Evangelium/Paulus/Äkthet./Vara människor till behag?

 

Äktheten hos evangeliet.
Paulus säger så här:
*Är det då människor som jag nu försöker vinna för mig, eller är det Gud? Står jag verkligen efter att  “vara människor till behag?”
 Nej, om jag  ännu ville vara människor till behag, så vore jag icke en  Kristi tjänare..*

Paulus bad inte om ursäkt för sin uppriktighet för folket i Galatien. Han visste att han inte skulle kunna vara fortsatt trogen sitt uppdrag om han lät dem (galaterna) fortsätta på fel väg. VEM anpassar du dig efter? – Gud eller andra människor? Be om mod att alltid fråga Gud till råds innan du gör något.

Evangeliets budskap får aldrig ändras, men det ser ut som, och hörs, som om man ändrar mer och mer och predikar en Jesus som jag inte hört talas om….en annan Jesus.

Paulus är så bestämd i sin uppfattning  att han skulle förbanna till och med den ängel som vågade komma med samma lögnaktiga budskap. Den ängeln skulle nämligen inte komma från himlen, hur underbar den än var.

Äkthet:
1.Paulus uppdrag kom direkt från Kristus.  Gal 1:12
2.Paulus var en rätttrogen jude.  Gal 1:13-14
3.Han hade en för sammanhanget särskild omvändelse att hänvisa till.  Gal 1:15-16; Apg 9:1-9
4. De övriga apostlarna hade bekräftat hans tjänst  Gal 1:18:19; 2:1-9
Paulus presenterade sig på liknande sätt också för församlingarna i Korinth  (2 Kor 11-12) och Fillippi  (Fil 3:4-9)

Paulus hade inte valt att vara Kristi tjänare (apostel) det var Kristus som hade utvalt honom. Har Kristus utvalt dig? De goda nyheter som Paulus predikade grundade sig nte på mänsklig visdom. De goda nyheter som Paulus predikade hade Jesus Kristus själv som garant.
/Maria

2 thoughts on “Evangelium/Paulus/Äkthet./Vara människor till behag?

  1. Hej! Man vill ha en annan Jesus- det strävar man efter. Men den som lärt känna honom strävar efter att ha sin tro i honom, och följa honom– för evigt!
    Tänk att Jesus har dött och uppstått för oss! KAN Newage säga detsamma? NEJ
    Vi går inte vår egen väg, vi går HANS väg som frälst oss! Tack Jesus!
    /Maria

  2. “…som om man ändrar mer och mer och predikar en Jesus som jag inte hört talas om….en annan Jesus.”

    Jesus i Bibeln förlåter synderna och uppmanar oss att sluta synda och hoppas på Gud.

    “En annan Jesus” tröstar oss genom att hänvisa till att “du egentligen inte är syndig”, du behöver inte förlåtas för något. Varför har du så dåligt självförtroende? Du är värdefull…

    Skillnaden blir att Jesus i Bibeln vet att vi är syndiga och att Han är vägen till Gud.

    En annan Jesus tröstar dig med att visa till dig själv (egot). “Fortsätt att gå din egen väg (i synderna). Du är inte så dålig”, säger han.

    Den ene är vår Herre. Den andre är New Age Jesus.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.