Bibelord/ Rätt och fel./ Ödmjuka er inför Herren

Jakobs brev säger sanningar.  Jakob talar om saker som:  rätt och fel.

*Ni ska också komma ihåg, att den som vet vad som är rätt men inte rättar sig efter det, gör sig skyldig till synd.*/Jak 4:17
Vi förstår att det är synd att göra det som är fel,, men Jakob påpekar att det är lika illa att göra det som är rätt. Det är fel att ljuga, men det kan vara lika fel att känna  till sanningen och inte uttala den. Det är fel att tala illa om någon, men lika fel att undvika den som behöver vänskap. Vi måste vara villiga att hjälpa människor när den helige Ande gör oss uppmärksamma på detta.

 Vi ska också be om vishet att undvika synd genom att inte underlåta att göra det som är gott och bra.

—–

*Inse er litenhet* /*Ödmjuka eder inför Herren, så skall han upphöja  eder.* /Jak 4:10

Alltför många människor vägrar att erkänna sin litenhet. Det betyder att vi borde alla erkänna att allt vi har kommer från Herren. Vi förtjänar inte hans barmhärtighet, men han vänder sig till oss i kärlek! och upprättar oss på nytt trots våra mänskliga  tillkortakommanden.
Älska Gud och din nästa. Vi behöver alla Gud i våra dagliga liv, och vi troende skall visa vägen för alla de som inte tror på en mäktig Gud  –   det gäller de personernas fortsatta liv och evighet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.