Hur får man evigt liv?/ Joh 17 Att känna Jesus

 

 

I Johannes 17 kan vi läsa om att Jesus ber ensam till sin Far. Han säger i de första verserna:

“Uppenbara Sonens härlighet så att han i sin tur kan ära dig. För du har gett honom myndighet över varje man och kvinna på hela jorden.

Han skänker evigt liv åt var och en som du har gett honom.

Och detta är vägen till evigt liv – att känna dig, den ende sanne Guden, och Jesus Kristus, som du sände till jorden. “

Jesus är fullt klar på den punkten: man får evigt liv genom att lära känna Gud, Fadern själv, genom hans son Jesus Kristus.

Evigt liv kräver att vi kommer in i en personlig relation till Gud genom Jesus Kristus. (Se: Bibelord Joh 1:1-5)
När vi erkänner vår synd och tar avstånd ifrån den bor Kristi kärlek i oss genom den helige Ande. Vad är då synd? Det är att inte tro på Himmelens och jordens Skapare. Att förneka vem som skapat oss, att håna Jesus, att vilja leva efter sitt eget huvud och neka Jesus tillträde i sitt liv, att bedröva den helige Ande. (Mer om den helige Ande under: Den helige Ande..)

Amen, amen säger jag er: Den som tror har evigt liv. Joh. 6:47

2 thoughts on “Hur får man evigt liv?/ Joh 17 Att känna Jesus

  1. Hej Jag lägger in din kommentar här för att svara dig: Inskränkt kan jag och andra troende inte kalla oss. Snarare klartänkta och vi älskar en levande Gud.
    Eftersom du inte är frälst har du svårt för att förstå vad tro handlar om. Jag rekommenderar att du tittar i kategorin TRO här på sidan och försöker ta till dig att vi som tror känner Gud. Och vet att Jesus levt, dog, och uppstod igen. Jag antar att du är en ungdom som skriver och ni ungdomar har inte fått den upplysning ni behöver för att förstå vad tro är. Det står också klart och tydligt genom hela bibeln o både himmel och helvete och Jesus talar mycket om båda dessa ställen. HAN ÄLSKAR ALLA MÄNNISKOR och vill inte att NÅGON skall gå förlorad, inte du heller.
    Om du vill veta /lära känna Gud, så fråga honom med ett ärligt hjärta, du kommer att få ett tydligt svar.
    Den troende har fått sin tro genom att ta emot Jesus Kristus, som lever idag. Jag kan inte göra annat än att be för att du ska förstå detta.
    Fritänkare har alltid funnits och Sverige är idag ett mycket sekulariserat land där många inte tror, tyvärr.
    Kristendomen kan man skylla mycket på, och jag vill upplysa dig om att Kristendom inte är en religion, utan en tro.
    Det är en otrolig skillnad på kristendom och sådana religioner som buddism, hinduism och islam t ex. Jag råder dig att försöka tala med en troende och få svar på dina många frågor.
    Varma häln f Maria

  2. ojsan nu kommer ni få dumma människor!det finns uppenabrligen kvar dumma människor i världen jag förstår om ni tror på biblen men asså……. Biblen hör hemma på medeltiden det är kort sagt strackt kvinnoförtryck! som många andra religioner har människor skappat dom för att få makt, genom att hota folk med att ni hamnar i heLvEtET om ni ej följer detta. Och dessutom förtrycker dom flest religioner kvinnorna detta är fruktansvärt hemskt jag hoppas att nån fattar att religioner e påhittade för att till förskansa sig makt plus belöningen i att tro på en religion är alltid evigt liv ! INGEN! INGEN! Kan kontrollera detta alltså kan religioner fortfarande finnas annars skulle dom blivit motbevisade av modernare klarare tankar men eftersom det gäller livet efter detta så e det obevisbart men tro vad ni vill jag antar att ni behöver lite tröst men mitt TIPS börja använda er hjärna för religionerna e ett sätt att styra befolkningen på kristendomen skapades nog och började användas av romarna för att kontrollera befolkningen få dom att sköta sitt. JAG förnekar ej att jesus har funnits han var nog en stor människa men han gjordes gudomlig ahn var ej det antagligen från början =)

    TA ER UR DTE SYNFÄLTET SOM RELIGIONERNA OCH MEDIERNA MÅLAT UPPFÖR ER !
    BÖRJA TÄNKA FRITT!

    ALLTSÅ KAN VI NU dra slutsatsen att folk som säger att ni kommer få evigt liv efter döden är maktglada YOU KNOW!MEN en sak ska ni ha klart för er ni kan ej abra säga så här dom ahr fel dom har också fel men vi har rätt! INGA RELIGIONER I VÄRLDEN KAN BEVISA ELLER MOTBEVISA VARANDRA FÖR I ALLA JÄVLA BÖCKER STÅR DET : då sa ängelen, en flygande apa eller nåt annat konstigt om ni dumma fula människor förljer vår lära så kommer ni till en vacker plats ?? INSER ingen här att detta är som in i helvetet påhittat människan kunde ej förklara varför det regna innan så då trodde man på religion ju för där fanns alla svar. NÄSTAN ALLT som kyrkan påstått är FELAKTIGT! som att jorde är ej platt osv man kan räkna upp en oändlig lista men nu ahr kyrkan och många andra religioner varit så pass smart så dom kom på det här med döden oj oj oj ingen kan motbevisa detta oj oj ingen kan säga att vi har fel ! perfekt då säger via tt jesus avr gudomlig och att ni MÅSTE följa VÅR religion FÖR att FÅ evigt LIV! DET KALLAS ATT TILLFÖRSKANSA SIG MAKT! DÅ gav religionerna svar på många frågor som människorna ej förstodd alltså trodde man på dom nu håller vi på att gå in i en modernare värld DÄR homosexuella, firtänkande människor, fritänkande KVINNOR! kan få säga och tänka vad dom vill men tror för all del på kristendomen ! MEN JAG LOVAR NI KOMMER INTE TILL NÅT HIMMELRIKE! OM ni kan komma med nåt ÄNDA MOTBEVISA TILL ATT himmelen finns så skriv detta gärna jag e öppen för alla tankar som ni ser. FÖR AJG ÄR fritänkande om ni går i gneom alla motbevis för att biblen finns och alla bevis och ändå tycker att biblen stämmer så tycker ajg detta är okej men det verkar bara som ni CIterar den dumma biblen . NI ska veta att det finns andra människor och dom som skrev biblen för det är ej gudsord skrev nog vad dom ville ha med eller hur . men VAR ÖPPNA FÖR alla tankar men tror ej att biblen är någon vittnesbörd. OM NI säger att biblen e gudsord så är ni inskränkta

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.