Profetiska budskap /H Nilsson

Det profetiska ordet blir alltmer aktuellt, inte minst i media återspeglas detta. I olika sammanhang har den profetiska aspekten på händelser i vår tid förts fram.

Det finns nu ett växande intresse för det profetiska ordet och detta är av viktig att kyrkorna nu också tar vara på detta. Genom det kan vi ge vägledning och hjälp till människor som bär på frågor kring  det som händer. Detta skulle också visa människor att vi har ett  aktuellt budskap till vår samtid och skapa intresse för att lyssna till det.

Den 8 november deltog biologen Stefan Edman, författaren Andreas Malm och Holger Nilsson i programmet Annas Eviga i SVT. Programmets underrubrik var: “Varför låter Gud planeten gå under?”

Programmet handlade om det stora globala klimathotet som bara blir allt värre. Den profetiska aspekten framkom i programmet och programledaren Anna Lindman Barsk hjälpte också till genom att citera den profetiska beskrivningen i Upp. där det står att solen fick makt att bränna människor.

Hon riktade frågan till Holger om detta och svaret blev genomatt nu ozonlagret blivit så förtunnat, så kan vi se profetian besannas. Det är nu hela 60 000 människor som årligen dör på grund av hudcancer som uppstår genom detta.

I november hade Dagen en serie om miljön ur olika perspektiv.Tidningen anordnade ett debattsamtal på Liljeholmens folkhögskola. Det eskatologiska perspektivet blev där framlyft och tidningen publicerade den en stor del av detta samtal i en två-sidorsartikel  den 25 nov i tidningen. Hela artikeln finns att läsa på denna

webbadress: http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=160455

 ————————-

I tidningen Sändaren var i november ett reportage under rubriken

“Höstens finanskris – vad ska vi tro?” Underrubriken var:

“Fem röster med olika perspektiv på effekterna av börsoro och samhällskris”.

Här fick vi vara den röst som gav uttryck för det profetiska perspektivet, där vi i kan förvänta ett kommande nytt ekonomsikt system, såsom profetian ger upplysning om i Upp. Intervjuad var också en teolog som inte hade någon profetisk vägledning att ge, utan istället gav detta besked:

“En historiskt orienterad exeget, bibeltolkare, ser Uppenbarelseboken som en skildring av romarriket som var härskarstat på 100-talet när bibelboken skrevs.”

Till detta behöver vi göra en längre nödvändig kommentar.

Uppenbarelseboken som ett profetiskt tilltal för den yttersta tiden, avfärdas alltså. Att tolka Upp. på detta sätt som företräds här av denne teolog är mer eller mindre förödande för den eskatologiska förkunnelsen i vårt land.

Denne citerade teolog är även med och utbildar en del blivande frikyrkopastorer. Många har anammat denna förkunnelse om ett historiskt synsätt.

Undra då på att det är så tyst om en levande förkunnelse om den yttersta tiden, tidens tecken och Jesu återkomst!

De teologer som hävdar detta synsätt har inget tolkningsföreträde,  absolut inte. Den bibelläsare som utan att fått sin bibelsyn begränsade till en skildring av 100-talet, kan mycket lätt konstatera att det som skildras i Upp. har aldrig ägt rum, varken på 100-talet eller under något annat århundrade. Upp. talar om hur Jesus kommer åter på himmelns skyar, vidareom den yttersta domen, om himmel och helvetes-tillstånd mm.

Tror man också att detta skulle ha inträffat på 100-talet? Det innebär svårigheter att ha en sådan bibelsyn. Det innebär att  man måste borttolka mycket som står in denna bok, och många av de uppräknande händelserna har ju liberala teologer lyckats tolka bort, i sin iver att ta bort allt som är obehagligt.

När man idag från dessa håll talar om vikten av “att tolka skriften”,så är det många gånger inte frågan om att tolka, utan att tolka bort.

Den liberala teologin är i kris, många ser detta, oförmågan att inse det finns i största utsträckning hos dessa teologer. Det sorgliga är att de inte bara själva blivit offer för otrons gift, utan också alla som anammar detta.

Hur sant konstaterar inte den kände författaren C. S. Lewis:

“Undermineringen av den gamla kristna tron har varit ett verk som huvudsakligen utförts av teologer.”

Vad som sagt här om teologer gäller naturligtvis inte alla,undantag finnes. Det är inte heller för att nedvärdera en  yrkesgrupp, utan för att medvetandegöra att attackerna på Guds ord kan komma från håll som man kanske inte har förväntat sig.

Vi skriver inte detta för att bryta staven över någon, vi skrive detta i kärlek och i omsorg, för att det är hög tid att återvända till ett sunt bibelläsande i tro och inte i otro. Det är många som är oerhört tröttade på teologisk otroförkunnelse!

Alla goda krafter i alla kristna sammanhang borde förenas i den kamp som Judas brev manar oss till: “uppmana er att fortsätta kampen för den tro som en gång för alla har överlämnats åt de heliga.” Jud.v.3.

Det är hög tid att röster höjs innan allt fler går under genom liberalteologins otro. Vi väntar på att röster höjs -att tiga är oansvarigt.

 

 

Publiceringsdatum: 2009-01-01

Författare: Holger Nilsson

http://www.flammor.com

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.