Ett ord till dig /Buddhismen, nej tack

 th_b65d1.jpg  Ta hans hand! Lev i frid.

Med kärleksbudskapet som täckmantel

Dalai Lama besöker Sverige för att locka sökare till buddhismen
”Special for you!” Alla som någon gång varit i Indien och handlat i någon av basarernas affärer är bekanta med uttrycket: ”special for you”. Ett billigt pris som affärsmannen erbjuder speciellt för dig.
Men det är inte bara asiatiska köpmän som flörtar med sina kunder, utan även företrädare för asiatiska religioner. ”Special for you buddhism,” ”special for you hinduism”, ”special for you yoga” och så vidare.
l början av juni besöker Dalai Lama på nytt Sverige. Den buddhism som han presenterar vid besök i västvärlden liknar inte den buddhism som han själv är bekännare av, med allt vad den innebär av andligt starka och groteska ockulta riter.

Om detta talar inte Dalai Lama när han är på besök i västvärlden. Han ler och talar milt om kärlek, medkänsla, tolerans och fred. Det är ord som han vet har en positiv laddning i den kristna världen. Därför använder han dem för att skapa förtroende och en känsla av att kristendom och buddhism inte står så långt ifrån varandra.

Tydligt fokus på det ockulta
Tibetanbuddhismen är starkt fokuserad på det ockulta, eftersom man tror att man genom ockult kraft ska kunna ta sig ur återfödelseprocessen på en enda livstid och uppgå i Nirvana, i totalt utslocknande utan risk att återfödas igen.
Enligt Buddhas lära består livet av lidande, som i sin tur kommer av våra begär och önskningar. Begären och strävan efter tillfredsställelse i det här livet måste dödas för att man ska kunna lösgöras från återfödelseprocessen och utslockna i Nirvana.
Allt är en illusion

Kärlek och hat, glädje och sorg, önskningar och begär hos någon är därför tecken på att människan ännu inte nått full upplysning om att det inte finns någon individuell existens, ingen själ, inget ”jag” som ska tillfredsställas. En buddhists strävan är därför att nå fram till insikten om att allt är en illusion – först då kan man gå in i Nirvana.
För att kunna erfara detta, måste man dö från känslomässigt engagemang tills ingen och ingenting längre betyder någonting. l tibetanbuddhismen finns det en speciell meditationsmetod som syftar till att hjälpa människor att neutralisera sina känslor av kärlek och tillgivenhet till anhöriga och andra människor, så att man upphör att vara fäst vid någon eller något. En annan metod är att genom yoga utplåna sitt känsloengagemang.
Den buddhistiska läran kan därför leda till en djup ensamhet och till en antisocial individualism, där man är koncentrerad enbart på sig själv och sin egen välgång.


Bara medkänsla

Eftersom man tänker sig att en människas nuvarande situation har ett samband med hennes tidigare existenser och hennes därigenom ackumulerade ”karma”, så kan inte livet ändras till det bättre nu. Karma = en lag om orsak och verkan. Goda gärningar medför ett bra karma som i sin tur leder till ett bättre liv vid nästa återfödelse, medan dåliga gärningar medför ett sämre utgångsläge i nästa liv. Hon är dömd att lida för tidigare livs gärningar. Därför är det enligt buddhismen fullt tillräckligt att ägna en lidande människa en medlidsam tanke. Att räcka ut en hand och hjälpa henne ur sin lidande situation är fåfängt enligt buddhistisk tro. Om man ändå skulle ge en slant i en tiggarskål, så är det för att förbättra sitt eget karma i första hand.
Bibeln säger: ”Låt oss inte älska med ord eller med tungan utan i gärning och i sanning”. (1 Joh. 3:18)

Krig för fred

l tibetanbuddhismen finns en lära om ett slags tusenårsrike, ”Shambhalla”, då fred ska råda på jorden och alla ska vara buddhister, men först måste alla andra l trosläror underkuvas och framförallt de tre semitiska religionerna: judendom, kristendom och islam.
l den tantriska (ockult lära) skriften: Shri Kalachakra 1.154, finns en detaljerad beskrivning av ett globalt krig mot bekännare av dessa religioner innan fred kan uppnås.
Den tolerans som Dalai Lama talar om gäller inte för dem som omvänder sig från buddhismen till kristen tro. Varje tibetan som omvänt sig från buddhismen till kristen tro vet att det medför förföljelse.


Därför kan ännu inte kristna tibetaner i Tibet samlas offentligt till gudstjänster, eller öppet bekänna sin kristna tro. Därför kan vi ännu inte i Ljus i Öster berätta om det underbara som händer i dag bland tibetaner som omvänder sig till Kristus.
Bland många andra tibetanbuddhistiska folk pågår i dag en stark rörelse till det kristna kärleksbudskapet.

Ockult massinitiering

l oktober 2002 var Dalai Lama på besök i staden Graz i Österrike, inbjuden av landets federala regering.
Syftet med besöket var att Dalai Lama se skulle utföra en ockult massinitiering över staden, en så kallad Kalachakra Tantra-ritual. Det är en ritual som endast Dalai Lama får utföra och som innebär en förlösning av stark ockult påverkan över de människor som närvarar. Kalachakra-ritualen innehåller många olika nivåer av ockulta instruktioner, av vilka några hålls hemliga för den stora massan av människor.

– 
Man beräknade att åtminstone 100000 besökare från hela världen skulle vara närvarande, inklusive ett stort medieuppbåd, filmstjärnor och kulturpersonligheter såväl som politiker och affärsmän.
Propagandan för att få folk att närvara i den enorma kampanjen lydde så här: ”Därför att vi alla delar den här lilla planeten jorden, så måste vi lära oss att leva i harmoni med varandra och med naturen”. Den extremt tantriska ritualen sades vara för ett ”transkulturellt och interreligiöst möte för världsfred”.


Dalai Lamas framtidsvision

Ritualen i Graz och i många andra länder och städer som Dalai Lama besöker, är ett led i att förverkliga hans vision om en världsreligion, en världsregering och en religiös världsledare som de kallar Maitreia och vars framträdande de nu väntar skall inträffa när som helst. Bland tibetanbuddhistiska folk anordnas fester och kongresser för att fira hans snara ankomst.
Bibeln säger: ”Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske och laglöshetens människa uppenbaras, undergångens son, motståndaren, han som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt och sätter sig i Guds tempel och utger sig för att vara Gud. Minns ni inte att jag sade detta redan när jag var hos er? Och ni vet vad det är som nu hindrar honom, så att han inte kan träda fram förrän hans stund är inne”. (2 Tess. 2:3-6)


Dalai Lama må resa världen runt som ”fridsfurste”, men freden kommer ändå inte utom genom Honom som är den sanna ”fridsfursten och världshärskaren – Jesus Kristus.
 
Gertrud Storsjö
Artikeln är hämtad från tidningen Ljus i Öster, nr 4 2003, och publiceras med ansvarig utgivares tillstånd. /Maria

4 thoughts on “Ett ord till dig /Buddhismen, nej tack

  1. Hej Fredrik. Jag är inte heller religiös, som tur är, jag är en troende på Guds ord. Om du menar att jag skulle smutskasta buddhismen så är inte det riktigt, jag talar om villoläror. Jag vet inte riktigt hur du menar, men vad jag menar så är det så att Jesus Kristus är Gud och att tron på honom skulle rädda världen. Väckelse, frälsning till människor som annars skulle gå fel väg.
    Det står ganska mycket i det inlägg du kommenterar som visar:

    ”Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske och laglöshetens människa uppenbaras, undergångens son, motståndaren, han som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt och sätter sig i Guds tempel och utger sig för att vara Gud.
    Minns ni inte att jag sade detta redan när jag var hos er? Och ni vet vad det är som nu hindrar honom, så att han inte kan träda fram förrän hans stund är inne”. (2 Tess. 2:3-6)


    Dalai Lama må resa världen runt som ”fridsfurste”, men freden kommer ändå inte utom genom Honom som är den sanna ”fridsfursten och världshärskaren – Jesus Kristus.

    Det är alltså så galet i världen idag på många sätt och Jesus viar människan på rätt och fel. Därför detta inlägg. Har du frågor, ställ dem, jag svarar så gott jag förmår. /Hälsn Maria

  2. Jag är inte religös alls men det förvånar mig mycket att en kristen svensk lägger ned så mycket energi på att smutskasta Buddismen i detta fall. Jag håller dock med om kritiken på en del punkter och tror tex inte att Tibet skulle bli demokratiskt med Dalai Lama som styrde eller nån annan med samma syn. Men som sagt så tycker jag mig ha märkt att en del kristna lagt sig i försvarsställning.

  3. Hej Daniel. Tack för ditt svar, jag fann filmen, tänkte också på övriga predikningar med svensk text, verkar intresssanta. Har mailat dig.
    Bless U
    /Mvh Maria

  4. Hej Maria,
    Hoppas det går bra att skriva här. Du frågade på min blogg Job 25-Masken till inlägget “En ung mans krig mot Gud i en pervers värld.” Vet inte riktigt om jag förstår din fråga. Du frågade nåt liknande i ett annat inlägg där det var en youtubevideo. Syns inte texten/videon?

    Annars är det fritt för alla att lägga youtubevideos på sin sida, videons ursprungliga plats: på videons ursprungliga plats: http://www.youtube.com/watch?v=PMIqispeh2c i den grå beskrivningsrutan till höger kan man kopiera texten i rutan efter “embed” och lägga i sin blogg/hemsida så visas den direkt där. Hoppas jag förstod din fråga och svarade rätt! 🙂

    Frid

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.