Bibeln/Paulus…Då och nu.Gud är fortfarande trofast!

 

Vår

Tankar, ord..

Gud är trofast. Kan vi vara trofasta?

Guds kraft är större än varje problem.Är våra problem verkligen olösliga? Nej,Gud är ju med, och han visar oss hur vi skall lämna dem till honom.

Motgångar håller vårt högmod borta.  ….Det finns något som heter ödmjukhet, och man blir ödmjuk av lidande.

Motgångar gör oss beroende av Gud. Att vara ett Guds barn är sannerligen fantastiskt, och att vara helt beroende av Gud, ja det är helt rätt..

Gud tröstar oss, han hjälper oss. Vad vore vi utan Gud?

 Ja, Vad vore vi utan Gud?

Ja den frågan har man ofta ställt sig… Vi kommer en dag att få nya kroppar och vi kommer en dag att få slippa lidande.  Det ger oss hopp, eller hur? Det ger mig hopp!  Vad vi än möter kan vi fortsätta kämpa.  Är livet en kamp? Ja för många människor är livet bara en kamp, en strid.

Det är svårt för människor idag att få tag i den undervisning som borde finnas, om det har jag o många med mig skrivit spaltmeter… Paulus undervisar oss  i sina brev hur det är tänkt att vissa saker borde vara.
Falska lärare var ett hot mot Paulus tjänst och ställning som apostel. Han måste hävda sin ställning för att skydda den kristna läran. Han gör det utifrån sin uppriktighet, kärlek till Kristus och omsorg om människor.

Det finns många skillnader på undervisningen då och nu, och det finns de som inte alls vill ta emot obekvämligheter och riskera sin ställning. Hade vi haft den undervisningen idag, med Jesus och Paulus , predikande, ja, då hade det varit ett annorlunda Sverige, för vi hade fått höra klara sanningar, (som man förmodligen hade misstrott och förvanskat..eller?)

Paulus säger: * Jo, vi förfalska ju icke av vinningslystnad Guds ord, såsom många andra göra; utan av rent sinne, drivna av Gud, förkunna vi ordet i Kristus, inför Gud.* 2 Kor 2:17 

Nästa inlägg: Representera Kristus.  /Maria

4 thoughts on “Bibeln/Paulus…Då och nu.Gud är fortfarande trofast!

  1. Hej Karin. Tack. Vad bra att jag kunde göra dig glad med texten. Gud är alltid alltid trofast alltid trofast, i alla smärtor är han med, han är med i allt.
    Han är alltid med oss, och det ligger på oss att vara lydiga o följsamma, först då kommer vi nån vart.
    Kram till dig, fr Maria

  2. Jättebra inlägg Maria, mycket uppmuntrande, precis vad jag behövde höra.

    kramar till dig från Karin

  3. Hej Janne Det står så tydligt för mig HUR det VERKLIGEN ÄR, HUR man tänker och hur man lider, men lider man alltid av rätt orsak, Gud finns ju och vill rätta till allt. MEN ger man honom chansen???

    Ödmjukhet, det är vad bibeln säger att vi ska ha, och behandla varandra med. Och man ser så mycket själviskhet överallt, det är inte ödmjukhet, man måste också vara ödmjuk mot sig själv, särskilt om man vill tjäna Gud och människor. Världen håller på att förfalla och människor petar i petitesser, det finns så många människor som borde vakna och se verkligheten. Gud vill ta hand om dem alla, men de varken ser eller hör.
    Jag vill vara beroende av Gud, det är det bästa…och ja, det är spännande dessutom.
    /Maria

  4. “Är våra problem verkligen olösliga? Nej,Gud är ju med, och han visar oss hur vi skall lämna dem till honom.

    Motgångar håller vårt högmod borta. ….Det finns något som heter ödmjukhet, och man blir ödmjuk av lidande.

    Motgångar gör oss beroende av Gud.”

    Här var några ord att tänka på!
    Tack för dem!
    🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.