Metod eller barnaskap

http://bibelfokus.se/metod_barnaskap

Metod eller barnaskap
Om grunden i rätt och fel sätt att leva som kristen. Om sann och falsk andlighet.

Ur artikeln:

Vi skall inleda denna text med ett bibelord som så gott som alla kristna känner till men som nog väldigt få av oss fullt ut efterlever – vilket är allvarligt:

Matt 18:3: ”Amen säger jag er: Om ni inte omvänder er och blir som barn, kommer ni inte in i himmelriket.”      

Kristendomen är idag världens största religion med omkring 2,1 miljarder anhängare (källa: Wikipedia), men är det verkligen 2,1 miljarder människor som är sant troende/kristna – sett ur Guds perspektiv? Lever dessa kristna som om de vore barn, andligt sett? Jesus sa också: ”den väg är smal som leder till livet, och det är FÅ som finner den”.

Skall vi kunna fånga upp Guds syn på vad som är en sant kristen finns ingen annan väg än att söka svaret i Bibeln. Då inser man snabbt att Guds definition på en sant troende är en helt annan än den som Wikipedia och många andra bedömare utgår från, och därför är det troligen långt färre som är sant kristna än vad många av oss vanligen tror. Det är så klart varken roligt eller bra om det är så, men det är nog den dystra sanningen. I denna text har jag tänkt reflektera kring det som vanligen är grundfelet i en felaktig ”kristen” tro, sett i Bibelns ljus.

Att räkna antalet kristna genom att se på hur många som tillhör en församling och går i kyrkan är inget mått som håller om vi är ute efter att finna sant troende kristna, ty det kristna livet i sig kan helt klart levas på fel sätt även om man kallar sig kristen. Egentligen borde då inte det felaktiga sättet benämnas ”kristet” överhuvudtaget. Det finns idag mängder av människor, sammanhang, läror och företeelser som kallas för ”kristna” utan att deras liv och läror för den skull är i linje med det sanna och frälsande evangeliet. Att dessa då ändå kallas för ”kristna” har vanligen att göra med att man i okunskap gör bedömningen utifrån tillhörighet, beteendet, traditionen och kulturen, istället för utifrån Bibelns definition. Benämningen ”kristen” blir då helt fel i dessa fall. Vad en sann kristen person är, eller vad ett sant kristet sammanhang är – sett ur Guds perspektiv – finns alltså bara att finna i Bibeln. Allt annat ”kristet” som faller utanför Bibelns definition blir till en falsk varudeklaration.

Maria: En mycket bra artikel, läs HELA artikeln i LÄNKEN! och fundera över innehållet och vem du är i din kristendom.

God will always lead you...#ChristianQuotes #BibleQuotes

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.