Bibeln / Sanningen ska göra er fria

 

Är det inte märkligt att allt vi behöver veta står i bibeln? Det är så fantastiskt att kunna få läsa bibeln och se hur nedskrivna händelser och varningar och upplysningar går hand i hand med våra tider. Är det inte fantastiskt att Gud i sitt Ord hjälper oss att förstå vad allt handlar om. Vår födelse, våra liv ivärlden och i samhället, och också då om de sista tiderna, som jag skriver en del om, för det är fascinerande,,,eller hur?

Är det inte underbart att den helige Ande öppnar våra ögon och sinnen, vårt hjärta? Jag tycker att Bibeln är den bästa boken jag har, jag kan inte vara utan den, aldrig. Jag brukar samla på mig biblar för att ge vidare och nu har min samling utökats med  sex stycken  begagnade biblar. Människor lämnar in sina konfirmationsbiblar, biblar de fått i gåva, och jag är INTE  förvånad då jag ser att de är som nya, knappt lästa. Det är ju så det är idag, bibeln läses knappt av människorna. 

I texten nedanför har jag saxat från ElvorochJanne.se   sida om avfallet, Antikrist och att vi sk vara vakna. Det kan aldrig pekas på för mycket om vad det står i Guds Ord, så varsågoda:

2 Tess 2:1 När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom, ber vi er, bröder, 2 att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss och som går ut på att Herrens dag har kommit. 3 Låt ingen bedra er på något sätt. Ty först måste avfallet komma och laglöshetens människa, fördärvets son, öppet träda fram, 4 motståndaren som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt, så att han sätter sig i Guds tempel och säger sig vara Gud. 5 Kommer ni inte ihåg att jag sade er detta, när jag ännu var hos er? 6 Ni vet vad det är som nu håller honom tillbaka, så att han kan träda fram först när hans tid kommer. 7 Redan är ju laglöshetens hemlighet verksam. Han som nu håller tillbaka måste endast först röjas ur vägen. 8 Sedan skall den laglöse öppet träda fram. Men honom kommer Herren Jesus att döda med sin muns anda och förgöra, när han visar sig vid sin ankomst. 9 Den laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor kraft, med lögnens alla tecken och under 10 och med all slags orättfärdighet som bedrar dem som går förlorade, eftersom de inte tog emot sanningen och älskade den, så att de kunde bli frälsta. 11 Därför sänder Gud en kraftig villfarelse över dem så att de tror på lögnen 12 och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan njutit av orättfärdigheten.13 Men vi är skyldiga att alltid tacka Gud för er bröder, Herrens älskade, eftersom Gud från begynnelsen har utvalt er till att bli frälsta, genom att Anden helgar er och ni tror sanningen. 14 Det är detta som Gud har kallat er till genom vårt evangelium, för att ni skall vinna vår Herre Jesu Kristi härlighet.

Vers 2 De var skrämda och trodde att Herrens dag som han klart beskrev i 1:a brevet redan kommit. Och tecknet där skulle ju vara en falsk fred och en falsk enhet.

  Här beskriver Paulus att Herrens Dag och Jesu Tillkommelse inte kan komma före Antikrists framträdande. Men före Antikrists framträdande så måste någonting annat komma som Paulus kopplar ihop med falsk frid (enhet) i sitt 1:a brev nämligen det stora avfallet.

Nu vill vi inte gå för fort fram utan jag vill att vi snabbt summerar vad Paulus har lärt oss.

   * Det skall komma en falsk fred och en falsk frid (enhet) 1 Tess 5:3

    * Den enheten kommer att bestå av de som lever i mörkret och är onyktra 1 Tess 5:1-6 Och dem som inte älskar   sanningen 2 Tess 2:10

    * Den enheten är en Guds dom 2 Tess 2:11 och måste därför vara domen över Guds hus   1Petrus 4

    * Den enheten kallas för skökan i Uppenbarelseboken

    * Den enheten är av världen (egen vishet o kraft) se alazoneia HÄR 1 Johannes 4:1

Och så en parentes igen för att förklara vad det är att vara berusad och leva i mörker och  vara blind så får vi titta på 2 Timoteus.

2 Ti 2:24 och en Herrens tjänare skall inte strida utan vara vänlig mot alla, skicklig att undervisa och tålig när han får lida. 25 Han skall i ödmjukhet tillrättavisa sina motståndare. Kanske ger Gud dem omvändelse (sinnesändring) så att de kommer till insikt om sanningen (ljuset) 26 och nyktrar till och slipper loss ur djävulens snara, där de hålls fångna, så att de gör hans vilja./

Vi vill ju att människor skall komma loss ur satans snara, och vi vill att de ska komma till ro i Kristus, så vad kan man mer göra än att berätta allt man vet, I samhällena idag är människor så fast i vissa beteenden att det är mycket svårt att tala om att Gud finns. Men jag hoppas innerligt att alla brinnande troende når ut till människorna, och att de som SOVER  sin sömn kommer till sans och VAKNAR. /Maria

4 thoughts on “Bibeln / Sanningen ska göra er fria

  1. Hej Angel. FRID! Vilken stad befinner du dig i? Jag är i Västerås. Du får gärna besöka mig/oss. Maila mig på gudrun.reponen@tele2.se Så kan vi ordna ett möte snarast. Det finns inte många kyrkor /församl/husförsmlingar! att gå till idag. Ja kontakta oss gärna! Gud är god som sänder människor i vår väg.
    Gud välsigne./Välkommen.
    Hälsn Maria

  2. Frid i Herren syskon!
    Vart kan jag träffa sådana som Ni (i tron)?.
    Jag befinner mig mitt i stan.
    Tiden går, det är tragisk att inte ha (hittat) rätt gemenskap. Men genom Hans nåd gör vi lydnadens plikt i tid och otid!
    Vill ni ha kontakt med mig?
    Låt Herrens Sanna ljus brinna alltid!
    I Hans Kärlek!

  3. Hej Lena. Ja en troende vill att andra skall upptäcka vilken skatt vi har.
    Det ser illa ut för kristenheten, det är hemskt, och värre blir ju det enligt bibeln. Men vi får tro på Gud och hans under. Alltid.
    Kram f Maria till dig

  4. Ja, bibeln är verkligen den
    absolut *bästa boken* som
    finns.
    Önskar att fler får prova på
    att läsa den och *upptäcka livet*.
    ..att leva efter Guds ord då
    mår man ju som bäst. Om bara
    fler kunde upptäcka det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.