Bibeln/ Tryggheten i Jesus/ 1 Petr 1/ Liv och framtid

 

Ett tema i bibeln poetiska böcker (Job – Höga Visan) är Guds outgrundlighet . Vi kommer aldrig att helt kunna fatta vem Gud är. Delvis kan vi lära känna honom, därför att Bibeln är full om kunskap om honom, vem han är, hur vi kan lära känna honom och leva i evig gemenskap med honom. Vi kommer att få svaret på alla livets frågor  (Pred 3:11), vi kommer att förbli ovetande om vår egen framtid och vi kommer aldrig att kunna styra Gud efter vår egen vilja.

Livet kommer alltid att ha fler frågor än svar och vi kommer gång på gång att tvingas söka Gud för att klara av nya livsproblem.

I allt detta är det sannerligen underbart att som troende veta att man är för evigt räddad genom frälsningen i Jesus Kristus.

 I honom finns evigt liv att få om man säger ett JA till Jesus och följer honom genom livet och ända fram – genom allt. Det är verkligen livsavgörande att få möta Jesus!

* 1Pe 1:24  Ty “allt kött är såsom gräs och all dess härlighet såsom gräsets blomster; gräset torkar bort, och blomstret faller av,
1Pe 1:25  men Herrens ord förbliver evinnerligen”. Och det är detta ord som har blivit förkunnat för eder såsom ett glatt budskap.*

/Petrus citerar Jesaja 40:6-8 och påminner om att allt vi har här på jorden kommer att blekna bort och försvinna. Det är bara Guds vilja, hans ord och arbetet för honom som består. Det som är evigt: Guds ord och det nya, eviga livet i Kristus./Maria

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.