Ekonomi/Världens ekonomier.Utpressning!

 

Förstår man att något håller på att hända? Förstår man att det inte är som det ska med världens ekonomier, och hur farligt det kan bli…?  Följande artiklar bör man inte negligera:

Folkets raseri ger krisen extra bränsle
2011-08-04

Europa är kris. Förtroendet för statsfinanserna och stödpaketen vittrar sönder. När sedan folkets förtroende för bankerna och det finansiella systemet försvinner, blir läget riktigt riktigt allvarligt. Det skriver E24:s Per Lindvall i en analys.
KÄLLA:
http://www.e24.se/analys/folkets-raseri-ger-krisen-extra-bransle_2970542.e24

____

USA:s skuld på 100 procent av BNP
4 augusti 2011
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/usas-skuld-pa-100-procent-av-bnp_6367382.svd

USA:s statsskuld ökade till 100 procent av landets BNP sedan landets lånetak höjdes i veckan. Upplåningen har ökat med 238 miljarder dollar och den totala skulden är nu cirka 14,6 biljoner dollar, enligt statistik från amerikanska finansdepartementet.

Lånetaket lyftes med 400 miljarder dollar på tisdagen och ska höjas ytterligare under de kommande 18 månaderna.

1947 låg skuldsättningen på motsvarande nivå, omkring 100 procent av BNP.
Washington TT-AFP

____
Jätteras på Wall Street
2011-08-04

Börserna i New York rasade under torsdagen, och de uppgångar som skett sedan årsskiftet raderades till noll. Oron för både USA:s stagnerande återhämtning och europeisk skuldoro gjorde handelsdagen till en av de värsta på Wall Street sedan finanskrisen.

http://www.e24.se/business/bank-och-finans/jatteras-pa-wall-street_2972116.e24

____

 Kanske tiderna blir riktigt svåra nu, kanske man får vara med om oroligheter här i detta landet också, sådana som inte setts på många år. Olydnad mot Gud leder till undergång, så säger Gud, och så är det. Vår värld är full av orättvisor, fattigdom, krig och uppror och otro. Låt dina ögon öppnas så att du ser Jesus och vad han vill att DU ska/kan göra.  /Maria

*Jag har gråtit tills jag inte längre har några tårar. Mitt innersta är upprört när jag ser vad som hänt mitt folk. Små barn och spädbarn tynar bort och dör på gatorna.* /Klagovisorna 2:11

9 thoughts on “Ekonomi/Världens ekonomier.Utpressning!

  1. Ja, bra! Låt det vara som det är!

    Alla har sin version av vad som påverkar vad i kriserna. Vi är inte där och kan bara sätta ihop några pusselbitar, knappast lösa knutar med några analyser!

    Jag tycker inte man ska kunna sätta upp så stora samhällssystem, med tanke på vilka begär vi människor drivs av…

    Det ekonomiska systemet är kaotiskt stort, med många bakdörrar. Skulle tro att ett litet välbeställt fåtal har en aning om hur saker fungerar!

    Några av dessa satte upp FED för snart 100 år sedan!

  2. Ja det är en bra förklaring detta. Och jag vill ju gärna visa andra vad som sker, men de får läsa här i kommentaren, jag hoppas man gör det.
    Det sker oerhört mycket bakom kulisserna och det är mycket otäckt, eftersom man så ofta står inför fullbordat faktum, och människors väl o ve står alltid på spel.
    Tragiken finns där…./Maria

  3. Siffrorna är från 2010

    Eftersom Fed Reserve är en halvt offentlig/privat bank och det mesta sker i skymundan, är det rätt diffust vad av statsskulden som tillhör staten och vad som tillhör Fed Reserve banks (som ägs av Rothschilds och Rockefellers, Warburg, Solomons, Lazards, JP Morgan mfl från början).

    Who owns the Fed? Representanthusets studie (1976):
    http://www.save-a-patriot.org/files/view/whofed.html

    Bankerna i FEDs styrelse är de stora Wall Streetbankerna, Bank of America, Wells Fargo mfl. vad jag förstått. Investmentbankerna Morgan stanley och Goldman Sachs får pengar direkt från FED sedan krisen 2008.

    Banker och Centralbanker sitter ihop och är knutna över kontinenterna på olika sätt (bla genom BIS) det är ett omdiskuterat ämne! Därav all spekulation om vem som bygger NWO.

    Klart är att FED inte är ett statligt organ styrt av Kongressen/det amerikansk folket. I så fall skulle knappast det se ut som det gör idag i den amerikanska ekonomin.

    Lender of Last Resort

    FED var skapat från början som ett skyddsnät för Wall Street bankerna vid kriser som hotar amerikansk ekonomi. Wall Street satte upp skyddnätet och det fungerar ungefär så än idag.

    När politiker inte vill ta ut skatter lånar man upp pengar i massor av bankirerna. En dag vill bankirerna inte hålla i skulderna längre. Då är vi framme vid dagens panikartade händelser.

  4. Ok detta var intressant! det tar jag med som ett blogginlägg i morgon! om du tycker att man kan lita på att det är med sanningen överensstämmande.
    Kolla vilka punkter där skulden är hög… /Maria

  5. Vem äger USA:s statsskuld?

    Kollade upp vilka som håller i amerikanska statsväxlarna (treasury bonds). Skulden är nu ca 14600 miljarder dollar och hålls av:

    1 Fed reserve banks (dvs Wall street/US big 6 banks) ca 5300 miljarder

    2 Globala och inhemska investerare ca 1500 miljarder

    3 Kina 897 miljarder

    4 Japan 877 miljarder

    5 Pensionsfonder 706 miljarder

    6 mutual funds 637 miljarder (består av pengar från privata investerare i en fond som består av valda placeringar. Handhas mindre aggressivt än hedge funds)

    http://www.investopedia.com/ask/answers/173.asp

    7 Lokala regeringar och stater 511 miljarder

    8 Storbritannien 511

    9 Andra kommersiella banker

    10 Försäkringsbolag (AIG mfl) 261

    11 OPEC-länder 210

    12 Brasilien 184

    13 Hedge funds i Karibien 146

    14 Hong Kong 138

    15 Kanada

    16 Taiwan

    http://www.cnbc.com/id/29880401/The_Biggest_Holders_of_US_Government_Debt?slide=1

  6. Ja nu har jag faktiskt ändrat i rubriken: till: Utpressning. Javisst har du rätt, men jag tänkte på ett annat sätt.

    Det är klart att det finns hög hög risk för att “världsekonomin” kraschar! Skeppet sjunker nog snart, i alla fall vad jag kan se i verkligheten här och i bibeln, vad Gud säger. Köpmännen vid stranden i Upp är nog i våra tider…landet vid havet likaså, alltså USA.
    Mammon styr allt, ingen tvekan!

    Och Jesus är HERRE. Låt oss prisa honom.

    /Maria

  7. Egentligen är ordet “ekonomisk kris” ganska missvisande.

    Är det kris att EU/USA lånat upp till sin välfärd av storbanker, hedge funds, pensionsfonder mm under 10-20-30 år och dessa nu kräver tillbaka sina pengar (+laddat upp med försäkringautbetalningar på 611 tusen miljarder i bakfickan!!). De hotar att krascha världsekonomin, om de inte får av statskassan/frikostiga lån i astronomiklassen!

    I så fall är det “ekonomisk kris” för banken, när bankrånaren närmar sig kassan!

    Skulle politikerna säga nej – Nej, ni kan inte ta av framtida generationer och av den välfärd som medborgarna själva betalat in, skulle det bli tydligt att det egentligen är ekonomisk UTPRESSNING det är frågan om! Ingen bank har hittills fått betala för sina misslyckade investeringar och krisen har pågått i tre år, på två kontinenter.

    USA kreditvärdighet nedgraderades i dag, och det blir allt dyrare att låna pengar till skulderna. Skeppet läcker. Tror du att amerikanska regeringen inte skulle täta läckaget, om de ville? De vill inte.

    Bättre att privata aktörer fortsätter husera i korridorerna…Madoff har många kompisar med lika goda kontakter med myndigheter! Ingen med pengar behöver nöta bänken. Bra att vi får veta det: Mammon har köpt lagen.

    Jesus är helt annorlunda! Hos honom finns riktig frihet och ansvar.

  8. Men det finns ju en värre kris än man kan ana! Men om man vill sticka huvudet i sanden! så får man väl göra det! men det straffar ju sig, bättre är väl att vara underrättad.
    Vad gör man om man inget vet men plötsligt ställs inför faktum?
    Undra på att man inte kan kallas vaken då man lever i sina drömmar om välståndet i världen det blir ett hårt uppvaknande en dag
    /Maria

  9. (Folkets raseri ger krisen extra bränsle)

    Två kommentarerna under artikeln om brustet förtroende för ekonomin (bankerna):

    Inlagd av: tomten, 2011-08-06 09:40

    Det är inte folkets raseri som ger krisen bränsle, det är media som skriver om kris jämt, om media aldrig skulle sriva negativa saker så skulle inte folk veta om elller bry sig om det, så sluta skriva im kriser jämt så slipper vi dem.

    Inlagd av: Kricke, 2011-08-06 08:51

    Håller med att detta är osmidigt. Helgalet.

    Läsarna av E24 tycker här att det är osmidigt av tidningen att beskriva vad som händer med bankerna/statskassorna i EU/USA och hur folk reagerar på det! Bättre att tidningarna inte skrev om det. Då skulle allt bli bra igen!

    I samma logik skulle krigen upphöra, om ingen skrev om dem. Problem skulle upphöra, om ingen såg dem…

    🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.