Jesus /Jesuspussel. Förneka Jesus? Artikel.

 

*

Existerade den historiske Jesus?

*

Vad sa Einstein om Jesus?

*

Vetenskapsmannen Albert Einstein var fascinerad av Jesu person och sa i en intervju: Ingen som läser Evangeliet kan göra det utan att få en känsla av närvaro av den levande personen Jesus. Hans person finns nedlagd i varje ord. Ingen myt har ett sådant liv. Vilken skillnad det är att läsa grekiska myten om Teseus tex, där myten helt saknar det autentiska liv som Jesus har:
http://politicsandreligion.wordpress.com/2007/06/22/einstein-comments-on-jesus/

*

Jämför vad man säger här:
http://www.jesuspusslet.se/

*
Tanken att Jesus aldrig skulle ha existerat är fjärran från den kristna livet. Skulle tro att många kristna aldrig på allvar har tänkt den tanken!
I Jesuspusslet av Earl Doherty, undersöker man olika historiska och vetenskapliga bevis för att Jesus har existerat och kristendomens ursprung. Det har sedan i Bibelforskningen sedan 1800-talet varit populärt att ifrågasätta Bibeln, Nya Testamentet och kristendomens ursprung, och se den och dess upphovsman (män) som ett forskningsobjekt frikopplat från kristen tro och Bibelns vittnesbörd.

*
Egyptisk visdom:
För den som kanske känner tillfredsställelse i tanken att “Jesus och apostlarna inte existerat” och att “kristendomen är en myt byggd på andra religioner än den judiska,” kan man söka sig till Alexandria och tanketraditionerna där!

*
Gnostiska spår och platonsk filosofi – ja, ursprunget till mycket av det som finns skrivet om
judisk och kristen mysticism finns i Alexandria. Tittar man där kommer man snart till en hord mystiska böcker och initierade personer, som säger sig “känna Jesus inom sig” och som skriver nya evangelier: Thomas, Maria, Judas, Sanningens evangelium mfl. Det finns också flera apokalyptiska böcker som framför andra ideer är Johannes Uppenbarelsebok. Grekisk och judisk filosofi frodades i Alexandria, med kända tänkare som Philo och nyplatonikerna:

*

http://en.wikipedia.org/wiki/Alexandrian_school

*

http://www.copticchurch.net/topics/patrology/schoolofalex/I-Intro/chapter4.html

*
Kroppen är en skugga och inte verklig, enligt mystikerna. Själen och andlig upplysning är det enda verkliga för gnostikerna.
Kristus är en befriare från okunskap och materiens fängelser:

http://www.thepearl.org/What_is_Gnosticism.htm

*
Tror man att Jesus bara är en “andlig tanke”, “en andlig väg till frälsning,” är inte vägen lång till att helt förneka den historiska Jesus, som apostlarna kände och skrev om.

Kanske en tro på att “alla religioner kommer från samma källa” och att “Jesus finns inom dig,” kommer för den som intresserar sig för detta? Alexandria är i Egypten. Vi vet vad Gud tycker om egyptisk mytologi i Gamla Testamentet. Det varnas för Egypten i GT och för Babylon i NT.

*

 Varför? Kanske därför att mystiska studier och ockultism frestar sinnet (fantasin) att gå den egna vägen och lämna Gud väg? Det finns många spådomar i världen. Gud tillåter inte oss att söka andra gudar. Väl är det!

 *

Evangeliet
Evangeliet spreds som en löpeld över Medelhavsregionen under de första generationerna efter Kristi död och uppståndelse.

 *

Vilka rörelser ville blockera Evangeliet om Jesus Kristus?

Det tog ca 100-150 år innan Evangeliets framfart blockerades (framför allt) av tre rörelser:
1 Gnosticism (kristen platonsk/österländsk filosofi, med libertinska drag)


2 Talmud (Evangeliet togs inte emot när den reviderade judendomen växte fram iom nedskrivandet av Talmud mm

*

3 Den kristna hierarkiska kyrkan (med biskopar, prästen och diakoner och lekmän) senare med huvudsäte i Rom (The Holy See) och traditionens roll (utombibliska böcker) vid sidan av Bibeln.

*
 
Några århundraden senare kom Islam till Arabien. Flera av de gnostiska ideerna om Jesus och upplysning och “nytt evangelium” finns nedtecknade i profetens instruktioner. Profeten kände inte till Bibeln (vad det verkar). Vartifrån kan han ha fått idén om att Jesus var en människa som inte korsfästes (dog inte i vilket fall, sägs det. Eventuellt var det Judas som korstfästes), som uppstod, men som inte var Guds Son?

*

http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_view_of_Jesus’_death

*

Vad säger Bibeln?

*
1John4:3 Den ande som förnekar Jesus, är inte från Gud.

*
1John 4:7
Låt oss älska varandra, med den kärlek som är från Gud.

*

Rom 5:8
För Gud visade oss sin kärlek genom att sända Jesus Kristus att dö för oss, medan vi ännu var syndare.

Jan Olofsson

/Tack för artikel /Maria

4 thoughts on “Jesus /Jesuspussel. Förneka Jesus? Artikel.

  1. Det är verkligen förskräckligt att det kommer tillbaka, dessa egenheter- i förnyad kraft och förvillar människor!
    De tror ju att detta konstiga och felaktiga är sant om de inte börjar fundera eller får kunskap.

    *Det är förbi med mitt folk…….

    Den helige Ande…Bedröva INTE den helige Ande säger Guds Ord, men det gör man ju! Det är inte bra att göra så, men man bryr sig inte om att leta det som är rätt inför Gud. Så är det med många människor och hur man lever är inte vår sak men varna bör man ju
    /Maria

  2. Sophia och Den Helige Ande

    En annan egenhet i “gnostiken” är att Gud, och speciellt Den Helige Ande, fått feminina drag. Moder Gud…Den Heliga Ande…

    Den Helige Andes roll har övertagits av Sophia, visdomens gudinna.

    Gnosis kommer från den kosmiske Kristus (upplysning och ljus) och också från Sophia, som har en kosmisk medlarroll.

    Jmfr vad man säger Sophia är/gör med vad man idag säger om “Maria,” den katolska himmels-gudinnan!

    Detta är viktigt att känna till, eftersom samma gamla visa lanseras i flera ekumeniska kyrkor idag. Historien är den samma som för 1800 år sedan.

    Vi ska hålla oss till Herren! Bara. Och det är inte bara, det!

  3. Jag vill bara ha ett evangelium och en bibel, det som är Guds ord. Jesus sägs ha gjort sådant han inte gjort, och sagt sådant han inte sagt m m. Människors ord mot Guds Ord.
    Det bästa är att välja Guds Ord.
    /Maria

  4. Kommentar av Janne, råkade trycka bort denna kommentar innan den hann in…

    Rättelser om Islams syn på Jesus
    (Kollade upp!)

    Muslimer tror att Jesus uppstod (precis som Mohammed) och ska komma tillbaka.

    Jesus var inte Guds Son (Gud är en, och har ingen son) och det är tveksamt om han korsfästes och dog (eventuellt tog Judas hans ställe).

    Jesus sägs hos vissa teloger ha gått till Indien och dog sen där. Ungefär som i gnostikernas evangelier, med andra ord!

    http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_view_of_Jesus'_death

    http://jannesnackar.blogspot.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.