Bön/ Att leva nära Gud.Att leva i helighet. Ödmjukhet

 

De, som under alla tider har trott på Gud, har också bett till Gud. Det gör vi också, och bönerna är väligt olika beroende på hur vi mår och vad vi önskar skall ske. Det finns verkligen alla sorters böner och en del böner är farliga för oss. Vad? Jo, för att vi kanske inte ber det vi ska, och då menar jag att vi kanske inte ber enligt GUDS VILJA, vi kanske inriktar oss på helt själviska böner.

Vi undrar kanske också i våra svåra stunder: När skall Gud gripa in och hjälpa oss? David som skrivit psaltarpsalmer var säkerligen lika otålig som vi i vår tid är då vi ber, det ser vi tydligt i psalmerna. Men han får alltid tröst i bönen och repar mod igen, tack vare att han litar på, och älskar  Gud.

Bön är ett sätt att inför Gud uttrycka sina känslor och sätta ord på sina problem. Det finns som sagt alla sorters böner och en del är högljudda, hjärtskärande uppriktiga och en del är bara suckar och andra är fulla av ångest och tårar. Men Gud hör bön. Gud hjälper oss att se allt på rätt sätt, så att vi får frid i sinnet. /Hebr 3:17-19/   Bristande tro hindrar oss alltid från att få/nå det allra bästa. Om du tappar tålamodet i en viss situation, tänk då på Davids fasta tro på Guds säkra nåd.

Tänk på en sak: När du har vandrat ett tag med Gud så blir dina böner mer av det slaget som Gud vill ha, och som han vill sända bönesvar på. Du lär dig att känna Gud och hans vilja för ditt liv, och du kommer att märka att din själviskhet blir förvandlad till osjälviskhet-  Låt Guds vilja ske! …………. Kram f Maria

P.S. Att växa med Gud, och ta till sig hans varningar och hans korrigeringar, det är nödvändigt för att kunna leva i helighet, så som han önskar för dig.. Att leva nära Gud är ingen lek, det är allvar, och man måste  leva i ödmjukhet inför hans storhet./M

4 thoughts on “Bön/ Att leva nära Gud.Att leva i helighet. Ödmjukhet

  1. hej Anji. Vad fint att du blev uppmuntrad och styrkt! Det är oftast en väntan på vad Gud skall göra och han gör det omöjliga möjligt! Det är övermåttan härligt.
    Ja HAN vet, och människor förstår inte alltid hur man har det eller vad man bär på, men HAN vet och han vill vårt bästa! Kramar till dig!! /Maria

  2. Mycket bra text. Precis det jag behövde höra. Ibland räcker det med en suckning eller bara ett ord för han vet ju ändå vad vi ber om och vill säga. Tack Maria för detta, kom precis lägligt.
    Kramar

  3. Hej Karin! Nej det är inte lätt att följa Jesus, men han sade ju inte det heller, han sade ju helt annat. Det finns inget annat sätt än att ödmjuka sig och följa. I med och motgång, det är i motgången tycker jag, som det är extra svårt o kämpigt- men då svaren på bönera kommer så förstår man varför det varit sådan strid, man får INTE ge upp. Glaad att du är på vandring med Jesus! JAA det är värt allt.
    KRAM f Maria

  4. Hejsan Maria! En mycket bra text, många sanningar som man måste veta och ta till sig om man vill följa Gud. Att följa Gud innebär att överlåta sitt liv och att ge hela sig själv till honom i motgång och medgång.

    Det är inte lätt att hålla sig fast vid Gud när det blir perioder av tunga motgångar och då han verkar vara för långt borta. Men då är det tryggt att veta att Gud inte ger upp om en. Han söker upp en, man känna förmaningar i sitt hjärta om att man borde vända om för han väntar på en och kanske också vill lära en ett och annat. Det är tufft och det är allvar men det står ju i bibeln att det är värt allt och det har gått upp för mig mer och mer att detta verkligen är sant, det är värt allt.

    Kramar till dig, snart kommer mejl från mig!
    God bless
    Karin

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.