Ett av de allra värsta sätten att angripa den kristna tron… Varning! /Bibelfokus


Lord

 

‘Några få bokstäver gör hela skillnaden!’   Från Bibelfokus Lennart Jareteg:

Ett av de allra värsta sätten att angripa den kristna tron anser jag vara när strävandet efter självförgudning börjar påverka förkunnelsen och kristnas tro. Vi har sett detta angrepp inte minst från Trosrörelsen som rakt på sak undervisat om att ”vi är gudar”. Men detta kommer nu även in på andra förrädiska sätt. I min video ”Det Stora Avfallet II” visar jag som ett exempel hur ”vi är gudar-läran” nu även kommer in via Emergent Church-rörelsen. Även kristen liberalteologi är helt i linje med detta, eftersom den ställer sig över Gud och utmanande säger ”skulle då Gud ha sagt!” (1 Mos 3:1).

I am

Den synd som i begynnelsen fick människan på fall var just begäret efter att bli ”som gudar” (1 Mos 3:4). I denna ursynd ligger ett ifrågasättande av Gud (1 Mos 3:1) samt en vilja att gå sin egen väg och därmed vara sin egen gud (Jes 53:6). Det är därför inte förvånande att väldigt mycket i världen – förutom sann, bibelförankrad tro – drar i den riktningen. Inom t.ex. New age-rörelsen (ny-andligheten) är detta vanligt förekommande. Där gör man även anspråk på det namn som Gud presenterade sig med när han talade med Mose, nämligen ”Jag Är”, på engelska ”I Am” (2 Mos 3:13-14). Man applicerar alltså Guds Jag Är på sig själv, och säger till sig själv JAG ÄR. Ett exempel är ”Jag Är-universitet” som lär just detta: http://iamuniversity.org. Denna Jag Är-teologi förenar idag t.o.m. vissa delar av den s.k. kristenheten med New age. Det kunde man se i ett TV-program där Oprah Winfrey (stark förespråkare för ny-andlighet) hade bjudit in framgångsförkunnaren Joel Osteen att leda TV-tittarna i att tala ut “I Am” (Jag Är) för att vinna framgång på alla plan: http://www.youtube.com/watch?v=yrNBIlMOyPA

Ute i samhället är det idag inget märkvärdigt med att förverkliga sig själv, satsa på sig själv, stå i centrum, bli upphöjd och dyrkad, bli känd och erkänd, bli avgudad, osv. Hur många vill inte bli en upphöjd kändis av något slag? Men trots att detta är en de facto standard i samhället, så är detta inte hur ett sant kristet liv skall gestalta sig. Allt detta självförverkligande ligger ju vanligen helt i linje med självförgudningens begär. Ett sant kristet liv skall istället vara präglat av 1. Att älska och sätta Gud högst av allt, samt 2. Att älska medmänniskorna (minst) lika mycket som sig själv (Luk 10:27). Ett sant kristet liv handlar om att ge upp det världsliga för att vinna det eviga livet (Luk 9:25). Jesus sa t.o.m. att ”Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och varje dag ta sitt kors och följa mig” (Luk 9:23).

Alltså, när vi ser något i kristenheten som ifrågasätter vad Gud har sagt i Bibeln, som sätter människan i centrum, som tar på sig Guds namn ”Jag Är” eller söker att bli ”som gudar” i något avseende, då är det ett mycket allvarligt läge! Då är det dags att se sig om efter något annat sammanhang, för då har det spårat ur ordentligt!

Nyhemsk!

Så när jag idag läste om den lovsångsrörelse som medverkar på denna sommarens Nyhemsvecka (2013), och som kallar sig ”I am future” (”Jag är framtid”) då hajade jag till ordentligt. Och inte blev det bättre när jag läste deras vision:

”De vill se unga människor stå upp och säga, ‘I Am Hope, I Am Freedom. I Am Light, I Am Future’.” (klicka på bilden för att förstora i nytt fönster)

Inser du vilken hädelse det ligger i att resa sig upp och säga dessa ord: ”JAG ÄR hopp, JAG ÄR frihet, JAG ÄR ljus, JAG ÄR framtid”? Jag hoppas du ser det totalt galna i detta. Några få bokstäver gör hela skillnaden. Hade de istället haft som vision att peka på Gud och säga DU är hopp, DU är frihet, DU är ljus, DU är framtid, ja, då hade det varit helt korrekt och evangeliskt, men nu är det inte så de ville att unga kristna skall tänka. Det spelar ingen roll att denna lovsångsrörelse också: ”vill befria och stärka unga människor att ta tag i vem DE ÄR i Gud” för detta felaktiga självförgudningsfokus är INTE vad vi är/har i Gud/Kristus! Hela deras fokus är fel! Och kanske någon tänker: ”men det är väl bra att ge ungdomarna lite självsäkerhet”. Men nej, människan mår inte bra av att se på sig själv. Befrielse och frihet ligger i att se på Gud och se vem HAN är och var HAN gjort och gör!

Så varför skrev jag nu då detta? Jo, jag vill göra dig uppmärksam på hur satans frestelse om att ”bli som gudar” tar sig in på alla möjliga sätt i kristenheten idag. Nu kommer det även till dig när du står och sjunger lovsång på Nyhemsveckan. Var på din vakt var du än är. Även i de lugnaste vatten finns fula fiskar!

/Lennart Jareteg   http://bibelfokus.se/blogg/130618

 

/Maria:     Tack Lennart för denna artikel.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.