http://www.nytimes.com/2009/07/08/world/europe/08pope.html?_r=1&ref=global-home (Artikel på engelska från NY Times)(POPE ENDORSES ”WORLD POLITICAL AUTHORITY”
by Cliff Kincaid
July 9, 2009
NewsWithViews.com)
I vissa medier talar man om påvens brev som ett handlande om ekonomisk rättvisa.
Men Påve Benedikt den sextondes brev Caritas in Veritae är en radikal text som placerar Romersk Katolska kyrkan vid sidan av den framväxande globala världsregeringen.
I tydliga ordalag talar påven om ”en politisk auktoritet” att styra världen, men varnar för att en sådan kan komma att ”löpa risken att bli tyrannisk.”
NY Times skriver om att påvens tal om en ”ny ekonomisk ordning i världen” tidigare varit en av Sovjetunionens och kommunismens idéer.
I Bloomberg citerades påvens önskan om en ”världsordning med tänder” kommer att kunna lösa stora problem.
För kristna låter påvens ord om ”en politisk världsauktoritet” profetiska och blir ett chockande eko av den sista tidens globala diktatur beskriven i Uppenbarelseboken.
Påvens brev kommer ut i dagarna efter FN:s konferens (Conference on the World Financial and Economic Crisis) som diskuterade de global energiskattesystemet och kraftfullare globala institutioner.
Presidenten för FN:s generalförsamling Miguel D’Escoto, en katolsk präst, talade vid FN-konferensen om att vörda Moder Natur och avslutade med en välsignelse, med ord av påven.
Påvens kontroversiella brev kommer precis före G8-mötet och mötet mellan president Obama och påven i Vatikanen, på fredag den 10:e juli.
Precis som Obama, säger påven att den internationella världsordningen kan förverkligas genom att ”reformera FN och de globala ekonomiska institutioner och finansmarknaderna så att de idén om en nationernas familj kan bli verklighet.”
Bearb och översättning: JANNE O
Påven förespråkar en ny ekonomisk världsordning,
för det allmännas bästa.
av RACHEL DONADIO and LAURIE GOODSTEIN
(artikel ur ur NY TIMES 7/7 2009)
I tisdags talade påven Benedikt Den Sextonde om världsordningen och kritiserade den allt större skillnaden mellan rika och fattiga. Han förespråkade ”en verklig politisk auktoritet” i världen som kan ”arbeta för människors allmänna bästa.”
Påven kritiserade dagens ekonomiska system, där verkningarna av synden är tydliga och vände sig speciellt till investerare att ”återupptäcka den genuint etiska grunden i ekonomisk verksamhet.”
Han vädjade till att företag ska ta ett större socialt ansvar, eftersom när vinst blir det enda målet, och affärer ofta gjorts med tveksamma metoder utan att se till det allmänna bästa, riskerar handeln att lika mycket förstöra som att skapa rikedom, och den sprider fattigdom i sina spår, skrev påven i sitt brev i tisdags.
Caritas in Veritae (påvens tredje brev sedan 2005) är fyllt av termer som ”globalisering”, ”marknadsekonomi”, ”fackföreningar” och ”alternativ energi”. Det är inte förvånande att Vatikanen haft svårigheter med att översätta det 144 sidor långa dokumentet till latin.
Försenat för att se till utvecklingen av den ekonomiska krisen, släpptes dokumentet i tisdags i samband med G8 mötet, före påvens möte med president Obama.i Vatikanen på fredag.
”Brevet är inte skrivet som en direkt kommentar till den ekonomiska krisen”, sa kardinal Renato Martino på en presskonferens i tisdags och hävdade att ”om det hade kommit ut innan krisen bröt ut skulle det sagts ha varit profetiskt!”
I brevet skriver påven att ”investerare måste ta moraliskt ansvar” och inte ”bedra spararna med komplexa finansiella instrument.”
På många sätt verkar brevet vara en blandning av antiglobaliserings-manifest och ett regeringsdokument, vilket visar hur Vatikanen inte kan definieras i termer av vänster- och höger politik.
”Det finns passager som låter som Ayn Rand, bredvid formuleringar som mer liknar Vredens Druvor, och det är avsiktligt”, säger teologen Vincent J Miller (University of Dayton) på telefon.
Benedikt talar om fackföreningars roll, kritiserar välfärdsstatens nedgång, och hur det globala kapitalet fokuserar på kortsiktiga vinster.
Den globala ekonomin idag undviker att regleras av nationalstaterna och påven kritiserar hur Världsbanken och Internationella Valutafonden arbetar.
”Han låter på många sätt som en gamma socialist”, säger Vincent J Miller.
Benedikt vill också att FN:systemet ska reformeras till att bli en ”enad global samhällskropp” som också låter de svagas röster bli hörda. Han vädjar att rika länder ska stödja de fattiga.
Michael Novak, en filosof och teolog vid American Enterprise Institute i Washington, säger om brevet att han ”känner sig obekväm i tanken på en ny internationell institution som reglerar världsekonomin.”
”Jag gillar tanken att statens roll ska var begränsad, och skulle föredra att världen hade många stater med begränsad makt, i stället för en dominerande auktoritet, kommenterar han.
Översättning och bearb. JANNE O /Maria