Avgudadyrkan och “jul”. / Ps 31. /Vår tids avgudar.

 

The Bible

Avgudadyrkan finns det gott om idag, nästan lika mycket som på Mose och guldkalvens tid! eller är det mer?

Ps 31:6 I din hand överlämnar jag min ande. 
Du har friköpt mig, HERRE, du trofaste Gud. 
7 Jag hatar dem som håller sig till värdelösa och förgängliga avgudar, 
jag förtröstar på HERREN. 

Jag undrar vad Mose hade sagt om denna tid, jag undrar vad David sagt om denna tid som är nu! I psalmen 31 talar David om avgudadyrkan. Han ville ställa sin fullkomliga överlåtelse till Gud mot den förvanskade form av gudsdyrkan som många israeliter ägnade sig åt. Hedniska riter blev aldrig fullständigt utrotade i Israel och Juda trots Davids och några få andra kungars ansträngningar.

OBS!! Den som böjer sig för en avgud kan självklart inte överlåta sin ande i Guds händer. Om vi idag sätter vår tids avgudar (pengar, ägodelar och framgång) först i livet kan vi inte räkna med att Guds Ande leder oss. !!!

Nu kommer snart den så kallade “julen”, och tala om avguderi, med mat och “julklappar”, och man vet inte vad man gör som firar något som inte är Jesus (Jesus är INTE född på “jul”…) utan det är avguderi, frosseri, dålig smak och galet. Se länkar nedan.

Tack att Jesus är sanningen så att man kan förstå den sanning han vill visa på! Allt står i hans ord som = sanningen. I länkarna kan du läsa om fenomenet “jul”.

https://gospel.jesuslever.eu/de-sista-karins-nyhetsbrev-om-julen-m-m-las/
https://gospel.jesuslever.eu/ar-2012-julstress-gudsforgatet-land/

NamnlösMaria

2 thoughts on “Avgudadyrkan och “jul”. / Ps 31. /Vår tids avgudar.

  1. Hej Simon, välkommen hit. Tack för din kommentar här på sidan och alla verser.. Jag avskyr julen och jag är glad att jag blev upplyst om felaktigheterna. Likaså om påsk o annat som människor hååller högre än Jesus. Sanningen vill man inte veta tyvärr.
    Men en sak undrar jag över, det ser ut i verserna/förklaring här som om Jesus skulle komma två gånger o många tror det. En gång för att HÄMTA de troende hem, och en gång för att DÖMA världen. SÅ kan det ju inte vara anser jag.
    Han kommer tillbaka, Jesu återkomst som vi längtar efter och då skall han döma världen och samla de troende hem till himmelen. Så har jag alltid förstått det.
    Med andra ord vi ska förbereda oss när Jesus kommer en andra gång på ett moln (med andra ord människokroppen). Denna händelse skiljer sig alltså från sista domen när Gud ska förinta Jorden.

    Tydligt kan vi se att här kommer Jesus att straffa med eld men i Matt 24:30-31 kommer han att samla sina utvalda från de fyra väderstrecken. Alltså är de två olika händelser. Så har inte jag fattat detta.Vad har jag missförstått?Jesus kommer bara en gång, hans återkomst
    Hälsn Maria

  2. Helt rätt. Därför finns den sanningen hos de som hittar Davids rot i vår tid.

    Upp 5:1-5-Och jag såg i högra handen på honom som satt på tronen en bokrulle med skrift på både framsidan och baksidan och förseglad med sju sigill. [2] Och jag såg en väldig ängel som ropade ut med hög röst: ”Vem är värdig att öppna boken och bryta sigillen?” [3] Men ingen i himlen eller på jorden eller under jorden kunde öppna boken och se i den. [4 ]Och jag grät häftigt över att det inte fanns någon som var värdig att öppna boken och se i den. [5] Men en av de äldste sade till mig: ”Gråt inte. Se, han har segrat, lejonet av Juda stam, skottet från Davids rot. Han kan öppna boken med dess sju sigill.”

    Med andra ord bara skottet från Davids rot kan öppna bibeln (boken eller bokrullen, finns ingen annan bok som Gud har gett till medlemmarna i kyrkan) och tolka dess profetior. Man bör därför ta reda på vem skottet från Davids rot är.

    Vilket man ser i Upp 22:16 – [16]Jag, Jesus, har sänt min ängel till er för att vittna om detta i församlingarna. Jag är skottet från Davids rot och hans ättling, den strålande morgonstjärnan.”

    Men är det Jesus för två tusen år sedan som ska öppna bibeln och tolka den? Knappast… Då uppenbarelseboken handlar om efter Jesus åkte upp till himlen måste detta handla om hans andra kommande.

    Heb 9:28 – så har Kristus en gång offrats för att lyfta bort mångas synder och skall uppenbara sig en andra gång, och då inte för syndens skull utan för att rädda dem som väntar på honom.

    Vill du hitta sanningen bör du hitta andra kommande Jesus.

    Matt 24:3 – När han sedan satt på Olivberget och lärjungarna var ensamma med honom kom de fram och sade: ”Säg oss när det skall hända. Och vad blir tecknet för din återkomst och för tidens slut?”

    Matt 24:30-31 – Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och då skall alla jordens stammar höja klagorop, och man skall få se Människosonen komma på himlens moln med makt och stor härlighet. [31] Och han skall sända ut sina änglar vid ljudet av en stor basun, och de skall samla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena gräns till den andra.

    Är himlens moln ett riktigt moln? och handlar detta om att sista dagen när han ska förinta Jorden? Svaren hittar vi först och främst genom gamla Testamentet som vittnar om hur Jesus skulle komma för två tusen år sedan.

    Dan 7:13-14 – Jag såg vidare i synerna om natten hur en som liknade en människa kom med himlens skyar; han nalkades den uråldrige och fördes fram inför honom. [14] Åt honom gavs makt, ära och herravälde, så att människor av alla folk, nationer och språk skulle tjäna honom. Hans välde är evigt, det skall aldrig upphöra, och hans rike skall aldrig gå under.

    Men Jesus som är just en som liknade en människa och som är Gud själv:

    Jes 9:6- – Ty ett barn har fötts,
    en son är oss given.
    Väldet är lagt på hans axlar,
    och detta är hans namn:
    Allvis härskare,
    Gudomlig hjälte,
    Evig fader,
    Fredsfurste.

    Jesus kom dock inte på ett riktigt moln för två tusen år sedan men istället föddes han som en människa. Så när han kommer en andra gång kommer han självklart där med komma som en människa. Andra frågan kan besvaras med en annan vers (Matt 24:30 om det är sista dagen när Gud ska förinta Jorden).

    Luk 21:27-28 – Då skall man få se Människosonen komma på ett moln med makt och stor härlighet. [28] När allt detta börjar, så räta på er och lyft era huvuden, ty er befrielse närmar sig.”

    Med andra ord vi ska förbereda oss när Jesus kommer en andra gång på ett moln (med andra ord människokroppen). Denna händelse skiljer sig alltså från sista domen när Gud ska förinta Jorden.

    2 Thes 1:6-8 – Guds rättvisa innebär ju att han låter dem som plågar er bli plågade [7] och låter er som nu plågas vila ut tillsammans med oss, när herren Jesus uppenbaras från himlen med sin makts änglar [8] och i lågande eld, för att utkräva hämnd på dem som inte erkänner Gud och inte lyssnar till evangeliet om vår herre Jesus.

    Tydligt kan vi se att här kommer Jesus att straffa med eld men i Matt 24:30-31 kommer han att samla sina utvalda från de fyra väderstrecken. Alltså är de två olika händelser.

    Sammanfattning; Vi bör alltså hitta Jesus i vår tid då Uppenbarelseboken tydligt säger att bara Davids rot (Jesus) kan öppna Bibeln och tolka den. I Matt 24 kan man se flera profetior som handlar om Jesus andra kommande och hur man kan ta emot Jesus i vår tid. Som du säger julen är inte från Bibeln… även söndagsgudstjänst och påskfirandet med ägg osv. Varför har det blivit såhär i vår tid att folk håller julen och säger att det är Jesus födelsedag? Enkelt svar är att folk vet inte om sanningen som Davids rot (Jesus) ska förmedla när han kommer en andra gång. När Jesus ska komma en andra gång, kan vi se i Matt 24.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.