Bibelord /Guds ord. Guds löften.

 

1Th 2:13  Därför tacka vi ock oavlåtligen Gud för att I, när I undfingen det Guds ord som vi predikade, icke mottogen det såsom människoord, utan såsom Guds ord, vilket det förvisso är, ett ord som ock är verksamt i eder som tron.

*
*

I Nya Testamentet syftar uttrycket “Guds ord” antingen på själva predikandet av budskapet, på de gammaltestamentliga skrifterna eller på Jesus Kristus själv. I dag betyder “Guds ord” nästan alltid Bibeln, eller syftar på någon del av den eller ett citat ur den. Men vi måste alltid komma ihåg att Jesus själv är “ordet” (Joh 1:1), föremålet för vår förkunnelse och undervisning.
*
*

*”Guds ord och löften ej kunna svika. Nej, de stå fasta som urtidsbergen. När stöden falla och från oss vika, Det stödet sviktar ej då.

Kör: Guds löften hålla, Vad jag än mister, Vad som än brister, de brista ej. Om himlens stjärnor än slockna alla, Guds löften falla aldrig, nej! 

Guds löften hålla i nödens tider, Då modet sviktar och hoppet flyktar. När trött jag dignar i heta strider, Guds löften svika ej då.

Guds löften hålla när döden nalkas. När febern bränner och livet svinner, Av fadershanden min panna svalkas. Guds löften ej svika då.

Guds löften hålla, när sist jag väckes Ur djupa sömnen av fadersrösten. Av änglars händer mig kronan räckes. Guds löften svika ej då.*/Johan H

____

http://runelanestrand.wordpress.com/2011/10/08/juholt-forstarker-bilden-av-giriga-politiker/   Giriga?

4 thoughts on “Bibelord /Guds ord. Guds löften.

  1. Hej Aneht, välkommen. Det finns mycket som man kan livnära sig av. Jesus ger oss allt vi behöver. Han är allt för mig.Här finns Guds ord. FRID.

  2. Hejsan! Vad fint..jag letade just efter den kören och så kom jag till din sida 🙂 Hade tappat bort adressen men nu ska jag bokmärka den. God Bless !

  3. Habackuk ställde en fråga…han frågade Herren om alla mord våld förtryck falskhet och mer..så ser det ut i våra dagar också, javisst såg profeterna hur det var och de led.
    Vi har tid men inte mycket tid att vända om, men vem vill det? Hur ska man vända om på ett urvattnat evangelium? Svåra tider väntar, jodå, och det kommer att bli svårt för människorna men politikerna kommer att göra som de brukar, frossa i goda dagar och låta folket betala notan, så har det ju alltid varit, eller hur?

    Ett samhälle som inte har Gud och Guds ord som rättesnöre faller obönhörligt.

    H Juholt använde bibelord om “att den som kaste första stenen” idag, i sitt försvarstal om pengar som han…. hur blir det med det? Kan man lita på honom?

    Sverige behöver Jesus, NU! Jesus vill men inte Sverige /Maria

  4. Habakkuk och Nahum är två profeter som skriver om hur Gud inte “tittar på” när folk går under. Straffet kommer till slut.

    Vi har tid på oss att vända om för Gud är tålmodig och vädjar till vår vilja att återvända och försonas med honom, innan det blir för sent.

    Här i västvärlden har vi svåra år framför oss och ingen politik som kan rädda vår nuvarande levnadsstandard. Det blir fattigdom och mycket jobb på gatorna framöver medan politikerna bluddrar vidare och ger statskassorna till rika investerare och säljer samhället till företag.

    Vem ska vi lita på i dessa tider? DN, GP, Agenda och Dagens industri? EU och FN? Anders Borg och Carl Bildt? Eller Guds Ord?

    Vad händer med ett samhälle som glömmer Guds Ord?
    Det kan vi läsa om i många av Bibelns böcker.

    Vem ska människor gå till som saknar hopp och framtid?
    Kom till Jesus! Så säger han själv.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.