Att bli frälst / Romarbrevet

epostsm1.gif

Paulus skriver i Romarbrevet om sin tro, han presenterar sig för de kristna i Rom, han presenterar grundläggande fakta om tron (budskapet, 1:3), förklarar sin trohet (1:16-17), om nödvändigheten av Guds ingripande (1:18-30).

Han berättar om nödvändigheten av frälsning.

Frälsningen i “ett nötskal”:

Romarbrevet 3:23

“Alla har vi syndat, och saknar därför den likhet med Gud, som vi är skapade att ha.”

*En del synder framstår som allvarligare än andra eftersom konsekvenserna blir större. Vi anser t ex att mord är värre än hat och otrohet värre än tanken på det. Men det betyder inte att vi kan klara oss undan med vissa “mindre” synder. All synd gör oss till syndare, och därmed bryts kontakten med Gud, den helige. All synd leder till död, (eftersom den skiljer oss oss från att leva med Gud), oberoende av hur allvarligt vi ser på den. Du ska varken underskatta “små” synder eller överskatta “stora”. All synd skiljer oss från Gud, men varje synd kan också bli förlåten.

Romarbrevet 5:8:

Men Gud visade sin stora kärlek till oss genom att sända Kristus att dö för oss, medan vi fortfarande var syndare. “

* Medan vi fortfarande var syndare- detta är egentligen ganska fantastiskt! Gud sände inte Jesus att dö för oss därför att vi var så goda, utan för att han älskar oss så mycket. Om du någonsin känner dig osäker på Guds kärlek till dig, så tänk på att han älskade dig redan innan du vände dig till honom.

Rom 6:23:

“Syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv genom Jesus Kristus, vår Herre.”

* De båda mästarna betalar lön i olika valuta. Syndens lön är döden. kristus betalar med det eviga livet- det nya liv i gemenskap med Gud som börjar här på jorden och fortsätter genom hela evigheten.

Rom 10:8-10:

“Därför kan de som fortfarande behärskas av sitt gamla, syndiga jag och följer sina gamla, onda begär aldrig göra Guds vilja.

* När vi en gång sagt ja till honom vill vi fortsätta att att vandra med honom, eftersom han ger oss liv och frid. Varje dag ska vi medvetet besluta oss för att på nytt låta Gud vara i centrum i våra liv. Bibeln ger oss riktlinjerna, fråga dig hur Jesus vill att du ska göra när du hamnar i en besvärlig situation. Läs också: Rom 6:6-8; Ef 4:23-24; Kol 3:3-15 angående spänningen mellan vår lägre natur och det nya livet i Kristus.

””””””””””””’

Kristen är var och en som Guds Ande bor i.

Om du verkligen tror att Jesus har frälst dig och bekänner honom som Herre, har den helige Ande kommit in i ditt liv och du är en kristen.

Det är inte fråga om att ha den rätta känslan inom sig- den helige Ande finns i dig därför att Jesus har lovat det.

När den helige Ande är verksam i dig tror du att Jesus Kristus är Guds son och att evigt liv kommer genom honom (1 Joh 5:5-8).

Du börjar att handla så som Jesus vill (Rom 8:5; Gal 5:22-23).

Du kommer att märka att du får hjälp i din vardag och när du ber (8:26-27).

Du kommer att få kraft att tjäna Gud och göra hans vilja (Apg 1:8; Rom 12:6 ff)

Du blir en del av Guds plan och uppbyggnaden av hans kropp- GUDS församling /de troende(Ef 4:12-13).

/Maria

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.