Vad är lycka?

Vad är lycka för dig? Eller vill du hellre ha glädje?Eller båda delar kanske?

Varför jag ställer frågan är för att vi värderar saker så olika. Lycka kan var så väldigt mycket. Några exempel som du kanske håller med om är:

Promenad hand i hand med din älskade. En överraskning vid din födelsedag. En drömsemester till ett fjärran land. Att bli väldigt rik…… Ser man på; det blev en del exempel, och det finns ju fler.

Om vi tittar på vad Aposteln Paulus säger om Lycka och glädje så har han lite olika uppfattningar om vad som är viktigast i livet.

Om jag tittar på mig själv och mina åsikter så kan jag hålla med Paulus om att Glädjen är viktigast.

Varför det då? Jo för att LYCKA alltid tycks försvinna på något sätt. Den älskade kan dö, och vi lämnas ensamma i sorg. Pengarna tar slut och man blir kanske fattig och förgrämd. Relationer som var så bra kanske tar slut. Resmålet vi åkte till föll inte i smaken och kanske blev en stor besvikelse. Ja det finns många sätt att bli olycklig på.

Därför: Den glädje som vi finner i Gud, den består, och den är äkta och den bär oss genom livet. Glädjen i att veta att man är älskad av en stor Far det är underbart och kan sägas vara lycka. Men jag är nog hellre glad.

För jag vet att Jesus lever och aldrig lämnar mig, och precis som Paulus säger så finns glädjen alltid kvar, vad som än händer. Och har man en nära relation till Gud och hans Son, då är man ständigt glad, även om pengarna är slut och matförrådet tryter.

Paulus skriver så här: “Ja, allt annat är värdelöst, när man jämför det med det omätliga värdet i att känna Jesus Kristus, min Herre. Ingenting annat är värt något och därför har jag övergett allt för att kunna äga Kristus och bli ett med honom….

Var alltid fyllda av glädje i Herren! Jag säger det om igen: Var glada!” / Filipperbrevet 4:4

2 thoughts on “Vad är lycka?

  1. Hej Johnny! Jag håller fullständigt med dig i det du säger om glädjen och lyckan. Att ha Jesus på insidan är det bästa som finns. En stor Far som älskar MIG, som älskar DIG och ALLA.
    Det är verkligen underbart att veta att man är välkommen i hans famn hur man än har det eller är.
    Jag ber Gud välsigna dig och ditt liv och skrivande för Herren!
    / varma hälsn Maria

  2. Maria,

    Tack för Guds ord som flödar genom dig till oss andra att få ta del av och känna igen oss i.

    Ja, denna lyckan i världen är verkligen förgänglig med den lycka vi har i Jesus är verkligen bestående. Att vi har en far som aldrig lämnar oss och som vill ge oss och vandra med oss, i ett lyckligt och glädjerikt liv.

    Att vara
    älskad som ett Guds barn
    är den största lyckan av all lycka i denna världen. Att veta och känna att vi är älskade trots våra felsteg eller tillkortakommanden, så är vi barn som Gud älskar över allt annat.

    Och att den kärleken är bestående! Den lämnar oss aldrig. Tack gode Gud för det!

    Att lära känna Jesus på ett djupare plan ger också en överflödande lycka; det blir som ett “lyckorus” ibland, då något nytt visas i ens liv. Då kan jag hoppa jämnfota av glädje!

    Salomo säger också i Ords 16:20 “Den som ger akt på ordet finner det goda, lycklig är den som förtröstar på HERREN.”

    Så vi fortsätter att förtrösta på Herren även om regnet står som spön i backen utanför fönstret. Vad gör väl det då vi har den livs levande Jesus inom oss, han som ger oss det ständiga ljuset i våra liv.

    “Han är vår sång och vår glädje”

    Johnny

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.