Bibelfokus: Naturliga sol- och månförmörkelser som profetiska tecken??

Foto Maria

 

Naturliga sol- och månförmörkelser som profetiska tecken??

 *

För några år sedan meddelade den amerikanska pastorn Mark Biltz en ”upptäckt” som handlade om att särskilda sol- och månförmörkelser skulle sammanfalla med judiska högtider och den yttersta tidens händelser, men även med Jesu återkomst. Flera kristna webbplatser har fört fram det Mark Biltz förmedlat, och Biltz fick därmed även visst utrymme för annan undervisning (som jag och andra ansett vara en form av ”ny-judaism”).

Bloggdiskussionerna om Mark Biltz spekulationer tar då och då ny fart, och ibland anses de som tycker att spekulationsvågorna går för höga vara vilseledande. Personligen tycker jag att diskussionerna kring detta ämne ofta brister vad gäller ett balanserat reflekterande över tillgängliga fakta och Bibelns budskap. Biltz har t.ex. vid flera tillfällen ändrat sig i sina tolkningar och uttalanden, utan att för den skull klargöra detta. Om upphovsmannen till dessa spekulationer ändrat sin tolkning, hur skall vi då kunna vara säkra på vad han för fram? Dessa spekulativa tolkningar har helt klart fått ett alldeles för stort fokus, och det som är mest väsentligt för oss kristna riskerar därför att hamna i skuggan av det sken som bländar. Med anledning av detta vill vi analysera Biltz ”upptäckt” här på BibelFokus (artikeln kommer nedan).

Visst är det spännande med astronomiska händelser, men dessa sol- och månförmörkelser som Mark Biltz (och nu många andra) lyfter fram är helt naturliga. De förekommer då och då på vår himmel, och det går att räkna både bakåt och framåt för att fastställa när dessa inträffat/skall inträffa. Och eftersom den judiska kalendern och därmed också judarnas högtider är knutna till månens gång, så är det inget övernaturligt med att det då och då blir en månförmörkelse (eller solförmörkelse) i samband med en judisk högtid, inte heller med flera månförmörkelser i rad. Det går som sagt att beräkna. Dessa sol- och månförmörkelser är dessutom väldigt kortvariga, och de är bara synliga från begränsade platser på vår jord. En solförmörkelse kan dessutom inte ske samtidigt som en månförmörkelse. Sedan är det även en självklarhet att dessa naturliga sol- och månförmörkelser endast kan observeras om vädret tillåter det.

Jag har en god vän som satt sig in ordentligt i fakta och dessutom analyserat det som Mark Biltz fört fram vid olika tidpunkter. Analysen har han gjort i ljuset av fakta och Bibelns vittnesbörd. Jag publicerar därför här en artikel skriven av min vän (i pdf-format) för att få in lite sans och balans i diskussionerna. Han har med hänsyn till olika anledningar valt att vara anonym. Men med denna text i andra vågskålen får ni som är läsare på olika kristna webbplatser möjligheten att själva göra en balanserad bedömning. Och snälla, läs hela artikeln och begrunda innehållet innan du har eventuella synpunkter.

Personligen tror jag inte att Jesus kommer tillbaka år 2015 – vilket Mark Biltz tidigare faktiskt antytt – det dröjer att tag till. Glöm inte vad Paulus skrev om Jesu återkomst:

2 Tess 2:3-8: ”Låt ingen bedra er på något sätt. Ty FÖRST måste avfallet komma och laglöshetens människa, fördärvets son [Antikrist], öppet träda fram, motståndaren som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt, så att han sätter sig i Guds tempel och säger sig vara Gud. Kommer ni inte ihåg att jag sade er detta, när jag ännu var hos er? Ni vet vad det är som nu håller honom tillbaka, så att han kan träda fram först när hans tid kommer. Redan är ju laglöshetens hemlighet verksam. Han som nu håller tillbaka måste endast först röjas ur vägen. Sedan skall den laglöse öppet träda fram. Men honom kommer Herren Jesus att döda med sin muns anda och förgöra, när han visar sig vid sin ankomst.”

Vi skall dessutom inte behöva snoka på Internet, studera NASA:s tabeller och spekulera för att gissa när Jesu återkomst närmar sig. Det räcker med att läsa Bibeln och vara vaksam över vad som händer i världen (och vi räknar då så klart med Guds ledning också). Jesus sa med avseende på just världshändelser: ”När ni SER allt detta hända, skall ni på samma sätt VETA att han är nära och står vid dörren” (Matt 24:33). Jag tror inte dessa Jesu ord inkluderar återkommande naturliga sol- och månförmörkelser.

Kom dessutom ihåg detta: att precis när Jesus kommer, så slocknar solen, månen och stjärnorna, inte bara för en timma, utan fullständigt (Jes 13:10), och vi går då in i en ny tidsålder! Det skall ALLA jordens folk kunna se, förstå och förskräckas över (Upp. 6:12-17)! Himlafenomenen som skall uppstå i samband med Jesu återkomst blir mirakulösa, övernaturliga och mäktiga. Dessa kan inte NASA beräkna!

 

FRÅN:  http://bibelfokus.se/biltz_2014_2015

 

Foto Maria   / Maria

 

2 thoughts on “Bibelfokus: Naturliga sol- och månförmörkelser som profetiska tecken??

  1. Hej Marie. Det är skönt att andra kan ta fram sådana texter som man själv vet att man läst men inte riktigt kan förklara på det sättet som här i artikeln.Lennart gör ett utmärkt arbete och hans sida är fri att använda alltid. JA visst kommer JESUS snart tillbaka, jag tycker man har det inbränt i sitt hjärta.Jag längtar efter Jesus och det som kommer då. Ja Bibelns ord är sanna, helt klart! Andra borde också tänka till och vilja veta…
    Gud välsigne dig! Tack till dig. Kram f Maria

  2. TACK MARIA FÖR DETTA INLÄGG!

    JAG TROR HELT OCH FULLT PÅ BIBENS ORD.

    VET ATT JESUS KOMMER SNART TILLBAKA!!

    GUD VÄLSIGNE ER ALLA!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.