Bibeln /… varningar till oss alla

 

*

Människan tar emot varningssignaler i första hand genom sina fem naturliga sinnen. Ibland talar vi om ett sjätte sinne, som man närmast kan liknas vid en känsla. För en kristen är det naturligt att sätta detta sjätte sinne i direkt samband med Guds tilltal och omsorg om oss..

Ett brev som talar varningar är 2 Petrus brev. Det är en skarp varning till oss alla, skrivet för vårt bästa. Det är en auktoritet som talar, en modig, erfaren och trovärdig apostel. Det är det sista vi hör från denne Guds mäktige kämpe. En kort tid senare fick han möta döden som en martyr för sin tros skull.
2 Petrus brev handlar budskapet om en fara “inifrån”- självbelåtenhet och otro. Sådant finns idag också och många varnar för sådant.

Nyckelversen lyder:

*Trons bevisning i livet
3 Ty allt som hör till liv och gudsfruktan har hans gudomliga makt skänkt oss genom kunskapen om honom, som har kallat oss genom sin härlighet och ära.
och fortsättning:

4 Genom dem har han gett oss sina dyrbara och mycket stora löften, för att ni i kraft av dem skall få del av gudomlig natur, sedan ni kommit undan det fördärv som på grund av begäret finns i världen. 5 Gör därför allt ni kan för att i er tro visa dygd, i dygden insikt, 6 i insikten självbehärskning, i självbehärskningen uthållighet, i uthålligheten gudsfruktan, 7 i gudsfruktan broderlig kärlek och i kärleken till bröderna kärlek till alla människor. 8 Ty om allt detta finns hos er och växer till, blir ni inte overksamma eller utan frukt när det gäller kunskapen om vår Herre Jesus Kristus. 9 Men den som saknar detta är närsynt, ja, blind, eftersom han har glömt att han blev renad från sina tidigare synder. 10 Var desto ivrigare, mina bröder, att göra er kallelse och utkorelse fast. Gör ni det, skall ni aldrig någonsin snubbla och falla. 11 Då skall ni få en fri och öppen ingång till vår Herre och Frälsare Jesu Kristi eviga rike.

Vår tid är också full av falska profeter och lärare, som gör anspråk på att tala “sanning”. Lyssna och lär om Petrus budskap och ta till dig hans varningar. Låt oss alla växa till i kunskap./Maria

 

“Vad står det i Petrus andra brev? “….falska lärare skall komma in bland er. De skall på smygvägar föra in fördärvliga särmeningar….”(2 Petr 2:1). Vad står det i Johannes första brev? “Mina älskade, tro inte varje ande, utan pröva andarna, så att ni kan se, om de kommer från Gud. Ty många falska profeter har gått ut i världen” (1 Joh 4:1). Vad står det i Judas brev? “….att mana er till ihärdig kamp för den tro som en gång för alla har blivit överlämnad åt de heliga. Vissa människor har nämligen smugit sig in hos er” (Jud v 3-4). Dessa texter har blivit skrivna för vårt bästa. Låt oss verkligen lägga dem på minnet.” /JC Ryle

 

 

2 thoughts on “Bibeln /… varningar till oss alla

  1. Helt rätt är det som du skriver, men jag tror att många inte förstår hur allvarligt det är att lyssna på villolärare, det fattade inte jag heller förr. Ju fortare man gör upp med Gud och vill följa honom desto klokare blir man.
    Vi ska vara helt överlåtna åt Kristus- ingen annan väg finns. Bara på den vägen överlever man och lever för och i det eviga livet- Tack till Kristus som dog för oss!!!det finns inget annat som är värt att kämpa för. Och i kampen har vi Gud som leder oss fram genom den helige Ande. Bibeln talar mycket tydligt om att kämpa för tron, men inte alla vill det, jag skulle önska att man tar tag i sina liv för att kunna nå fram till Gud. /Maria

  2. Kanske man kan säga så:

    * Anden visar vad det står i Bibeln om Kristus och tron

    * Villoläraren visar upp saker inte står i Bibeln, och vill visa oss att det som inte står där, faktiskt står där!

    Ormen har den inställningen (Genesis kap 3): Sa inte Gud att ni får äta av några fruktträd?

    Nej, Gud sa att ni får äta av ALLA utom ett fruktträd.

    Anden vädjar till oss om att vi ska överlämna oss till Kristus.

    Villoläraren vädjar till/vill väcka vår köttsliga natur till liv igen, så vi faller i synd och betalar honom stora pengar på samma gång!

    Det blir att kämpa för att få stadga i tron, och så kan den kan bära frukt för andra. Vi kan inte äta vilken frukt som helst. Frukten på livets träd lovar Gud oss till sist, om/när vi håller ut.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.