Att vittna om Jesus / Vänd hemåt, till Jesus

 

Att vända om, att vända hem. Ja det är viktiga saker, om man förstår dem.

Det är gott att komma hem, precis som den förlorade sonen kom hem till sin fader. Men det var egentligen inte honom jag tänkte på utan nationerna, städernas människor som borde vända om hemåt, till Jesus.

Det är inte en eller två som gör en hel stad, det är inte en eller två som skall vara troende och resten inte-  och sedan skall under automatiskt ske. Så lätt går det inte, nej.

Min tanke är att människorna i städerna förstår vad de gått miste om: JESUS KRISTUS. De blir troende och kan hjälpa andra till tro. Alltså, om en hel stad vänder om, se på Nineve!……

*Ninevitiska män skola vid domen träda fram tillsammans med detta släkte och bliva det till dom. Ty de gjorde bättring vid Jonas predikan; och se, här är vad som är mer än Jonas.* /Luk 11:32
Budskapet som Jonas predikade var inte lika övertygande som det som Jesus predikade för sina samtida. Vi har ögonvittnesskildringar om uppståndelsen, om den helige Andes kraft, tillgång till bibeln, och kunskap om kristendomen…….Utnyttjar vi alla kunskaper för att kunna vittna så att människor kan göra ett val, det bästa valet någonsin: Att komma till Jesus!

Människorna i Nineve gjorde bättring utan löfte om nåd! De hörde varningar och de gjorde därför bättring. Hur är det med varningar idag? Var hörs de? Falska profeter har en hel del underligheter för sig och de predikar välgång, framgång, de känner en annan Jesus än jag gör, och de är humbug. Människor måste få förstå att timmen är sen.

Att de som inte känner Jesus inte har en längtan, jo så kan det vara , men de som känner honom borde kunna göra mer för sina medmänniskor, berätta om det finaste de har: Jesus.

Var finns de som säger sanningen? På taken står de inte i alla fall……
/Maria

2 thoughts on “Att vittna om Jesus / Vänd hemåt, till Jesus

  1. Mycket bra text du har i kommentaren! Tack så mycket. Den säger ungefär det jag tänker i ett svar.
    Det är få förunnat att ha lärt känna Gud, och fler borde be om att få komma honom nära, så tragiskt att det är så svårt att få människor att förstå.
    Vad är mänskliga rättigheter och demokrati? Det finns i Sverige säger man men tydligen inte i andra länder som de du räknar upp, men det finns inte i Sverige heller. Tyvärr.
    37 000 aborter varje år i Sverige- det är liv som aldrig får födas, men de lever då de dör!!

    Är människan så enfaldig att den vill vara slav åt den rika eliten då är det illa. OCH Påven skall släppa lös nyheten om Aliens snart! Så då har vi snart UFO på besök, har påven sagt.
    Vilken värld!

    ******

    Jesus, jag älskar dig. /Maria

  2. (Guds kärlek är så fjärran?)

    Kanske det är så: Vad man inte känner till ha man inte ont av? En kärlek man inte tror finns, sörjer man inte?

    Annat blir det när släktingar dör in ens närhet. Då söker vi Gud.

    Låter cyniskt. Eller realistiskt?

    Vilken glädje det är att Jesus är den han sa att han var!
    Vem som helst skulle tröttna att vädja till folk som fungerar som vi i allmänhet gör!

    Man kan fråga sig varför vi är som vi är? Vi kastar bort våra liv, när vi bara ser fem cm framför våra nästippar, och vägrar lyssna till Skaparens Ord.

    Är Gud en projektion? Jasså?

    (Krass människobild ger krassa samhällen)

    Faktum är att så snart tanken “människan är ett dumt djur” och med henne kan man göra “vad som helst med”, har slagit sig fast i en kultur (och folk tror det själva!) kommer de riktiga galningarna fram i historien.

    Hur ska du försvara dig mot ett synsätt som du själv delar?

    Varför ska barmhärtighet och ömsinthet finnas bland “tvåbenta sociala djur som bara tänker på sitt eget bästa” och inrättar hierarkier som främjar de starka och snygga efter mallen “naturligt urval?”

    Tror vi att vi är från Gud avskilda djur som uppkommit som blommor ur jorden av en slump och de rika och mäktiga ska härska över oss, så finns det en chans att de tar vår längtan på allvar.

    Ser man till PR, bilar, resor, stjärnor, rika personer, kungar och drottningar, Lillbabs och Lady Gaga, Harry Potter och deckare, hellre än till Jesus Kristus, tar han nog till slut vår längtan på allvar!

    Därför är det också en självbevarelsedrift att tro på Herren Gud.

    Kulturer som inte gör det börjar snart bete sig som Aztekerna och Sovjetunionen under Stalin. Eller det koloniala England i Afrika, eller som Tyskarna under andra världskriget eller liknande.

    Några teser om mänskliga rättigheter i en lagsamling få människa i allmänhet läst, brukar inte räcka särskilt långt när det börja krisa. Fråga vad Somalier och Sudaneser, Kongoleser och Centralafrikaner tycker om mänskliga rättigheter!

    Vi borde vara glada över att vi har en så storsint Gud som tom låter oss få det vi vill fast det strider mot hans vilja och ofta också mot vårt eget bästa.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.