Missionsfältet finns mitt ibland oss. B Vidén Artikel. / Sverige sekulariserat

 Jesus5
NamnlösJesusärherre

Missionsfältet finns mitt ibland oss!

Ledare av Berno Vidén

Sverige har historiskt sett varit ett missionerande land, vars väckelserörelser med stor iver och målmedvetenhet har sänt missionärer till många fjärran belägna länder. Med det korta perspektivet och allvaret om att varje folkslag måste få höra budskapet om Jesus, så har ingen uppoffring varit för stor. Evangelium skulle ut till varje pris! Resultaten av främst 1800-talets väckelsevågor och pingstväckelsens tidiga period på hemmaplan, med av evangelium förvandlade familjer och samhällen som reste sig upp från misär och elände då brännvinet byttes ut mot bönemöten i stugorna, var genomgripande och äkta. Budskapet där Jesus säger; ”När den helige Ande kommer över er, ska ni få kraft att bli mina vittnen”, genomsyrade kristen verksamhet.
Allteftersom tiden gick gjorde sig mycket av församlingsverksamheten i Sverige beroende av statliga och kommunala subventioner. Beroendets fokus flyttades från Gudsförtröstan till statskassan och därmed förändrades också synen på mission. Mission förpassade i mångt och mycket tyngdpunkten från evangelisation till bistånd, med en verksamhet anpassad efter de villkor SIDA och andra myndigheter ställer för att få bli godkänd som förvaltare av biståndspengarna.

Vi gör ett långt hopp i historiebeskrivningen och konstaterar att Sverige idag kommit att bli ett av världens mest sekulariserade samhällen. En några år gammal studie visar att Sverige tillsammans med Danmark, Holland och Estland ligger på delad sistaplats i världen när det gäller tro och andligt engagemang. Materialism och välfärd har tagit överhanden i prioritering av vad som är viktigt. Som en konsekvens av utvecklingen ser vi hur det som tidigare ansågs vara viktigt idag är nästintill obefintligt. Det finns få västerländska länder där kunskapen om Jesus är så obefintlig som i vårt land. Många av Sveriges ungdomar idag får aldrig höra talas om Jesus.

En märklig sanning som under historiens gång upprepas är att förföljelse och väckelse ofta går hand i hand. Redan under församlingens första tid kan vi läsa om hur en svår förföljelse uppstod i Jerusalem och om hur svårigheterna ledde till att en stor väckelse bröt ut i Samaria (Apg 8). Kristendomens historia visar också hur elva av Jesu tolv lärjungar fick lida martyrdöden. Johannes överlevde men straffades svårt för Jesu namns skull. Inkvisitionen – katolska kyrkans domstol – har dömt, torterat och avrättat hundratusentals kristna under sin storhetstid i Europa. I militant muslimska länder förföljs kristna minoriteter och fördrivs från sina hem på de mest grymma och barbariska sätt. Det är förunderligt att se att de länder där det idag pågår mest förföljelse mot kristna, är de där flest människor tar emot Jesus till frälsning.
Gemensamt för både den materialistiska livsstilen och den rådande förföljelsen mot kristna är att de alltid haft som mål att utplåna namnet Jesus från människors medvetenhet. I den uppgiften verkar den svenska välfärdsmodellen ha lyckats bäst.

Stora strömmar av jagade och terroriserade flyktingar anländer till Sverige. Många av dem som kommer har muslimsk bakgrund och känner inte till Jesus. Med andra ord så har missionsfältet kommit till oss. Många har åsikter om invandringen och som medborgare förväntas vi ta ställning antingen för eller emot. De som varnar lyfter gärna fram oroliga tankar om hur vårt land är på väg att islamiseras. Möjligt det kan vara så, men låt inte diverse omständigheter få dig att förlora tron på evangeliets kraft och förmåga att förvandla människor. Låt inte heller det politiska klimatet eller vad som anses vara politiskt korrekt få bli en ursäkt eller utgöra ett hinder att missionera.
Hör du till dem som under bakomliggande år har haft som allvarligt böneämne att onådda folkgrupper inom det så kallade 10/40-fönstret ska nås med evangelium? Många av dem finns i Sverige idag. Ska vi stillasittande se på hur också invandrarna sekulariseras enligt svensk modell eller ska vi anta utmaningen att här på hemma-plan nå dessa som flytt från sina hemländer med evangelium? Se situationen som den är idag och ta varje lägligt tillfälle i akt. Oroas du mer över att välfärdssamhället kan raseras än över att människor runtomkring dig går evigt förlorade?
Jesus uppmanade sina åhörare att samla skatter i himlen, där varken rost eller mal förstör. Det materiella förgås men det eviga består. Att vinna människor för Jesus är definitivt att samla skatter i himlen.  /B V

http://www.midnattsropet.se/2015/05/missionsfaltet-finns-mitt-ibland-oss.html

*
* Ja jag håller verkligen med om att mission måste på alla vis prioriteras högst av oss troende. De som har möjlighet i sin vardag skall fråga Gud hur den ska gå till väga när det gäller andra folk, utländska människor i Sverige. Det är ju inte så lätt då de inte talar vårt språk t ex, men de talar engelska så det borde ju gå.  Själv frågar jag Gud varje dag var han vill att jag ska göra men ännu har jag inte fått rätt tillfälle att vittna om Jesus för dem, men för många många andra. Nej jag tycker inte att de personer som kommer hit skall sekulariseras, och fira jul m m och bli ‘vanliga’ svenskar utan tro på Jesus. Vi får be att vi får möjligheter att vittna för dem och att visa på Jesus. Klimatet är hårt i Sverige nu då det gäller invandrare och jag är inte säker på vad som verkligen sker här i landet, se tidigare artiklar. Men vittna, det kan alla troende göra, på många olika vis, fråga Gud och han kommer att leda dig/oss i detta. De som har islam till religion och Allah till gud har helt fel och borde få berättas för sig om sanningen.

NamnlösMaria

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.