Hjärtats inställn/ måste vara att gå korsets väg

 

Utan Gud går det inte att klara sin uppgift. Detta visste Paulus också naturligtvis och därför finns texten i 2 Kor 3:5 där han förklarar följande: Han vill ge Gud äran för allt som skett. Han berättar att falska lärare skryter om sin egen kraft och förmåga. Paulus är ödmjuk inför Gud. Ingen klarar sin uppgift utan Guds hjälp. Ingen är tillräckligt skicklig i sig själv att utföra det uppdrag Gud har kallat oss till. Utan den helige Ande når vi inte ända fram. Som Kristi vittnen är det nödvändigt att vi har den karaktär och är kanaler för den särskilda kraft som bara Gud kan ge.

2 Kor 3:4 En sådan tillit har vi till Gud genom Kristus, 5 inte så att vi av oss själva skulle kunna tänka ut något på egen hand, utan vår förmåga kommer från Gud. 6 Han har gjort oss dugliga till att vara tjänare åt ett nytt förbund, som inte är bokstavens utan Andens. Ty bokstaven dödar, men Anden ger liv.

Vi blir inte troende genom att följa en bruksanvisning eller tillämpa en viss teknik. Omvändelsen är ett resultat av att Gud har bränt in sin Ande i våra hjärtan och garanterat sin närvaro i oss.

Det finns många predikanter som inte är intresserade av att tjäna Guds rike, bara av att tjäna pengar. Den som verkligen vill tjäna Herren ska göra det utan biavsikter som att få bra betalt eller att bli känd (1 Tim 6:5-10). Jesus dog för oss alla och han har satt upp regler för hur han vill att den troende skall handla.

2 Kor 3:17 Herren är Anden, och där Herrens Ande är, där är frihet. 18 Och vi alla som med avtäckt ansikte skådar Herrens härlighet som i en spegel, vi förvandlas till en och samma bild, från härlighet till härlighet. Det sker genom Herren, Anden.   ju närmare vi lever honom  Att bli lik Kristus är en fortlöpande process som tar tid…Ju närmare Kristus vi lever desto mer lika honom blir vi.

/Maria

 

4 thoughts on “Hjärtats inställn/ måste vara att gå korsets väg

  1. hej Marie!
    Vad härligt! med att uppleva att det sker sådana saker som att bli fri från både hosta och annat som är svårt.Vi ska ju lägga händerna på varandra och be, så säger Jesus.Det finns mycket att vittna om som Jesus gjort i våra liv.Det är väl underbart. Skulle önska att troende skickar in vittnesbörd hit som människor kan få läsa och bli uppmuntrade. Har du vänner som varit med om speciella saker (för dem) som Gud gjort så får de gärna skriva hit.
    ja Gud är god.
    Gud välsigne dig Marie- Gud är med.
    /Kram f Maria!

  2. Jo,jag vet att Jesus helar o välsgnar.Det har han lovat!

    Jag hade en hemsk hosta för några år tillbaka,och andra gången då min väninna lade händerna på mig och bad,så försvann hostan,och den har varit borta sedan dess.

    Jag har upplevt ett underbart helande!

    GUD VÄLSIGNE DIG MARIA!

    Kram / Marie

  3. Tack Marie!för din omtanke! Tack gode Gud.
    Ja han är med mig.
    Jag träffade en kvinna idag på läkarmott. 91 år, hon hade värk, men hon sade, men kära nån, du har det ju värre än jag, och du är så ung.
    Det gjorde ont- det är ju sant. Men jag väntar fortfarande på under.
    Tack Marie
    /Kram f Maria

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.