Bibeln / Ef. 4 Förnyelsen

 

Det är märkligt och mäktigt och underbart hur vi kan läsa om hur man får lov att förändra sig då man blir en troende. Innan frälsningen var vi väldigt förstockade och okunniga.
Vi var också lösaktiga och hade onda begär, och var giriga och stod efter det som var andras ägodelaroch giriga på pengar.  Men det kom en dag då vi fick vända om, kanske den dagen tog lång tid att nalkas, men tänk, frälsningen kom i alla fall in i våra hjärtan. Vi fick en tro. Vi får bli nya skapelser.

Jesus lär oss sanningar,mäktiga sanningar. Vi slutade ljuga, och vi vill bara säga sanningar, inget annat duger. Vreda kan vi bli- en helig vrede kan vi känna men vi måste hålla vreden under KONTROLL. Vi ska heller inte ge satan något tillfälle att bli argare än vi är och lockas att svära. Efesierbrevet är klart och tydligt, och där kan man hämta instruktioner. Paulus visar på områden där de troende måste vara överens. Oviktiga saker skall inte kunna splittra gemenskapen. En felaktig livsstil bedrövar den helige Ande.  Vi  ska behandla varandra som Gud behandlar oss. Med kärlek och fostran.

Eph 4:17  Jag tillsäger eder alltså och uppmanar eder allvarligt i Herren, att icke mer vandra såsom hedningarna i sitt sinnes fåfänglighet vandra,

Eph 4:18  hedningarna, vilka, i följd av den okunnighet som råder hos dem genom deras hjärtans förstockelse, äro förmörkade till förståndet och bortkomna från det liv som är av Gud.

Eph 4:19  Ty i sin försoffning hava de överlämnat sig åt lösaktighet, så att de i girighet bedriva alla slags orena gärningar.

Eph 4:20  Men I haven icke fått en sådan undervisning om Kristus,

Eph 4:21  om I eljest så haven hört om honom och så blivit lärda i honom, som sanning är i Jesus:

Eph 4:22  att I – då detta nu krävdes på grund av eder förra vandel – haven avlagt den gamla människan, som fördärvar sig genom att följa sina begärelsers bedrägliga lockelser,

Eph 4:23  och nu förnyens genom Anden som bor i edert sinne,

Eph 4:24  och att I haven iklätt eder den nya människan, som är skapad till likhet med Gud i sanningens rättfärdighet och helighet.

Eph 4:25  Läggen därför bort lögnen, och talen sanning med varandra, eftersom vi äro varandras lemmar.

Eph 4:26  “Vredgens, men synden icke”; låten icke solen gå ned över eder vrede,

Eph 4:27  och given icke djävulen något tillfälle.

Eph 4:28  Den som har stulit, han stjäle icke mer, utan arbete hellre, och uträtte med sina händer vad gott är, så att han har något varav han kan dela med sig åt den som lider brist.

Eph 4:29  Låten intet ohöviskt tal utgå ur eder mun, utan allenast det som är gott, till uppbyggelse, där sådan behöves, så att det bliver till välsignelse för dem som höra det.

Eph 4:30  Och bedröven icke Guds helige Ande, vilken I haven undfått såsom ett insegel, för förlossningens dag.

Eph 4:31  All bitterhet och häftighet och vrede, allt skriande och smädande, ja, allt vad ondska heter vare fjärran ifrån eder.

Eph 4:32  Varen i stället goda och barmhärtiga mot varandra, och förlåten varandra, såsom Gud i Kristus har förlåtit eder.

 /Maria

2 thoughts on “Bibeln / Ef. 4 Förnyelsen

  1. Kära Karin jag tänkte på dig härom dagen och tänkte maila dig. Ja jag vet att det kan vara mycket tufft att ha en tro, jodå så är det. Men vi KAN inte ge upp. det går inte.
    Själva Jesus är ju ljuset i mörkret och som du säger: det är aldrig värt att vända honom ryggen.
    Han frälste oss för att vi skulle få evigt liv, vår frälsning är det dyrbaraste vi har, det är värt allt.
    Vi fortsätter även i tuffa tider.

    Man kan tycka att det vore härligt med äkta gemenskap, men den är tunnsådd nuförtiden och finns nästan inte alls. Människor förstår inte olika problem heller, de är inte de äkta personerna som Paulus ber människor att vara. I en famn kunde man gråta ut..
    Jesus är vår Herre, han tar hand om oss. Tänk om fler kunde nås av hans härlighet. Tänk om man fick se människor jubla av glädje i frälsningen och helanden. Vi vet inte hur lång tid vi har här, men vi gör vårt bästa att sprida evangeliet.
    Varma kramar till dig! Vi hörs. /Maria
    Gud välsigne dig.

  2. Hej Maria! Många fantastiska inlägg om frälsning och omvändelse och hur vi i allt ska lita på Gud. Hoppas allt är bra med dig, har förstått utifrån det du skrivit här att det är väldigt tufft nu, ser du någon ljusning eller är det mycket bekymmer ännu? Ja, det går ju upp och ner livet med Jesus, men det är aldrig värt att vända honom ryggen, jag har varit på väg att göra det flera gånger de senaste veckorna, jag har till och med sagt till honomen att nu har jag fått nog och att jag vill lämna honom eftersom han inte hjälper mig. Men nu så är jag tillbaka igen i att jag ändå vill fortsätta tro.
    Det är synd att kyrkorna är så dåliga nu för tiden, måste ha hänt något bara de senaste åren, en försämring för jag tyckte det var bättre förut. Hade det varit uppbyggligt hade man ju alltid kunna stärka sin tro där, i kyrkan alltså. Nu måste man göra det själv och det är svårt. Har prövat på bönegrupper/hemgrupper men alla är lika “dåliga”, bara en som var bra men den splittrades för många år sedan p.g.a. flytt och annat. Men viktigast är ju förstås att man har en relation till Jesus och den kan man ju arbeta på lika bra hemma för sig själv.
    Ett långt inlägg, men det var ju ett tag sedan jag kommenterade här så nu blev det extra mycket istället.
    Kramar till dig
    Karin

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.