Gud skapade världen- Kunskapens träd/ L Jareteg

FORTSÄTTNING DEL 3    EDEN-    L Jareteg/Bibelfokus

 

3. Kunskapens träd – grunden till ett ”andligt egenföretagande”

Vi skall läsa lite om Kunskapens träd, om syndafallet och om vad Satan sa där till Eva.

  • 1 Mos 3:1-6: Men ormen var listigare än alla markens djur som HERREN Gud hade gjort. Han sade till kvinnan: “Har Gud verkligen sagt: Ni får inte äta av alla träd i lustgården?” Kvinnan svarade ormen: “Vi får äta av frukten från träden i lustgården, men om frukten på det träd som står mitt i lustgården har Gud sagt: Ät inte av den och rör inte vid den, ty då kommer ni att dö.” Då sade ormen till kvinnan: “Ni skall visst inte dö! Men Gud vet att den dag ni äter av den skall era ögon öppnas, så att ni blir som Gud med kunskap om gott och ont.” Och kvinnan såg att trädet var gott att äta av och en fröjd för ögat. Trädet var lockande eftersom man fick förstånd av det, och hon tog av frukten och åt. Hon gav också till sin man som var med henne, och han åt.

Satan är verkligen listig här, för när han säger “Ni skall visst inte dö” så var ju det delvis sant. Adam och Eva dog ju faktiskt inte direkt efter att ha ätit av frukten. En del menar att de dog andligen, men så står det inte. Det Gud hade sagt om döden hade att göra med Livets träd. Vi skall läsa ett stycke till:

  • 1 Mos 3:22-24: HERREN Gud sade: “Se, människan har blivit som en av oss med kunskap om gott och ont. Hon får nu inte räcka ut handen och även ta av livets träd och så äta och leva för evigt.” Och HERREN Gud sände bort dem från Edens lustgård, för att de skulle bruka jorden som de tagits från. Han drev ut människan, och öster om Edens lustgård satte han keruberna och det flammande svärdets lågor för att bevaka vägen till livets träd.

Straffet blev alltså att Adam och Eva nu blev utdrivna ur Eden, och just därför kunde de inte leva i evighet. På det sättet skulle döden komma. Det gick alltså inte att leva efter både Livets träd och Kunskapens träd. De två går inte att kombinera! Adam och Eva dog alltså inte direkt efter att ha ätit av den förbjudna frukten, och de dog inte andligen heller, för Gud fortsatte ju att ha kontakt med dem även efter syndafallet. Men synden gjorde att avståndet mellan Gud och människorna ökade allt mer genom att människorna började se mer och mer på sig själva och till sin egen förmåga. Och till slut fanns inte Gud i deras närhet längre; han avlägsnade sig, kan man säga. Vi skall läsa ett intressant litet bibelställe om detta.

  • 1 Mos 4:25-26: Adam kände åter sin hustru, och hon födde en son som hon gav namnet Set. Hon sade: “Gud har gett mig en annan avkomling i stället för Abel, eftersom Kain dödade honom.” Också Set fick en son och han gav honom namnet Enos. Vid den tiden började man åkalla HERRENS namn.

När Enos föddes så hade det gått 235 år från att Adam skapades. Och här ser vi att man inte längre har Gud i sin närhet. Man börjar nu istället att åkalla hans namn. Man kan även läsa det som att de började ropa efter Gud. Om någon nu vill kalla detta tillstånd för att vara ”andligt död”, så må det vara hänt, men det kallas alltså inte så i Bibeln. Jag tror att varje människa har en ande, men Livet med stor ”L” (dvs den Helige Ande) kommer in i vår ande när vi tar emot frälsningen från Jesus och något förnyas därinne i samband med det. Just detta gör en mycket stor skillnad.

En sak som är viktig att begrunda med Kunskapens träd, är att det inte står att Adam och Eva blev översköljda med kunskap när de åt av trädets frukt. De fick alltså inte kunskap om hur man åker till månen eller hur man programmerar en dator osv. De fick inte heller kunskap om hur man tillber Gud, hur man helar de sjuka, hur man driver ut onda andar, etc. När vi läser att de fick kunskap om gott och ont kanske man skulle kunna tolka det som att de fick kunskap om begreppen gott och ont; att vissa saker skulle kunna anses vara goda och andra onda. Alltså mer en möjlighet att börja bygga upp en slags morallära om vad som är gott och ont, rätt och fel, helt enligt eget tycke. Sven Reichmann har kallat Kunskapens träd för ”Lagens träd”. Adam och Eva började ju direkt med att döma ut nakenheten t.ex. Så i och med syndafallet fick de liksom ett ”verktyg” till att börja bygga på en egen syndakatalog.

Här hittar vi alltså religiositetens vagga, när människan lämnar barnaskapet hos Gud, och kliver ut i det ”andliga egenföretagandet”! Här är grunden till alla olika läror som strävar efter att – med hjälp av Kunskapens träd – föra människan tillbaka till Edens lustgård. Men det är ett lönlöst strävande som du säkert förstår allesammans.

När man lever ett liv efter Kunskapens träd så läser man Bibeln som en manual till ett moraliskt perfekt liv, eller som en instruktionsbok för att bli en slags ”andlig Goliat”. Man läser då för att ta reda på vad JAG måste göra, hur JAG skall göra det, vad JAG inte skall göra, vad JAG har för rättigheter, osv. Man läser då Bibeln för att lära sig att bemästra det andliga livet – mycket på egen hand.

Ett simpelt exempel på religiösa bud efter Kunskapens träd kan låta så här:

  • ”Rör inte det där, smaka inte på det där! En kristen man skall inte ha långt hår, och en kristen kvinna får inte ha långbyxor”.

Med den typen av budskap blir man kanske inte så berömd och rik, men man har där en bra start till en egen liten sekt. Ett lite mer raffinerat budskap från Kunskapens träd kan låta så här:

  • Lär dig att ta emot ditt helande. Principer för materiella välsignelser. Sju nycklar till absolut bönesvar. Hur DU intar en stad åt Guds rike på 14 dagar.”.

Med ett sådant budskap kan du snabbt starta en egen världsvid ”ministry” och tjäna bra med pengar. Då kommer du att kallas som talare till en mängd stora ”kristna” konferenser världen över. Andliga kunskaper av det slaget från Kunskapens träd går att sälja på alla möjliga sätt och vis.

 OBS!    FÖLJ FORTS DEL 4 Lördag  11/8   /Maria

2 thoughts on “Gud skapade världen- Kunskapens träd/ L Jareteg

  1. Hej Moniqe Jag kan inte hålla med dig i den kommentaren, för om man känner Jesus, Frälsaren för oss alla, då vill man istället säga att bibeln är den enda vettiga och bästa boken någonsin.

    Men jag kan förstå att man kan tänka så, eftersom jag själv tänkte så en gång, innan jag kom till Jesus.

    Jodå säger jag, Bibeln är Livets bok och är inte alltid lätt att förstå, när man lärt känna Jesus i frälsningen, då öppnas ens hjärta och sinne för ordet. Jag hoppas att du kommer till Jesus och upptäcker sanningen, den som alla söker.

    Hälsn f Maria välkommen tillbaka hit.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.