Ett ord i dag/Bibelns Efesierbrev kap 5

 Se Kapitel 5 i Efesierbrevet:   Paulus säger/förtydligar  hur vi ska leva. Ett liv i kärlek skulle se ut så här enligt Gud:  (Några bibelställen)

*Följ Guds exempel i allt vad ni gör, på samma sätt som ett barn försöker likna sin far. Var kärleksfulla mot varandra och följ Kristi föredöme, han som älskade er och gav sig själv åt Gud som ett offer som var nödvändigt för era synder. Gud tyckte om detta offer, för Kristi kärlek till er var som välluktande parfym för honom. Låt det inte finnas någon sexuell synd eller annan orenhet eller girighet bland er. Ni är ju kristna! Smutsiga historier, fräckheter och grova skämt är ingenting för er. Påminn istället varandra om Guds godhet och var tacksamma.* /Ef 5:1-4*    

och:

*Det ska ni ha klart för er:  Kristi och Guds rike kommer aldrig att tillhöra någon som lever i sexuell omoral, inte heller den som är självisk, för en självisk person är egentligen en avgudadyrkare. Han älskar och tillber detta livets goda mer än Gud. Låt inte er luras av dem som försöker ursäkta dessa synder. Gud ser allvarligt på synden och hans vrede kommer att drabba dem som inte lyder honom. Håll er borta från sådana människor. En gång var era hjärtan fyllda av mörker, men nu är de fyllda av ljus från Herren, och ert uppträdande borde visa det! Därför att ni har detta ljus inom er, bör ni bara göra det som är gott och riktigt och sant.*  /Ef  5:5-9

Paulus skriver att den kristne skall akta sig för dem som är onda, omoraliska och motståndare till allt vad kristendom heter.   Läs Efesierbrevet!

 

2 thoughts on “Ett ord i dag/Bibelns Efesierbrev kap 5

  1. Hej Ja EF o alla breven är så grundligt sköna. Av mänskligheten idag och av oss västerlänningar kan man nog räkna med att många inte uppfyller Guds krav.
    Jag har också fel som jag gör men kämpar med dem, det är ju en kamp och därför finns vapenrustningen i kap 6.
    Vi måste ställa Jesus i centrum!
    /Maria

  2. Jag tycker att brevet har en vardagsnära känsla och en positiv ton – Allt ska knytas till Kristus i vårt liv, säger Paulus – och Kristus ska bli centrum i livet, mer och mer – också i den kommande historien. Så förströstansfullt.

    Det får inte finnas grova skämt och sexuell omoral…
    Ja, man kan fråga sig hur många av oss västerlänningar som räknas som kristna, enligt Paulus?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.