TRO/ Jesaja 40… tro på en stor Gud

Människor i alla tider har alltid  varit både själviska och mycket okloka och saknat kunskap om den Gud som skapat oss. Skall vi titta på vad Jesaja 40:21-25 säger: 

*21. Är ni då så oförståndiga? Är ni alldeles döva för Guds ord, de ord som gällt från tidernas början? Har ni aldrig hört eller förstått någonting? 22.Det är Gud som sitter över jordens rund. Människor måste se ut som kryp för honom! Han är den som breder ut himlarna som en duk och gör ett tält av dem. 23. Han gör de stora männen i världen till ingenting. 24.Knappast har de hunnit slå rot förrän han blåser på dem, och deras verk vissnar och förs bort av vinden som torr halm. 25. “Vem vill du jämföra mig med? Vem är lik mig?”, frågar den Helige.

Det är helt fantastiskt att vi är så små som vi är och ändå tycker de stora männen med makt att de verkligen är störst eller de strävar efter det, så har det alltid varit. Varför försöker inte människor sträva efter att följa Jesus och få ett namn i Livets Bok och få komma till himmelen? Här nere på jorden är ju inget vidare, men det är klart, här finns ju pengar att hämta, men de förstår inte att de inte kan ta dem med sig. ….. ja några funderingar finns alltid angående detta, eller vad säger du? 

Tänk, att Gud har ALL MAKT men ändå är personligt intresserad av oss. Se också vers 25: VEM ÄR LIK MIG, säger Herren….

Tänk efter hur du vill att Gud ska använda dig….det kan bli sant- din vision kan bli sann.

/Maria

2 thoughts on “TRO/ Jesaja 40… tro på en stor Gud

  1. Hej Janne. Ja vi ÄR små, och Gud älskar ALLA människor och vill få dem att veta att HAN är deras Far.
    Men människor vänder sig till dem som de kan SE och dem de kan få något av, t ex makt och pengar och anseende.
    De håller just på att bygga DEN NYA VÄRLDEN, och Gud tittar på i vrede, och undrar varför de gör som de gör, ..jaja..det är för sorgligt.Men domen kommer en dag för de som vänt sig bort.
    Varför inte bara ÄLSKA GUD…
    /Maria

  2. Kanske är det så att Gud tycker om det lilla livet? Och vi är ju små.

    Han har universums oändlighet och Guds härlighet i all evighet. Vi ser istället upp till ambitiösa eller “monetärt starka” människor som “har en ny plan för våra liv”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.