Avfallet i../Svenska kyrkans svek. Den nya teologin

Debatt: Svenska kyrkans svek fortsätter
Ur Världen idag- debatt
Håller Svenska kyrkan definitivt på att lämna den kristna tron och därmed gräva sin egen grav? Den frågan ställer sig Bo Wettéus efter att ha tagit del av professorns i missions­vetenskap, Kajsa Ahlstrand, uttalande om att kristen tro kanske inte är nödvändig för människans frälsning.

Den 2 december berättar Kyrkans tidning om den nya teologin för religionsmöten som just nu utarbetas under ledning av Kajsa Ahlstrand, Uppsala. Dokumentet skrivs på uppdrag av Svenska kyrkans kyrkomöte och ska antas av Svenska kyrkans teologiska kommitté i februari och ska vara ett underlag för samtal. Enligt tidningen menar hon ”…att vi har lämnat ett strängt inklusivt tänkande, där vi hävdar att dop och kristen tro är nödvändigt för människans frälsning. I stället har vi rört oss mot tanken att Gud finns i fler sammanhang. Vi kanske till och med är beredda att tänka att alla religioner, bortom vars och ens språk har samma mål”.

Man tar sig för pannan och blir både upprörd och ledsen. Sveket mot kristen tro sådan som den formats genom århundradena fortsätter.

Sveket mot och förnekelsen av Jesus Kristus som den enda vägen och den ende Frälsaren är tydligen starkt och snart får vi väl höra att alla vägar bär till Gud, att Muhammeds väg, Buddhas väg, 300 miljoner hinduiska gudars väg, de asatroendes väg, New Age-religionens väg – ja vilken personlig gudsväg som helst kan vara lika bra och leda mot samma mål.

Hur länge ska detta svek mot Jesus och evangeliet få fortgå innan präster, kyrkoledning, anställda och kvinnor och män i kyrkan säger stopp?
Om inte ”dop och kristen tro är nödvändigt för människans frälsning”, vad har då Svenska kyrkan att erbjuda till människor som längtar efter frälsning? Kommer muslimer och buddhister att få förkunna sin väg till frälsning från kyrkans talarstolar?
Vart tar bekännelseskrifterna och trosbekännelsen vägen? Och vad blir det av evangeliet?

Vad gör Kajsa Ahlstrand med de exklusiva Jesusorden: ”Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig” eller apostlarnas exklusiva ord: ”Hos ingen annan finns frälsningen och ingenstans bland människor under himlen finns något annat namn som kan rädda oss”? Vad gör hon av orden i Filipperbrevet om att alla knän skall böjas för Jesus och alla tungor bekänna att Jesus är Herre?

Vad gör hon av Hebreer­brevets ord om att det bara är Jesus som ”vunnit befrielse, det vill säga frälsning åt oss för evigt”? Vad gör hon med orden i Uppenbarelseboken om att det är Lammet, det vill säga Jesus, som genom sin död friköpt och frälsat?

Är det Muhammed eller Buddha som ska tillbedjas vid målet? Är varken Jesus eller apostlarna längre trovärdiga, vad ska kyrkan då tro på och förkunna? Håller Svenska kyrkan på att lämna Bibeln, den klassiska kristna tron, evangeliet själv och därmed gräva sin egen grav? Hur länge kan sant Bibel- och Jesustroende kunna vara kvar i en kyrka vars teologer sviker evangeliet så radikalt? När sker uppbrottet från den kyrka som förnekar och sviker sin ende Herre och Frälsare?

Bo Wettéus
Örebro
Teol kand och pastor inom EFK

“Det är frågor som kräver svar, och vi ser alltmer hur förändringar kommer slag i detta avfallets tid. Det kommer en dom, en dag. Och JESUS är HERRE./Maria

KOMMENTARER:

Hur menar artikelförfattaren? |2010-12-17

Kommer var o en av oss in i riket genom att säga “Herre, Herre”? Eller skulle kärlekslösa kristna nödvändigtvis ha företräde framför de människor som uppfyller hela lagen, genom att tillämpa kärleksbudet – oaktat de nu råkar kalla sig för muslimer eller buddhister? Nej, se hellre till att du i den kristna värmestugan innesluter en person för mycket än en för lite. Att du råkar vara teolog o pastor försäkrar väl inte att du befinner dig närmare Gud än någon annan av oss? Eller skulle dessa dina titlar tilldela dig mer trovärdighet, menar du? För varför berättar du annars om dessa?

– Båda Sidor i Debatten Kan Ha Fel |2010-12-16

Jag har i o för sig lämnat svenska kyrkan även om jag har förtroende för den lokala församlingen och fortsätter gå på gudstjänst , men jag vill säga att jag misstänker att BÅDA SIDOR HAR FEL. Vad menar jag nu med det : JO SÅ HÄR: Å ena sidan bekänner jag tron på den så kallade dubbla utgången och även att ingen blir frälst utom genom Jesus MEN SAMTIDIGT utesluter jag inte att åtminstone en del av de människor som formellt tillhör andra religioner kan vara människor som utan att veta det själva stå inom räckhåll för frälsningen genom Kristus, ja utan att veta det står nära Kristus. Vad är egentligen tron på Kristus i sin allra djupaste bemärkelse? Kanske kommer åtminstone en del av dem som dör utan att formellt ha blivit kristna ändå att vara bland de som är frälsta genom Kristus.Jag är emot en relativistisk inställning i sanningsfrågorna.

– Bra wetteus

Och tyvärr nödvändigt. Ibland undrar jag när bibeln talar om att Gud inte bor i “hus som byggts av människohänder” även syftar på dessa gamla strukturer som bl a Svenska kyrkan representerar. Det som händer gör det allt mera angeläget att tillbe Honom i ande och sanning och inse att kyrkan och församlingen är de som satt sin tro till segerfursten från Golgata. De troendes gemenskap. Inte skeptikernas gemenskap inte föreningen där vi sitter och brottas lite klädsamt med de stora livsfrågorna utan en gemenskap av människor som (hemska tanke) menar sig ha funnit svaret och inte “kan låta bli att tala om vad de har sett och hört”

– Vem vet egentligen bäst? xxx, du är välkommen att kommentera de bibelorden som nämns i artikeln. De spelar ingen roll vad du säger eller vad Bo Wettéus säger, det bibeln säger är sanning. Och då kvarstår ju fortfarande frågan, håller Svenska Kyrkan på att lämna bibeln?

– Religionsbyte |2010-12-15
Många av oss som arbetar inom Sv.ky. har sett detta sedan minst tjugo år tillbaka, nämligen att byte av religioin pågick där.
Detta blir ju mer och mer tydligt, och det fordras en verkligen stark kallelse från Gud, för att fortsätta inom detta som juridiskt kallas trossamfund.
Jag tänker ibland på profeten Daniel som t o m blev statsman i en fientlig omgivning.
Vi som ännu kämpar inom Sv.k. för att sprida evangeliet behöver mångas förböner!
Prästman

Jag förstår inte hur Du orkar engagera Dej för oss stackars ointelligenta tokstollar som hoppas och tror på en personlig frälsare! Vi är ju ohjälpligt iq-befriade och bästa platsen vore ju ett ljust sanatorium med stängsel, ungefär såna som sovjetiska myndigheterna förespråkade på sin tid.Varför bråka med dom som inte förstår sitt eget bästa? Låt oss stå vårt kast och gå under i stillhet så slipper Du ödsla skrivkraft på det dravel som vi tror på.

Men tar vi det på föreningsstadgenivå så har Sv kyrkan lämnat de stadgar som varit gällande i 2000 år och det bör man poängtera om ingen annan gör det, precis som man bör göra om IOGT-NTO skulle anordna whiskyprovning på årsmötet. Tror man sej alltså vara medlem i Sv kyrkan på dom gamla stadgepremisserna så är det allmänmänskligt omtänksamt att påpeka att stadgarna i praktiken ändrats. Tycker man det är bra med en kyrka som inte är en kyrka kan man stanna kvar, annars är det klädsamt att lämna ett sammanhang man inte kan stå för.

– Dags att sätta STOPP! |2010-12-15
Detta är en mycket tragisk läsning. Tragiskt på det sätt att man inte ens behöver vara kristen i dess rätta bemärkelse för att bli antagen till landets prästutbildningar. Resultatet talar ju sitt tydliga språk när exempelvis kajsa Ahlstrand får härja fritt vid Uppsala universitet. Det är verkligen på tiden att vi bekännande kristna sätter ner foten på allvar och sätter stopp för dessa dumheter. Det finns bara en väg till frälsning och den går genom Jesus Kristus och ingen annan!!!!!

– Att kämpa mot storslagenhet |2010-12-15

Bo Wettéus känner av smockan mot hans egna sanningsanspråk.

Lever verkligen giltigheten i den kristnes relation till Gud på att all okristen Gudsupplevelse eller gudlös livsupplevelse i hela världen är fel och falsk? Vilken oerhörd svaghet i tron!

Nej, inget i en kristens frälsning eller sanna relation med Gud ogiltigförklaras av att man hedrar och erkänner andras motsvarigheter. Det enda som drabbas är den kristnes anspråk på att ha den enda sanna tron. Gud måste visst med all kraft hållas liten, fortsätta vara Wetteús och hans trosfränders egendom.
Svenska Kyrkan gräver inte sin grav. De stiger upp ur den.

Befriande läsning!
Denna insändare borde skrivaren skicka till våra stora dagstidningar – eller varför inte till SvD:s Brännpunkt.

Det är hög tid att vi kristna som tror och vet att Jesus är enda vägen till Gud, både sätter ner foten och höjer rösten för att markera att nu får det vara nog med dumheter!

3 thoughts on “Avfallet i../Svenska kyrkans svek. Den nya teologin

  1. Tack Janne för länken till boken av Kajsa A, och för dina tankar, jag hoppas att de flesta förstår att det inte finns mer än en väg att komma till Gud: JESUS

    Svenska kyrkan ber om hjälp i artikeln, de skulle börjat strida för Jesus mycket mycket tidigare- nu kan jag inte se att de kan komma någonvart.
    /Maria

  2. (Tre små frågor)

    Om alla vägar leder till Gud, så blir det logiskt att alla religiösa vägar är sanna och riktiga (förutsatt att Gud är något positivt).
    Om alla vägar leder till godhet och respekt för andra, varför debattera eller kritisera?
    Om alla vägar går lika bra för Gud, varför måste Jesus dö på korset för våra synder, som Bibeln säger?

    Försök att gå på alla vägar samtidigt. Om du orkar. Svenska kyrkan tror att vi blandar lite av varje, så blir Gud glad. Ungefär.
    FN blir också glada för då blir det fred i världen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.