Bibeln / Skrifterna/ Öppnade sinnen, öppnat hjärta

 

Vi ska läsa skrifterna, d v s Guds Ord, som är Bibeln. Här nedan finns 17 verser som handlar om just Skrifterna, och dessa står i Nya Testamentet.  I hela bibeln hittar jag 18 verser (ja det ser för lite ut) som handlar om Skrifterna. Vad gäller antalet så är det olika uppgifter beroende på hur noga man varit men jag vill komma till att man skall läsa bibeln och förstå den med den helige Andes hjälp, för då får man rätsida på vad Gud vill säga. Det tar tid, men det är det verkligen, verkligen värt.

Här nedan står det t ex om att fara vilse och att inte förstå Guds kraft, det står att skrifterna skall fullbordas, och tänk på hur mycket som redan blivit fullbordat som står i Ordet, och mer kommer att bli fullbordat av profetiorna t ex.

Det står också om att Gud öppnade deras sinnen för att de skulle förstå skrifterna, jamen så är det ju idag också, eller tror man att man kan strunta i att läsa bibeln?

OCH det står tydligt och klart på många ställen i bibeln/Skrifterna, att JESUS är Messias se Apg 18:27-28. Apollos som var mycket lärd/välutbildad användes av Gud för att uppmuntra och styrka folket, och Apollos blev verkligen använd. Han gick även emot de judiska argumenten står det i vers 18:28

*

Mat 21:42  Jesus sade till dem: “Ja, haven I aldrig läst i skrifterna: ‘Den sten som byggningsmännen förkastade. den har blivit en hörnsten; av Herren har den blivit detta, och underbar är den i våra ögon’?

Mat 22:29  Jesus svarade och sade till dem: “I faren vilse, ty I förstån icke skrifterna, ej heller Guds kraft.

Mat 26:54  Men huru bleve då skrifterna fullbordade, som säga att så måste ske?”

Mar 12:24  Jesus svarade dem: “Visar icke eder fråga att I faren vilse och varken förstån skrifterna, ej heller Guds kraft?

Mar 14:49  Var dag har jag varit ibland eder i helgedomen och undervisat, utan att I haven gripit mig. Men skrifterna skulle ju fullbordas.”

Luk 24:27  Och han begynte att genomgå Moses och alla profeterna och uttydde för dem vad som i alla skrifterna var sagt om honom.

Luk 24:32  Och de sade till varandra: “Voro icke våra hjärtan brinnande i oss, när han talade med oss på vägen och uttydde skrifterna för oss?”

Luk 24:45  Därefter öppnade han deras sinnen, så att de förstodo skrifterna.

Joh 5:39  I rannsaken skrifterna, därför att I menen eder i dem hava evigt liv; och det är dessa som vittna om mig.

Act 17:2  i den gick Paulus in, såsom hans sed var. Och under tre sabbater talade han där med dem, i det han utgick ifrån skrifterna

Act 17:11  Dessa voro ädlare till sinnes än judarna i Tessalonika; de togo emot ordet med all villighet och rannsakade var dag skrifterna, för att se om det förhölle sig såsom nu sades.

Act 18:24  Men till Efesus kom en jude vid namn Apollos, bördig från Alexandria, en lärd man, mycket förfaren i skrifterna.

Act 18:28  Ty med stor kraft vederlade han judarna offentligen och bevisade genom skrifterna att Jesus

Rom 15:4  Ty allt vad som fordom har blivit skrivet, det är skrivet oss till undervisning, för att vi, genom ståndaktighet och genom den tröst som skrifterna giva, skola bevara vårt hopp.

1Co 15:3  Jag meddelade eder ju såsom ett huvudstycke vad jag själv hade undfått: att Kristus dog för våra synder, enligt skrifterna,

1Co 15:4  och att han blev begraven, och att han har uppstått på tredje dagen, enligt skrifterna,
2Pe 3:16  Så gör han i alla sina brev, när han i dem talar om sådant, fastän visserligen i dem finnes ett och annat som är svårt att förstå, och som okunniga och obefästa människor vrångt uttyda, såsom de ock göra med de övriga skrifterna, sig själva till fördärv.

Joh 15:9Såsom Fadern har älskat mig, så har ock jag älskat eder; förbliven i min kärlek.

4 thoughts on “Bibeln / Skrifterna/ Öppnade sinnen, öppnat hjärta

  1. Ja det finns många människor som arbetar som falska profeter. Men ju längre och mer ihärdigt man vandrar med Jesus desto mer förstår man att akta sig. Så är det väl för de flesta. Det är bara att fortsätta och inte ge upp att lära sig.
    Kram Maria

  2. Hej Jesus älskar, vi älskar Jesus- i samförstånd- Jesu kärlek är så stor så stor, men: HAN KRÄVER något också: engangemang och villighet att vittna, lida, försaka och mera. Har man glömt det, eller är Jesus BARA söt o fin?
    /Maria

  3. Joh 15:9 Såsom Fadern har älskat mig, så har ock jag älskat eder; förbliven i min kärlek.

    Vilken vacker kärlek – tänk att få stanna hos Jesus!

  4. Visst är Jesus Messias!!!
    Och visst måste vi läsa Bibeln,även att den är svår att förstå!
    Jag har börjat förstå bättre när jag läst hur människor har berättat om sina liv och då tagit upp saker från Bibel.
    Man skall dock vara noga med vilka man lyssnar på,eftersom falska profeter finn hur många som helst!!!!
    Kram F.Kyllikki

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.