumt påstående.

    Ja, alla är Kristus och jag är Napoleon.
    🙂

  13. Jo det är fascinerande hur Gud handlar med människor. Gud styr, Gud har makten, Gud är rättvis, Gud är god. …Ja prisa Gud!
    /Maria

  14. I Johannes brev sägs det att “det andra evangeliet och dess förspråkare” (här kallade Antikrist) kom ur de judeo-kristna cirklarna: “de kom från oss, men de hörde inte til oss.” (ungef.)

    Faktum är att flera framstående New Age-företrädare som Barbara Marx Hubbard och Marianne Williamson är av judisk börd. Ockultisterna Madame Blavasky var ortodox och Bailey anglikan. Det vill säga innan de gick in på *New Age evangeliets vägar*: “du är gudomlig. Det finns ingen synd.”

    Är det inte fascinerande hur Guds ord styr även tankarna hos Hans fiende(-r)?

    Det är ett bevis på vilken kraft Gud har! Hans fiender plagierar och förvränger Guds Ord och kommer snart i ett ologiskt och dunkelt vakuum. De har ingen egen kraft att tänka egna tankar. Prisa Gud! 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.