Gudsfruktan / “Jag kan själv”

cb030210.jpg

 Är du nyfrälst eller står i begrepp att ta emot Jesus som din Frälsare?Har du hört ett litet barn säga: jag kan själv!  Ja det har du säkert hört, särskilt om du har barn själv, då känner du igen det. Och det är inget fel i att vilja kunna klara saker själv. MEN, om vi i vår kontakt med Gud skall tala om för honom att VI KAN allt SJÄLVA, då går vi fel väg. 

Vill säga med en gång att Gudsfruktan inte är att vara RÄDD för Gud. Se tidigare inlägg i denna kategori.  

Allt i kristen tro handlar om ödmjukhet. Har vi inte ödmjukhet; hur skall vi då kunna lära oss det som Herren vill att vi ska få av honom, och hur skall vi kunna lära andra och undervisa om tro, om vi tror att vi kan bäst själva?

Nej, stig ner från självvalda och självkonstruerade piedistaler och erkänn din litenhet inför en stor Gud. Han, och bara han vet exakt !vem DU är och HAN vill hjälpa dig på vägen att få en underbar relation med honom.

Vi är väldigt små,  vi kan kanske mycket när det gäller yrkesmässiga saker och om annat. Men då det gäller kontakt/relation/ödmjukhet/följsamhet och mer; då är vi ganska så små.

Kanske en pastor läser mina rader, eller en präst som varit med länge…vad vet jag om det? Men jag tror att den personen, om den är en äkta troende, så håller han med om det som står i  mina rader.

Stäng igen din mun då den talar fel ord och stäng till om dina tankar då de tänker hädiska saker. Då räddar du ditt liv för  evigheten.

Aldrig att vi skulle sätta oss upp mot Herren och nu vända oss bort från honom….Jos 22:29

 

 

4 thoughts on “Gudsfruktan / “Jag kan själv”

  1. Hej Nilla. Kristus har inte dött förgävaes.Han dog för oss alla, men alla har inte begripit och det behövs verkligen människor som visar kärlek och visar på VAD kärleken är.
    När Kristus lever i oss får vi gå vidare i det han vill göra med oss och för oss.
    Vi är väldigt små och behöver hans ledning i allt så att vi rätt förstår vad han vill.
    Att leva i en Jesusrelation, det önskar jag alla få göra. Komma hem…/Maria

  2. Hej Nilla
    Man behöver undervisning då man är nyfrälst. Och jag håller med dig i din “predikan ” här.
    Ja vi är rättfärdiga genom hans död och uppståndelse.
    Det är underbart att veta att vi vandrar med honom och skall bli fullkomnade en dag.
    Det är inte lätt för nyfrälsta att veta llt man behöver veta men det kommer med tiden, då man fått in hans kärlek i sitt hjärta.Att vara små och hjälplösa och lita till Jesus, det är sannerligen ett under.
    Att få vandra med Jesus är det finaste man kan få göra.
    Gud välsigne dig.
    /Maria

  3. Ett litet ps. till.
    Jesus gjorde oss fria från lagens förbannelse, genom att lyda och fullborda lagen.
    Lagen finns alltså kvar…och därmed rätt och fel, men lagen finns ju nu i våra HJÄRTAN, inskriven och inpräntad genom den helie Ande, men lägg märke…också TILL 100% UPPFYLLD…av JESUS, I VÅRAT STÄLLE. Och den som har gjort efter lagens krav, som Jesus satte punkt för genom sin död, står nu som en som GJORT ALLTING PERFEKT! UNDERBARA SANNING. Ser du det Maria…andra??? Jesus ÄR lagen inskriven i våra hjärtan, och den/han är vår rättfärdighet nu.
    Varför jag blir exalterad över detta så här, och viker av från ditt ämne, är att dessa sanningar börjar bli klarare för mig personligen, och vem kan hålla inne med det här underbara? Det är FÖR bra, FÖR underbart, men sån är vår Pappa vår Gud, Jesus och Herre!
    Ds.

  4. Är man nyfrälst förstår man inte så mycket ännu av begreppet Gudsfruktan…egentligen har man till 100% redan gjort vad Gud vill; tror på Jesus,och accepterat Guds frälsning, och tagit emot honom som sin Herre och frälsare. På det sättet visat vår Far och Jesus all fruktan.
    “Detta är Guds gärning, att ni tror på den han har sänt” Joh 6:29
    Alltså har vi redan lytt Gud, tagit emot frälsningen genom tro av nåd, och därmed gjort Guds vilja! Försoningen är uteslutande frågan om vad GUD gjort för oss, och vi kan bara säga ja tack, och ta emot hans gåva.
    Nu finns det ingenting som kan behaga Gud mer än att vi fortsätter tro, tro och tro på hans Son. Allt har Jesus gjort perfekt i vårt ställe, och det tar bort alla BÖRDOR från våra axlar, för vår Far och Gud är så nöjd, så nöjd, och SÅÅÅ MÄTTAD med DET FULLBORDADE VERKET PÅ GOLGATA!
    Allt det andra som har med efterföljelse handlar så mycket om att lära känna Herren personligen. Vi växer i Gudsfruktan, vi växer i nåd och tro hela tiden, men först måste vi förstå att ALLT REDAN ÄR GJORT PERFEKT!
    Jag, som en pånyttfödd har klivit in i Jesu fysiska liv han vandrade för mig på jorden, från början till slut, och det enda jag behöver göra är att förbli i Jesus och låta han förbli i mig, resten är hans verk…i oss, genom oss…prisad vare Herren för hans NÅD!
    Den som sträcker sig efter att lära känna Herren i första hand, utan att tänka så mycket på att handla rätt, utan istället får en rätt undervisning om nåden, och får SE den, kommer också naturligt den; nåden, och därmed växa i respekt och lydnad på köpet. Vem vill inte lyda den som älskar en så mycket, men nåden och kärleken måste upplevas personligt, inte genom människors ord försöka fogas in i rätta kristna ramar. Då blir det religiositet.

    Vi kan inte med egen viljehandling bestämma oss för att vandra och handla rätt, eftersom vi inte själva kan det. Då är vi under förbannelse och lag. Det var därför Jesus kom, för att sätta oss fria från lagens förbannelse, då han uppfyllde alla krav i vårat ställe, och vi blev VÄLSIGNADE. Den sanningen befriar oss så mycket!

    Vad det nu handlar om är Herrens tro, Herrens gärningar, hans lydnad, hans vilja…i oss, genom oss.
    Fokuset måste flyttas, och det är det arbete vi alla är inne i, eller Herren med oss.
    Halleluja!
    DET ÄR FULLBORDAT! ÄRA VARE JESUS! Vi blir mer och mer medvetna om vår totala hjälplöshet, vårt totala beroende av JESUS. Han ÄR vårt liv, visdom, rättfärdighet, helgelse och vår förlossning, för att vi som vill berömma oss, ska berömma oss av HONOM!
    1 Kor 1:30,31.

    Ps. Blev lite i predikotagen här, men hoppas du blev välsignad!
    Sköt om dig!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.