D Wilkerson Predikan /Ackommodationens evangelium

Skriven av David Wilkerson

hämtad från http://www.predikoindex.com 
Ackommodationens evangelium

Att ackommodera betyder att anpassa, göra passande, eller godtagbart. Det betyder också att justera, att ge efter för andras önskningar för att behaga dem. Koppla detta. Jag talar om ett evangelium som uppfunnits i Helvetet, och som nu sprids över hela USA.

Det är ett passande, godtagbart, bekvämt evangelium som gett efter för andras önskningar och syndiga människors svaghet. Jag kallar det ackommodationens evangelium för att det anpassar och justerar Evangeliet för att behaga och attrahera syndare. Detta ackommodationens evangelium är främst ett påfund av amerikansk kultur, för att underlätta vår livsstil, det lockar främst det vita amerika, rika och framgångsrika, det uppfanns i självaste Helvetet!

Detta nya evangelium sveper in över USA och påverkar pastorer i alla samfund. Det föder megakyrkor, några av de största kyrkorna i USA är inblandade i detta evangelium. Det är ett icke-konfronterande, bekvämt evangelium som anpassats, och matar församlingen med sked genom roliga sketcher; draman; korta, lena predikningar på 20 minuter, och allt kallas “sökarvänligt.” De “sökarvänliga” kyrkorna. Och en vacker dag kommer någon flytta in i den här stan och ta in dessa kyrkor i New York! De växer nu fram över en natt och har plötsligt tusentals besökare. Detta nya evangelium sprids av skärpta, unga, intelligenta, begåvade pastorer.

De kom på en formel, med vilken man kan gå in i vilken stad som helst och nästan över en natt bygga en megakyrka. Och som jag förstått denna formel, börjar man med att gå in i samhället med medarbetarna och göra undersökningar för att se vad syndaren inte gillar med att gå till kyrkan. “Varför går du inte till kyrkan, och vad är det du inte gillar med det?” Och “Vad ska vi göra för att få dig tillbaka till kyrkan, vad skulle få dig att tycka om det? Vad vill du se? Gillar du inte körer, tar vi bort körer, gillar du inte kostym i kyrkan, kom som du vill, bara säg vad du vill ha.” De gör undersökningar i samhället och sedan sitter de med sina datorer i sina konferensrum och tar fram ett program som kommer göra det bekvämt för syndaren och vänligt, de kallar det “syndarvänligt” eller “sökarvänligt” och försöker locka dem att komma till Guds hus. Den har blivit den mest framgångsrika, blomstrande av alla religiösa rörelser i USA:s historia.

Församlingarna drivs som företag, pastorn är VD, Verkställande Direktör, och de är storföretag, duktigt paketerade, och drivs på i seminarier över hela USA. Det låter bra, vad de säger, målen låter andliga och det låter som att Jesus är det centrala. Jag kommer inte nämna några namn för jag talar inte om dessa människors karaktär utan om evangeliet de predikar. Jag är här för att påminna er om att aposteln Paulus varnade att det skulle komma ett annat evangelium än “det vi predikat.” Han sa att det kommer ett annat evangelium som predikar en annan Jesus. Du kommer höra Hans namn, det kommer låta ljuvligt, men det är inte den Jesus jag predikar, sa Paulus.

Det är inte den sanne Jesus. Paulus var förvånad, han sa “att ni så hastigt avfaller från honom som har kallat er genom Kristi nåd och vänder er till ett annat evangelium.” [Gal 1:6] Lyssna på mig, det finns just nu i landet med tusentals människor under, ett annat evangelium, en annan Jesus. Predikad av pastorer som förlorat Guds beröring, som förvandlats till ljusets änglar, som kommer för att förleda, om möjligt även Guds utvalda! Paulus fortsätter varna kyrkan, det är egentligen inte ett annat evangelium utan en förvrängning om Kristi Evangelium. Men några kommer att bekymra er och förvränga och ändra Kristi Evangelium! De kommer ändra på det och behaga syndaren! Rymma deras nöjen! Tillfredsställa alla deras behov och utforma ett evangelium med sin egen kristus, sin egen lära! Och så denna ohyggliga varning från Paulus: “Men om det än vore vi själva eller en ängel från himlen som predikade evangelium för er i strid med vad vi har predikat, så skall han vara under förbannelse.” [Gal 1:8] Må han vara under förbannelse! Jag sa inte det, aposteln Paulus sa det. Om någon predikar ett annat evangelium, om någon predikar något annat än den korsfäste Kristus, om något som behagar människan i sin synd, är det inte det Evangelium ni hörde från mig, utan ett annat – förbannelse över honom!

Och det kommer vara farligt för det kommer komma från till synes fromma, uppriktiga pastorer. Det är det som gjorde läran “antinomianism” så farlig. För den var i händerna på några väldigt fina renlevnadsmän som Dr. Chris [?], som var en av grundarna till “Antilagrörelsen” på puritanernas tid. Anti-Lag, de kastar åt sidan Lagens börda och anledningen till att den mottogs så väl var att männen som skapade den tycktes så fromma. Jag skälver när jag hör Paulus varna oss att Satan kommer in i kyrkan, förklädd till en ljusets ängel. Han kommer infiltrera kyrkan med sina egna pastorer. Det kommer en ängel som predikar ett falskt evangelium om rättfärdighet. Såna falska profeter, falska apostlar, bedrägliga arbetare som gör sig själva till Kristi apostlar. Och alla kommer förundras, för Satan själv gör sig till en ljusets ängel. Därför är det ingen stor grej om även hans pastorer kan göra sig till rättfärdighetens tjänare, vars slut bör bli enligt deras gärningar. Paulus sa att de kommer att komma och berömma sig i köttet, berömma sig av sin egen styrka, sin storhet, sitt antal, och med det faktum att de är så moderna. De kommer berömma sig av hur de tagits emot av Världen. Jesus varnade, “Akta er för de falska profeterna, som kommer till er klädda som får” fromma som lamm, “men i sitt inre är rovlystna vargar.” [Matt 7:15] Jesus gav det i sitt budskaps sammanhang, Han sa “den port är trång, och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.” [Matt 7:14] och just i nästa vers “Akta er för de falska profeterna, som kommer till er klädda som får, men i sitt inre är rovlystna vargar.” Kristus själv varnar oss! Falska profeter, falska pastorer, falska evangelister, som låtsas vara underdåniga får.

Och de kommer och säger att vägen inte är så smal, inte så trång! Och de kommer att ackommodera, de kommer ändra Evangeliet till att passa folkets behov. Jesus sätter fingret på deras motiv: ambition. Ordet för rovlysten i grekiskan betyder utsvulten efter erkännande och tillfredsställelse. Människor kommer som är utsvultna efter att lyckas väl. Man ser det i affärsvärlden, du ser det på ditt jobb! Folk försöker klättra uppåt och få snabbt erkännande och har även kommit in för fullt i kristen verksamhet! Unga män som är så ambitiösa att bli en av de stora killarna.

De har de största kyrkorna, största antalen, största folkskarorna. Han sa att de är rovlystna vargar! Jesus lämnade inget tvivel om vad Han menade. Han menade helt enkelt detta: det kommer finnas kämpande pastorer i landet, och de kommer titta ut och se allt strävande och tävlande efter siffror och erkännande. Det kommer finnas en större, växande passion för att utvidga sig och bli framgångsrik. De ser måttet på framgång nu i hur stora byggnaderna är, och hur många som kommer till kyrkan på söndag morgon. De kämpande pastorerna som varit trogna hittills, ser skärpta, unga män nedför gatan i närheten, som plötsligt över en natt är pastor för tusentals människor, i en sökarvänlig kyrka! En ung, mindre erfaren man. En man som inte genom hårt arbete förtjänat det han fått, så vitt han kan se. [Den kämpande pastorn] predikar fortfarande ett gammalmodigt, troget Evangelium om korset och dess anspråk. Och han kämpar! För inte många vill höra om korset! Jesus sa “det är få som finner den.” “den väg är bred som leder till fördärvet!”

/En mycket stark predikan, eller hur? Kommentarer?  Det nya folket, den nya världsordningen och ett evangelium, som kliar folk i öronen, det är vad som står för dörren om inget drastiskt händer. Gud har alla svar./Maria

4 thoughts on “D Wilkerson Predikan /Ackommodationens evangelium

  1. Hej Janne, jag tycker också om texten i inlägget och David är ju känd för att inte hymla med vad Gud säger. Det ska inte vi heller, utan vi skall göra så som Gud vill, ja allt vad vi kan och orkar för att följa Jesus.
    Det finns flera sorters evangelium idag och därför flummar folk hit och dit och vet inte hur de ska finna frid.
    Bibelns evangelium är ju Guds ord, och det ska man ta på allvar- det är bara så illa nuförtiden att det inte finns undervisning

    som visar väg 1- den med Gud

    väg 2- utan Gud
    den som många går! utan att reflektera över det eviga livet som bjuds i väg 1
    Svenska folk, vakna!
    /Maria/ Inte heller teolog men älskar Jesus

  2. Det här var en väldigt bra/nyttig text. Det är så lätt att bland ihop saker, energier. Frågorna är så många. Även för kristna. För mig i alla fall…

    (Två evangeliebudskap)

    Det glada och lätta i budskapet kommer ur vetskapen att Gud vet hur vi gått fel och vet hur Han ska vända oss till sig. Han vet det nog bättre än de stora predikanterna, skulle jag tro!

    Det glada och lätta kommer ibland också i en annan variant: Att vi inte anses behöva se över vilka synder som tär på oss/frestar oss. Att vi s.a.s. får löftet att vi kan “leva som vanligt” och ända bli förlåtna av Gud. (Förlåtna av prästerna)

    Jag tror nog att löftet att “leva som vanligt” (dvs i vår synd och s.a.s “med TVn/datorn på hela dygnet!”) och att samtidigt gå med Gud, inte riktigt är vad Gud själv tänkt sig. I så fall behövdes inget offer på Golgata. Vi skulle ju s.a.s “vara bra” utan Golgata offer och Kristi återuppståndelse.

    Evangeliet nr 1 låter: “Vi är bra, men behöver gå i mässan för att komma närmare Gud”. Läs kyrkofäder och be bönevakor och sjung lovsånger och var respektabel etc (Katolsk tro; “kristen tro light”)

    Bibelns evangelium låter: “Vi var inte/allt annat än bra utan Gud. Vi gick vilse rejält och behövde medling och förlåtelse av Gud själv, till sist. En medling som kostade mycket, men som gav ett *nytt liv* tillsammans med Honom!” För att Gud ska överhuvudtaget lyssna till oss (efter alla överträdelser vi gjort) – behöver vi be och närma oss Kristus. (bibelns budskap)

    Kan man säga så?
    Jag är inte teolog!

    🙂

  3. Hej Janne. Det tycks finnas många “evangelium” där ute.
    Jagcentrerade ibland ouppnåeliga saker lärs ut.
    Går jag till mig själv är min önskan att få göra saker för Gud som är hans dröm o vision, att få människor att vara nääära honom.
    Jag vill ingenting “bli”, jag vill vara hans tills evigheter…..hans tjänarinna.
    Människor har drömmar, och en del av de drömmarna o visionerna är det Gud om lägger ner i en människa, och då blir det så eftersom Gud har gjort dem, och han gör det till verklighet, det är under och mirakel.
    Själva kan vi ngenting, bara han kan.
    Det får vi acceptera och vara glada åt.
    Han är mäktig och stor och evig, att sedan andra feltolkar- det är deras problem om de inte böjer sig inför Gud./Maria

  4. De bevingade orden: “ett annat evangelium” talar så tydligt om vad evangeliet är – att få lyfta av sin syndabörda och förlita sig på Kristus, mer än sig själv.

    Jag tar emot ett dagligt nyhetsbrev från pastorn i en av dessa megakyrkor. Ofta låter budskapet evangelisk och bibliskt. Ibland vädjar texten plötsligt till vår jag-centrerade bild av livet med ord som: Vad vill du med ditt liv? Vilka mål vill du uppnå och jobba för? Hur ska du förverkliga dina drömmar? Vågar du be Gud om pengar? osv.

    Det verkar lite konfunderande och motsägelsefullt!
    Vilken dröm har jag? Ja, att Jesus inte ska vända sig ifrån oss, och att vi ska få leva tillsammans med Honom. Att människor ska se att Gud bryr sig om oss. Resten av “jag vill bli-drömmarna” får man försöka “tona ned”…hm.

    -“Jag vill bli”- är det andra evangeliet – ett annat evangelium än det evangelium NT beskriver.

    🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.