Bön/bekymmer bekymmer…bibelord. Jesus hjälper

 

Att kunna erkänna att man har bekymmer, det är stort. Att inte kunna erkänna att man har bekymmer, det är dumt. GUD vet ju, och han vill lösa oss från bekymmer. Det finns stora skillnader mellan den som är frälst och den som inte är det, för den frälsta människan vet att Jesus vill vara den som hjälper i allt..

Jag såg en film  som heter Jakten efter lyckan, den var oerhört sann, de flesta bitar var med, dvs olika förlopp i en människas liv med sorg och stora bekymmer var exemplifierade. Kan man JAGA LYCKAN? Vad är lycka?

För mig är lycka istället glädje, det har jag nämnt här på sidan förut. OCH min stora glädje är att Jesus Kristus har omsorg om mig, och han har det om dig, även om du inte vet det. ALLA bekymmer får vi lämna till Jesus. Han bär dem, och han bär OSS.

Eftersom jag råkat ut för en hel del i livet så kände jag mycket starkt för personerna i filmen och det som skedde i deras liv, och kunde se för mitt inre hur mitt liv såg ut för sisådär x antal år sedan. Sådana bekymmer är över nu och andra har tagit vid, men se, JESUS har en lösning i dem också, allt blir så bra om JESUS får råda och besluta allt. Nedan olika bibelställen om just bekymmer, och bekymmer är inte bara ett ord, utan det ordet kan innehålla de svåraste förhållanden och sorg, det är jag mer än medveten om.

*Mat 6:25  Därför säger jag eder: Gören eder icke bekymmer för edert liv, vad I skolen äta eller dricka, ej heller för eder kropp, vad I skolen kläda eder med. Är icke livet mer än maten, och kroppen mer än kläderna?

¤
-Mat 6:27  Vilken av eder kan, med allt sitt bekymmer, lägga en enda aln till sin livslängd?

¤
-Mat 6:31  Så gören eder nu icke bekymmer, och sägen icke: ‘Vad skola vi äta?’ eller: ‘Vad skola vi dricka?’ eller: ‘Vad skola vi kläda oss med?’

¤

-Mat 6:34  Gören eder alltså icke bekymmer för morgondagen, ty morgondagen skall själv bära sitt bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga.”

¤

-Mat 10:19  Men när man drager eder inför rätta, gören eder då icke bekymmer för huru eller vad I skolen tala; ty vad I skolen tala skall bliva eder givet i den stunden.

¤
-Mar 13:11  När man nu för eder åstad och drager eder inför rätta, så gören eder icke förut bekymmer om vad I skolen tala; utan vad som bliver eder givet i den stunden, det mån I tala. Ty det är icke I som skolen tala, utan den helige Ande.

¤

-Luk 10:41  Då svarade Herren och sade till henne: “Marta, Marta, du gör dig bekymmer och oro för mångahanda,

¤

-Luk 12:11  Men när man drager eder fram inför synagogor och överheter och myndigheter, så gören eder icke bekymmer för huru eller varmed I skolen försvara eder, eller vad I skolen säga;

¤
-Php 4:6  Gören eder intet bekymmer, utan låten i allting edra önskningar bliva kunniga inför Gud, genom åkallan och bön, med tacksägelse.

¤

-1Pe 5:7  Och “kasten alla edra bekymmer på honom”, ty han har omsorg om eder.

____

Rev 3:17  Du säger ju: ‘Jag är rik, ja, jag har vunnit rikedomar och behöver intet’; och du vet icke att du just är eländig och ömkansvärd och fattig och blind och naken.  /RELATIONEN MED JESUS bör vara det viktigaste i alla människors liv.  /Maria

http://www.worldchallenge.org/en/node/13368     D Wilkerson

4 thoughts on “Bön/bekymmer bekymmer…bibelord. Jesus hjälper

  1. Hej Karin, Tack för att du gillade inlägget, Det är ju så att om man vet vad det är att pinas och vara ledsen så är det inte svårt att skriva om det och inte svårt att skriva att HOS JESUS finns all tröst! Det är så underbart, och en sådan förmån.
    Tänker på dig! Önskar dig allt gott och Guds välsignelse. KRAMAR f Maria

  2. Hejsan Maria!

    Ett mycket uppmuntrande inlägg. Ja, vad vore vi utan hoppet om Jesus? Honom får vi vända oss till i allt. Många bra bibelcitat du tog med om hur vi kan söka stöd när vi har det tungt. Mycket bra!

    Kramar från Karin

  3. Hej Lennart, vad roligt att du besöker här, och också kan tala om att man KAN bekymra sig fast man är troende. Jag försöker tala om en slags “prototyp” på hur det egentligen ska vara, MEN man kan ju vara illa åtgången ibland och då är det svårt att stå på ordet, det krävs träning och under för vissa saker.
    Tänk att Jesus vet allt och hjälper oss att bli fasta i tro. Gud välsigne dig! Hälsn Maria

  4. Hej Maria!

    Det var fina Guds Ord Du förmedlar ang. bekymmer.
    Jag har “trons gåva”, men kan ändå vara duktig på att bekymra mig.

    Trevlig Helg!

    mvh L.S

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.