Bibeln / Är bibeln kul? L Jareteg/bibelfokus

 

Är Bibeln kul?  /Bibelfokus

Allt oftare ser jag i församlingars programförklaringar och visioner att ”det skall vara kul att komma till kyrkan” eller att ”kyrkan skall vara en plats dit vi med glädje inbjuder andra”. Även Alpha-kurserna har denna lättsamma inriktning. I informationsbroschyren Vad är Alpha sägs följande om dessa kurser: ”Det är möjligt att lära sig om den kristna tron och samtidigt ha roligt”.

Är det kul?Man bör här stilla sig till lite eftertanke och fråga sig: är Bibeln kul? Om allt står rätt till med vår tro och våra församlingar, så skall Bibeln vara den enda utgångspunkten, alltså själva fundamentet på vilket vår tro och församlingsverksamhet står (”Sola Scriptura”). Och om det nu skall vara roligt, skojigt, kul och läckert i kyrkan (och på Alphakurserna), så måste i sådant fall Bibeln ge oss underlag till den hållningen, eller hur? Så är då Bibeln rolig, skojsam och käck i sitt budskap?

Så pass mycket har jag läst Bibeln att jag kan svara ett klart NEJ på ovanstående fråga. Det finns någon vers här och där som man kan skratta åt, särskilt när det berättas något dråpligt. Men dessa verser är ytterst få, och de påverkar inte ens till någon promille Bibelns huvudbudskap eller karaktär. Sanningen är den att Bibelns budskap är mycket allvarligt. Bibeln avslöjar ju att vårt liv här på jorden är ett test på var vi vill tillbringa evigheten. Det finns endast två alternativ att välja på:

1. Evigt liv i fullkomlig glädje och harmoni hos Gud.

2. Evig förtappelse borta från Gud. 

Korsfäst med KristusVill vi välja alternativ 1 så är vägen dit smal. Den är i själva verket så enkel att själva enkelheten är det som gör vägen smal och därmed svår. Vi människor vill ju så gärna hjälpa till, vi vill prestera, glänsa, synas, och även syssla med religiösa riter och manipulation av tillvaron. Men Guds väg handlar om ett fullständigt beroende av honom, och skall vi komma dit hän måste vi lägga ner allt vad vi själva kan tillföra och önskar göra för vår frälsning. Det här kallas i den kristna tron för att vi måste ”korsfästas med Kristus”. Vi skall alltså ”dö bort” från vårt egenupptagna och syndiga liv och istället leva ett liv i full förtröstan på Guds vilja, hjälp och ledning. Det här handlar så klart inte om vilket pålägg du skall ha på smörgåsen eller om du får köpa jeans eller ej, men det handlar om vem som är Gud i våra liv.

Så är då Bibelns budskap kul? Nej, det är oerhört utmanande! Det handlar ju om liv eller död. Skall det då vara kul att komma till kyrkan? Nej, inte i det fall vi samlar till gudstjänst där vi vill förkunna i enlighet med Guds Ord och genom det vägleda människor i sann kristen tro och till frälsning. Och är då kyrkan en plats dit jag med glädje inbjuder vänner och bekanta? Nej, kyrkan skall vara en plats dit jag (faktiskt!) med bävan inbjuder andra.

Guds Ord ställer ju oss människor till svars, det klär av oss det som skall dölja vår synd och skuld, det klär av oss vår självförgudning, och det utmanar oss med valet mellan liv och död. Det svider att höra sanningen om oss själva och om evigheten. Den sanningen kan man möta med ett komplett ointresse, med förakt, med aggressivt avståndstagande, med nyväckt intresse eller i djup ödmjukhet. Men denna sanning blir aldrig lustig. Därför skall också våra gudstjänster och kristna samlingar präglas av detta allvar. Visst är det en salig glädje att få ta emot Guds fria frälsningserbjudande och uppleva sig som frälst och räddad till evigheten hos Gud redan här och nu, men det är en glädje genom tårar! Sådan är också den fortsatta vandringen med Jesus på denna sida evigheten.

Vi kristna skall så klart kunna umgås, trivas och ha kul tillsammans och med andra. Men när det gäller Bibelns budskap så är det inte inget man kan skoja om. Och detta allvar i Guds Ord måste då också avspeglas i vår tro och därmed i de samlingar som handlar om denna tro. Allt annat blir missbruk av både den tid och de resurser vi fått nåden att förvalta.

/Lennart Jareteg www.bibelfokus.se

6 thoughts on “Bibeln / Är bibeln kul? L Jareteg/bibelfokus

  1. Ja man kan fundera länge på hur det egentligen gick till- vår frälsning och växande med Jesus. Det är ett under att jag blev frälst! Sannerligen.

    Det är bara att konstatera: Han har gett oss livet- nåden att få leva— Vad vore livet utan Gud?

    /Maria

  2. (“Vi vill ha det kul” till varje pris?)

    1 “Låt oss roa oss och festa och ha kul. Imorgon ska vi dö.” Det var Salomo som sammanfattade världens tankesätt så. Rätt likt: “Vi har det bra och vill njuta av livet.”

    2 Gud såg hur människor led och inte visste ut och in, och skickade sig själv som tjänare. “Vissa festade medan andra dog.” Vi sprang åt alla håll när vi skulle vara trogna. Jesus tog skulden på sig.

    “Vissa festade och andra dog…vad gjorde du?”
    Hur svarar man på det om Gud talar till dig så? Vi behöver ju inte svara. Gud själv har ju svarat genom att sända Jesus Kristus! Hur skulle vi kunna axla den tyngden själva?

    En fundering…
    🙂

  3. Hej Tony. Ja man kan undra vad man får betala med att gå med eller vara utan gemenskap,….själv fick jag betala ett mycket högt pris för att gå ur alla sammanhang! Det var fruktansvärda saker som utspelades! Det gjorde ont, men det gör ont med sanningar.
    Jag är glad att Gud tog mig/oss ur allt som var fel. Välkommen kanske man är men frågar är hur resten blir
    Önskar dig/er allt gott. Denna sida är igång:
    http://wwwjesuslever.blogspot.com/
    /Hälsn Maria

  4. Ja jag tror att det ligger mycket i det att man inte vill skrämma bort folk med ett rakt evangelium.I församl handlar det om statsbidrag, man får inte skrämma bort medlemmarna… Man skall helst inte prata om korset och blodet, det kan vara för jobbigt att höra.
    Personligen har jag också varit på en del ställen där underhållning och mingel varit det centrala, det är bara att fly därifrån.
    Nej vi är i så fall där för att höra ett budskap.Men det finns få sådana idag.
    /Maria

  5. Kanske kyrkan är rädd för att skrämma bort besökarna?
    I en kyrka jag gick till för några år sedan hade de clowner till påsk! Frågan är om man går till kyrkan för att höra lättsamma predikningar? Och underhållning?
    🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.