Romarbrevet 5
Rättfärdiggörelsens frukter.
Synd och död har kommit genom Adam,
rättfärdighet och liv genom Kristus.
1. Då vi nu har blivit rättfärdiggjorda av tro, har vi frid med
Gud genom vår Herre Jesus Kristus
Jes. 53:5. Joh. 14:27. Rom. 3:24. Ef. 2:13.
2. – genom vilken vi också har fått tillträde till den nåd vari vi
nu står – och vi berömmer oss i hoppet om Guds härlighet.
Joh. 10:9. 14:6. Ef. 2:18. 3:12. Hebr. 10:19.
3. Och inte endast det, vi till och med berömmer oss av våra
lidanden, eftersom vi vet att lidandet verkar ståndaktighet,
Fil. 1:29. Jak. 1:3.
4. och ståndaktigheten beprövad fasthet, och fastheten hopp,
Hebr. 10:36.
5. och hoppet låter oss inte komma på skam; ty Guds kärlek är
utgjuten i våra hjärtan genom den helige Ande, vilken har blivit
oss given.
Ps. 22:6. 25:20. Hebr. 6:18. 1 Joh. 4:16.
6. Ty medan vi ännu var svaga, led Kristus, när tiden var inne,
döden för oss ogudaktiga.
Ef. 2:1. Kol. 2:13. 1 Petr. 3:18.
7. Näppeligen vill ju annars någon dö ens för en rättfärdig man –
om nu också till äventyrs någon kan ha mod att dö för den som
har gjort honom gott –
8. men Gud bevisar sin kärlek till oss däri att Kristus dog för
oss, medan vi ännu var syndare.
Joh. 3:16. 1 Joh. 3:16. 4:10.
9. Så mycket mer ska vi därför, sedan vi nu har blivit
rättfärdiggjorda i och genom hans blod, också genom honom
bli frälsta undan vredesdomen.
1 Tess. 1:10.
10. Ty om vi, medan vi var Guds ovänner, blev försonade med
honom genom hans Sons död, så ska vi, sedan vi har blivit
försonade, ännu mycket mer bli frälsta i och genom hans liv.
Kol. 1:20.
11. Och inte endast det; vi berömmer oss också av Gud genom
vår Herre Jesus Kristus, genom vilken vi nu har fått försoningen.
Jer. 9:24. 1 Kor. 1:31.
12. Därför är det så: Genom en enda människa har synden
kommit in i världen och genom synden döden; och så har
döden kommit över alla människor, eftersom de alla har
syndat.
1 Mos. 2:17. 3:1. Rom. 6:23. 1 Kor. 15:21.
13. Ty synd fanns i världen redan innan lagen fanns. Men synd
tillräknas inte där ingen lag finns;
Rom. 4:15. 7:7.
14. och dock har under tiden från Adam till Mose döden haft
väldet också över dem som inte hade syndat genom en
överträdelse, i likhet med vad Adam gjorde, han som är en
förebild till den som skulle komma.
1 Kor. 15:22, 45.
15. Likväl är det inte så med nådegåvan, som det var med
syndafallet. Ty om genom en endas fall de många har blivit
döden underlagda, så har ännu mycket mer Guds nåd och
gåvan i och genom nåd – vilken, också den, är kommen
genom en enda människa, Jesus Kristus – blivit på ett
överflödande sätt de många beskärd.
Joh. 1:16.
16. Och med gåvan är det inte såsom det var med det som kom
genom denne ene som syndade: domen kom genom en enda,
och ledde till en fördömelsedom, men nådegåvan kom i följd
av mångas fall, och ledde till en rättfärdiggörelsedom.
17. Och om döden på grund av en endas fall kom till konungavälde
genom denne ene, så ska ännu mycket mer de som få den
överflödande nåden och rättfärdighetsgåvan få konungsligt
välde i liv, också det genom en enda, Jesus Kristus. –
18. Alltså, likasom det, som kom genom en endas fall, för alla
människor ledde till en fördömelsedom, så leder det, som kom
genom rättfärdiggörelsedomen förmedelst en enda, för alla
människor till en rättfärdiggörelse som medför liv.
1 Joh. 2:2.
19. Ty såsom genom en enda människas olydnad de många fick
stå såsom syndare, så ska också genom en endas lydnad de
många stå såsom rättfärdiga.
Jes. 53:11.
20. Men lagen har därjämte kommit in, för att fallet skulle bli så
mycket större; dock, där synden blev större, där överflödade
nåden mycket mer.
Rom. 7:8. Gal. 3:19.
21. Ty såsom synden hade utövat sitt välde i och genom döden,
så skulle nu också nåden genom rättfärdighet utöva sitt välde
till evigt liv, och det genom Jesus Kristus, vår Herre.
/ Artikel från:http://www.algonet.se/~allan-sv/45ROM.HTM#A6