De sista tiderna/kännetecken falsk församling..

 

 

Kännetecken på en falsk församling:

Med så mycket förvirring bland kyrkorna och med påverkan av uppfattningen att alla trossystem har lika värde och förtjänster (d.v.s. PLURALISM), kommer det inte som någon överraskning att man upptäcker att kristna förlorar sin förmåga att kunna skilja mellan det som är biblisk korrekt och det som är felaktigt enligt bibeln. Vissa reagerar idag med indignation om man får höra att falsk undervisning existerar, eller om namnen på falska lärare omtalas specifikt.

Följaktligen har falska lärare frihet att sprida sina fördärvliga trosuppfattningar, eftersom det finns en överenskommelse att hålla detta hemligt bland bibeltroende kristna. Likväl finns det en godtagbar biblisk förebild för att att varna för farorna och för de farliga människorna:

* Paulus namngav Petrus offentligt angående obibliska metoder (Gal. 2:11-14).
* Paulus namngav Demas (2 Tim. 4:10).
* Paulus namngav Hymeneus och Alexander (1 Tim. 1:18-20).
* Johannes namngav Diotrefes (3 Joh. 9

INTE VAR OCH EN SOM KALLAR SIG KRISTEN ÄR DET!

Hur uppenbart det påståendet än kan låta, finns det något som många behöver komma ihåg. Många godtrogna människor blir vilseledda in i kulter och ”ismer”, p.g.a. att de inte är medvetna om vad de ger sig in i. Man lägger bara inte märke till de subtila farorna inom de falska rörelserna. Ingen som förfalskar sedlar skulle tillverka en tredollarsedel – det skulle vara en uppenbar förfalskning. En förfalskning är uttänkt att vara så övertygande som möjligt. Faktum är att förfalskarens största hjälp är de många försöken som görs av amatörer för att framställa förfalskade sedlar! Fienden kommer inte heller att framställa något som är uppenbarligen annorlunda. Många har blivit förledda till att tro att fiendens verksamhet kommer att vara så uppenbar – som många av de välkända kulterna idag – att de aldrig skulle kunna bli lurade.

Kulter kommer i många former – de uppenbara, de som inte är så uppenbara, och de ofattbart subtila. Men de kommer alla att uppvisa följande kännetecken:

1) En avsaknad av historiskt perspektiv

Vissa grupper som dyker upp på scenen gör det bestämda påståendet att enbart de känner till sanningen, och att alla borde följa dem. De förkunnar att församlingen har stapplat fram i mörker i nästan 2.000 år och nu äntligen är just det rätta här! Men så är inte fallet. Genom hela kyrkohistorien har det alltid funnits den rätta personen vid det rätta tillfället, som har skyddat sanningen och renat församlingen. Luther, Tyndale, bröderna Wesley, Kalvin och många andra har hängett sig åt att bevara tron och försvara bibelns sanning. Den falska församlingen och den falska läraren misskrediterar deras verk och påstår att enbart de slutgiltigt har upptäckt sanningen. En församlingsledare inledde en debatt nyligen om ”Toronto-välsignelsen” genom att säga: ”Om du letar efter en biblisk ram att hänga detta inom – glöm det, du hittar ingen”. Debatten fortsatte sedan på den grunden att ingenting som detta någonsin hade inträffat tidigare, och därför hade bibeln inget att säga om detta så kallade ”Guds verk”.

2) En snedvriden syn på bibeln

Den falska församlingen kommer att förvränga bibelns innebörd, fastän man hävdar att man uppriktigt tror på den. Man gör tillägg till och placerar ofta vissa andra ”skrifter” vid sidan om bibeln, som man påstår är absolut nödvändiga och lika auktoritativa.

Det faktum att så många idag är bibliska analfabeter, förklarar orsaken till mycket av förvirringen. Vissa grupper övertygar sina anhängare om att de är helt enkelt åskådare, som ska infinna sig varje vecka, betala för den förmånen och sitta ner och lyssna till en ny ”uppenbarelse” från Gud.

3) En tendens mot att man gör viktiga saker av småsaker

Vissa grupper som inte representerar historisk kristendom, är så upptagna med att älta någon ”käpphäst” och försöka att bevisa att enbart de har rätt, att de förlorar det övergripande perspektivet på den bibliska uppenbarelsen.

Se upp för falska församlingar, som ”klamrar sig fast” vid småsaker, och försöker imponera på andra med sin överlägsna kunskap eller förmåga, för att övertyga dig om att du måste bygga på med någon gärning eller något egendomligt till din tro, för att du ska bli frälst.

4) En återgång till tidigare villfarelser

Många falska lärare återinför doktrinell villfarelse, som församlingen för länge sedan har avsvurit sig och blandar den med sina egna trosuppfattningar. De kan t. ex. återuppta den gamla arianska kontroversen, som hävdar att Jesus inte är en evig utan en skapad varelse. Eller de kan återgå till dem som förlitar sig på rättfärdiggörelse genom goda gärningar och säga att frälsningen delvis måste förtjänas. Eller de kan åter förvränga sanningen om Guds treeniga natur eller ifrågasätta Kristi mänsklighet.

Spridningen av religiösa uppfattningar som presenteras för människor idag, är en orsak till att vara på sin vakt. Den kan komma via radio (tyvärr även så kallad ”kristen” radio), TV, eller genom litteratur från handlar som inte längre skulle kallas ”kristna bokhandlar”, utan religiösa center.

Vad du tror är av avgörande betydelse. Speciellt angående frälsning. Frälsning tas emot genom tro. Och den tron måste vara på Jesus Kristus. Det är inte tillräckligt att bara tro något – du måste tro på en person: Jesus Kristus, Herre och Frälsare.

Mike Lloyd

http://www.kts.just.nu

Ta till dig dessa ord ovan- jag har skrivit detta förut, bl a från Bibelfokus sida, men hoppas att allt fler ser dessa rader….. Jesus betalade priset- Han gav sitt liv, sitt blod för OSS. /Maria

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.