Bibelord / Frälsningen och kärleken

Bibelord.

*Nådegåvorna äro mångahanda, men Anden är en och densamme.* /1 Kor 12:4

*Tjänsterna äro mångahanda, men Herren är en och densamme.* /1 Kor 12:5

*Kraftverkningarna äro mångahanda, men Gud är en och densamme, han som verkar allt i alla* / 1 Kor 12:

*Om jag talade både människors och änglars tungomål, men icke hade kärlek, så vore jag allenast en ljudande malm eller en klingande cymbal.* / 1 Kor 13:1

Det är KÄRLEKEN som är viktigare än alla de andliga gåvorna i funktion i Kristi kropp. Stark tro och stora kraftgärningar betyder väldigt lite om de inte görs i kärlek. Det är kärleken som gör våra handlingar och gåvor funktionsdugliga. Vi har olika gåvor, men samma kärlek står till förfogande för oss alla.
Den sanna kärleken som vi möter hos och i Jesus Kristus måste få komma till uttryck i mångahanda situationer. HUR skall vi annars kunna hjälpa människor på rätt sätt?
Det hjälper inte om vi sprutar ut bibelord och inte kan visa i handling vad kärleken gjort med oss själva, hur Jesus förvandlat våra hjärtan.

I kärleken finns också erfarenheterna från våra liv där vi kan förstå smärtan hos andra människor. Om vi inte upplevt hur Jesus förändrat våra hjärtan hur skall vi då kunna säga en medmänniska att Jesus förvandlar? Tomma ord och klingande cymbaler blir då vad vi ger dem….
De människorna  kanske inte vill höra men vi säger det ändå, för att vi vill tala om vad Jesus gjort i våra liv…Måtte Gud förvandla och göra rent i människors hjärtan så att de kan se dem som lider och har ont i sitt innersta.

Man borde vara högst tacksam för allt vad Gud och hans ord vill lära, inte ta det för givet, utan tänka på den stora nåd man fått av GUD: Att fått ha blivit frälst.

*Ty var och en som åkallar Herrens namn, han skall varda frälst.*  /Rom 10:13

4 thoughts on “Bibelord / Frälsningen och kärleken

  1. Hej Bella! Jag blir glad då jag på något sätt kan glädja med inläggen här, och eftersom jag vet vad det är att ha det tufft så vet jag att jag förstår. Motgångar och prövningar möter vi alla, men det är skillnad att gå igenom dem tillsammans med Gud, för han är vår stora tröst i allt som sker.
    Ropa på Herren, han lyssnar och kommer till hjälp.
    Tacka Herren för bönesvar
    Tacka Herren för att han ständigt är med dig.
    KRAM f Maria

  2. Tack för dina senaste inlägg Maria. Har haft lite motgångar på senare tid.. man blir så upplyft av dina ord. TACK!
    Kram

  3. Hej Carina. Det är av Guds gåvor till oss som vi får lära känna honom och hans vilja på djupet och den största gåvan är ju kärleken i våra hjärtan. Ja det är lätt som troende att le av kärlek, men jag har också mött fega, och kalla leenden där jag trodde jag skulle möta äkta leenden av en troende. Hade de kärleken?
    Klimatet svalnar på många sätt och kärleken är ju utgivande….
    Kram till dig! /Maria

  4. Så sant så! Det brukar jag ofta tänka på. p onsdagar har vi fördjupningsgudstjänster i kyrkan, då brukar vi ganska ofta tala om just andens gåvor.
    jag tänkte på det igår. hur “enkelt” det verkar vara för kristna att le mot varandra i förhållande till andra.
    Allt gott till dej!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.