Katolicism? Nej! /Beklämmande besök /Ser du nöden?

 

Ett beklämmande besök i Marias högborg

Text: Evy Junesved

Ett besök i Lourdes i södra Frankrike, gjorde mig verkligen beklämd! Visst har jag läst om Mariadyrkan men att få se människor, som med fullt allvar dricker vatten och tvättar sig i vatten till syndernas förlåtelse, gjorde så ont i mig att jag bara vill ropa ut varningens ord ännu högre och peka på att det finns frälsning endast i Jesus Kristus!

En hög staty med Maria som ”Himmelens drottning” med krona på sitt huvud, välkomnade till denna pilgrimsplats. Vid hennes fötter ser man ett hav av blommor och människor, som faller ner i tillbedjan.
Det finns flera kyrkor och kapell på området och i en av dem, ”The Basilica of the Rosary”, fanns flera målningar av Jesus vid olika tillfällen av hans liv, men också på Maria och då särskilt hennes himmelsfärd och hennes kröning till ”himmelens drottning.”
Himmelsfärdsbilden visade knäböjande lärjungar kring en kista och Maria upphöjd och på väg till himmelen, där hon togs emot av Fadern, Sonen och den Helige Anden. Min tanke var genast: Visst hade väl Nya testamentets fyra evangelister skrivit om detta om de varit med vid ett så ”stort” tillfälle? Nej, de var medvetna om att Maria var en vanlig människa, som fick stå i Guds tjänst för att föda världens Frälsare! (Läran om Marias himmelsfärd är gammal men först den 1 november 1950, definierades denna lära som en dogm och den 15 augusti firas Marias himmelsfärd som en av de största och viktigaste högtiderna.)
Framme i koret i samma kyrka fanns en stor målning på jungfru Maria med inskriften ”Par Marie á Jésus” på franska, ”Genom Maria till Jesus”…..

Historien berättar att år 1858 hade Maria uppenbarat sig på den här platsen i Lourdes för en ung flicka, Bernadette Soubirous, sedermera helgonet Bernadette. Bland annat hade Maria uppmanat henne att med bara handen gräva fram vatten ur marken i en grotta och detta ”heliga vatten” anses både vara helande och frälsande. Jag såg flera rullstolsbundna människor, som kördes till grottan i hopp om att få uppleva ett under.
Utanför fanns en lång rad med vattenkranar, där människor stod i kö för att tvätta sina ansikten och dricka vattnet – detta helt efter Marias ord till den unga flickan, Bernadette, att detta vatten ska rena från synd. En broschyr talar om att en dag under högsäsong kan upp till 72 000 liter vatten förbrukas per dag….

Jag blev djupt beklämd över allt jag fick se på denna ”Marias högborg”, men vill gärna stryka under den glädje jag upplevde då jag fick sammanträffa med människor, som förts från mörker till ljus! Jag hade förmånen att besöka Frankrike tillsammans med Åse och Stig Andreasson, som varit missionärer i landet i över 50 år. I en gudstjänst predikade Stig över ämnet ”Ser du nöden?”.
Den frågan bär jag med mig och den sänder jag vidare till dig! Ser du nöden bakom all villfarelse?
Du skiljer väl mellan tron på Guds Ord och tron på vilseledande tradition? Jesus sa: ”Ingen kommer till Fadern utom genom mig!” Och denne Jesus, som verkligen har blivit upptagen till himmelen, HAN skall komma igen! Det ser ut att närma sig!
http://www.midnattsropet.se/2012/12/ett-beklammande-besok-i-marias-hogborg.html
/

Maria

4 thoughts on “Katolicism? Nej! /Beklämmande besök /Ser du nöden?

  1. Oh, måtte alla se skillnaden! Ja så skriver du och jag hjälper till med att ropa samma sak! Det är en sådan enormt stor skillnad mellan de olika ställena där man vill samlas. men varför samlas man och hur?
    Den första apostoliska församl skulle växa så som den var, men det blev inte så, för människan ville vara större än Gud, redan då.

    Det finns inget enande- ekumeniken är fel. Bara de som är samlade i tron, den äkta tron och viljan i att göra Guds vilja är äkta idag. d v s t ex hemförsamlingarna och de gömda församlingarna. Undra på att människor är förföljda som inte lyder Rom. jag kommer inte heller att lyda Rom.
    Och det gjorde de inte på Jesu tid heller. Jesus korsfästes.

    Jag håller med dig i att inte ta den magiska nattvarden, och inte be till Maria, usch så hemskt. Jag vill böja mig under Jesus.

    /Maria
    Jag böjer mig till jorden för dig HERRE….

  2. Hade nysss ett samtal med en kille som är medlem i Gemensam framtid (frikyrklig ekumenisk allians), han kunde inte se något problem med katolicismen.

    Är Kristus delad? frgade han efter Paulus ord i Korinterbrevet.

    Nej.

    Är kyrkligheten delad?

    Ja.

    Varför?

    Därför kristna kyrkor följer inte evangeliet och vill inte leva som den första apostoliska församlingen gjorde.

    Var vi villiga att leva som Gud vill, skulle Gud ena oss – vi är redan enade. men inte i kyrkoprogrammering.

    Det är sorligt att se hur kyrkan försvinner från vårt land och växer i sammanslagningar samtidigt.

    Jag frågade om han trodde att alla kyrkor är kristi kyrka?

    Ja.

    Varför är den då delad?

    Människors synd skapar delningen.

    Sant.

    Är det då människor eller Gud som går på konferens och delar datanätverk med varandra?

    Är det Gud som bestämmer över vad vi ska se och inte se i Bibeln.

    Ja.

    Är det människor som i sin kyrkoplanering ska bestämma vad vi ska se och inte se i Bibeln inom ekumeniken?

    Ja.

    Det är människor som vill ena kyrkan.

    Enligt Paulus är alla troende redan enade i tron på Kristus.

    Oh, måtte alla se skillnaden!

    Maria – vägen till Kristus

    Jag vill inte göra mig ovän med folk, men ta heligt vatten och be till Maria, eller fråga henne att be för mig, ta den Magiska Nattvarden,”för att hålla i hop kyrkan”, kommer jag aldrig att göra.

  3. Hej Marie Jag fick tag i denna artikel och måste ju visa den, för det som katolicismen står för klarar inte jag av och ingen ska tro att den är rätt att tro på. Nej.

    Ja man behöver information av alla de slag om vad bibeln säger och man behöver “utbilda” sig varje dag! d v s låta den helige Ande leda, precis som på apostlarnas tid.

    Jag är så glad för det du skriver, det kommer tårar då jag läser dina ord, jag har alltså fått vara till nytta! Det är så underbart. Tänk att jag får ta den lilla kraft jag har och ge något till någon/några. Du må tro att jag är tacksam, och jag fortsätter så länge Gud vill.

    Han är vår i evighet, tänk det, i evighet, för vi har sagt ett JA till honom. INGET eller INGEN kan skilja oss från hans kärlek!!!! Under och mirakel.

    Kram Marie till dig från mig! /Maria

  4. Hej Maria!

    Kan förstå att denna upplevelse var upprörande. Du kan nog inte upphöra med denhär sidan,att om o om igen tala om vad Jesus gjort för oss,så länge du orkar.Det behövs information dagligdags fortfarande!Tack vare dig har jag funnit Jesus,på riktigt,av hela hjärtat.Trodde tidigare att det inte var så noggrant med vad jag läste,blandade friskt newage böcker med bibelns ord.Jag hade aldrig fått ngn djupare kunskap om vad Biben sa,först när jag av en slump fann “Jesus lever”sidan,för några år sedan.Märker hur mina vänner tar till sig när jag varnar dem,och hänvisar till ditt forum,Maria!Jag är så glad att gå i Jesu fotspår i dag!

    Kram Maria//Marie

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.