Gud har en plan../fria viljan

klarhet.jpg

Gud har en plan med alla människors liv. För att komma in i den planen krävs ju förstås ett samarbete. Det är inte alltid så att människan vill ha ett samarbete med Gud. Man kanske inte alls vill lära känna Gud, och detta om något, betecknar den fria viljan.

Gud tränger sig inte på oss, han tvingar oss inte att tro, att bli frälsta. Nej. Han söker oss genom vårt samvete, han söker oss genom att klappa enträget på vårt hjärta. Han vill att vi ska tillhöra honom och han längtar så mycket efter att vi skall vara hans medarbetare.

Men vi har fått en fri vilja, och den gör att vi bestämmer själva vad vi skall göra. Gud våldför sig inte på det mått av fri vilja som han noggrant har reserverat för varje person. Han önskar som sagt vårt samtycke.

Om den fria viljan kan du läsa i 5 Mos 30:19 , där står:

“Jag tar himmel och jord till vittnen på att jag idag har förelagt dig att välja mellan liv och död, välsignelse och förbannelse.” Här ser du att Gud vill att du ska välja livet, alltså honom och tro.

och i:

Josua 24:15

“Men om ni inte vill lyda Herren, så får ni idag besluta vem ni tänker lyda. Ska det vara de gudar som era förfäder tillbad på andra sidan Eufrat eller amoreernas gudar här i landet? Jag och min familj tänker i alla fall tjäna Herren.”

och i: Job 34:4;

Och Jesus sade: “Om någon vill…så låt honom… (Matt 16:24; 19:21; 20:26-27; Joh 7:37)

Läs dessa bibelställen så ser du klart att Gud vill att vi skall vara med honom hela livet och efter vårt liv här nere på jorden…..Han har en plan med vårt liv. Är du inte nyfiken på hans plan med ditt liv?

4 thoughts on “Gud har en plan../fria viljan

  1. Hej Jag tog med din kommentar fast den gör ont inuti. Det är så tråkigt och hemskt att människor inte vill ta del av Guds närhet och kärlek. Jesus älskar dig och vill visa dig det. Vi har öppna ögon, det kan du också få. Mina var stängda en gång, som ofrälst, sedan kunde jag se. Gud gjorde under för mig.
    Hälsn Maria

  2. Hej Micke! Du har så rätt. Det är lätt att göra fel minsann. Men vi lär oss med tiden att gå Guds väg och komma in i hans vilja för våra liv. Tänk om fler kunde förstå vad viktigt det är. Allt gott till dig! Gud välsigne dig !
    /Maria

  3. Tyvärr “beslutar” vi ju oss för att gå helt fel vägar emellanåt!
    Var för ett tag sen så inne på att gå ett visst håll ang en speciell sak, trodde att det var rätt, men när jag nästan var där jag trodde gud ville jag skulle vara så sa han till mig:
    Varför går du dit när jag säger att du ska gå åt andra hållet? Varför?

    Hans ord var så starkt att jag omedelbart sprang dit han ville varpå jag fylldes av en frid utan motstycke!

    Det kan vara lätt att tro inom sig att det man gör är rätt, men lyssnar man på gud så vet man hur det verkligen ska vara!
    Att lyssna till guds ord är A och O!

    Den fria viljan kan ofta finnas där för att man omedvetet lurar sig själv, man “blåser” upp sig o säger sturskt att “DET SKA JAG GÖRA; DET ÄR JAG BRA PÅ!!!

    Guds frid!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.