Min Herre / Höj lovets offer, TACKA Gud.

 

Det kan vara ganska så svårt och sitta långt inne att TACKA GUD då man är i besvärligheter. HUR skall man kunna tacka för elände och prövningar? Men har vi då glömt allt som Gud gjort för oss i det förflutna? och alldeles NYSS?  Det verkar så, då man inte har lätt för att tacka i besvärliga tider. Det finns hur många bibelställen som helst där Gud ber oss om att förstå HUR man tackar. T ex psalmerna i Psaltaren kan lära oss att förstå hur viktigt det är att tacka Gud. Då vi befinner oss ganska långt ner på skalan och våra hjärtan gråter, Varför inte tacka då? jomen, det är ju svårt….jamen, vad gjorde Paulus i svåra tider? han tackade. Vad gjorde alla andra som hade det svårt? Jo de tackade.
Det är klart att vi ska tacka GUD även om vi har det jobbigt! HAN är ju den som kan ställa allt i ordning för oss. Här kommer några ord till oss alla:

*De må tacka HERREn för hans nåd och för hans under med människors barn; de må offra lovets offer och förtälja hans verk med jubel.*  Ps 107:22

*Dig vill jag offra lovets offer, och HERRENS namn vill jag åkalla.  Ps 116:17

*Låtom oss träda fram inför hans ansikte med tacksägelse och höja jubel till honom med lovsånger. 3. Ty HERREN är  en stor Gud, en stor konung över alla gudar.* Ps 95:2-3

*Gån in i hans portar med tacksägelse, i hans gårdar med lov, tacken honom, loven hans namn.* Ps 100:4

*Så låtom oss då genom honom alltid till till Gud “frambära ett lovets offer”, det är en “frukt ifrån läppar” som prisa hans namn.  Hebr 13:15

Nu har du fått olika psalmer m m som säger att vi bör prisa hans namn. Detta brukar en troende göra, och bör göra även om allt är just KAOS. Jag tänker fortsätta prisa HERREN, VAD som än händer, för jag vet att även om allt rämnar emellanåt så finns HAN, Min Gud, bredvid mig, i ALLA situationer är HAN med.

HAN är med DIG också, i vilken situation i livet DU än befinner dig. Så tacka HERREN och LOVA hans namn. Han är stor, han är evig, han är helig, han är GUD.    AMEN.   /Maria

2 thoughts on “Min Herre / Höj lovets offer, TACKA Gud.

  1. Hej Anna, Kul att du kommer på besök hit! Det finns ingen annan som förstår oss så väl som Gud! Till vem skulle vi gå? Jag vet inte vad jag skulle ha gjort utan Gud, förmodligen skulle jag varit död utan honom vid min sida. Det är klart vi ska tacka men inte alla håller med om att vi bör tacka i ALLA livets situationer, men så är det, vi bör göra det. När vi sedan gått igenom svårigheterna ser vi vad Gud gjort.
    Och vi får inte glömma något så viktigt:

    VAD kan vi göra för Gud? HUR kan vi tjäna på bästa sätt……
    Gud välsigne dig. Kram f Maria

  2. Till vem skulle jag gå? Vem skulle förstå? Det är bara Gud som vet allt och som kan ge oss det vi behöver i varje stund. Att tacka för allt gott vi har i våra liv är inte svårt men att tacka mitt i prövning trots att inget ser ut att fungera kan vara svårare ända tills vi förstår att vi kommer att få det allra bästa i andra ändan av tunneln. Gud låter allt samverka till det bästa för oss. Det är en stilla nåd att tacka för =0)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.