Bibeln / Att ha en levande tro. Tro dig igenom..

 

Jes kap 10:20-21 Assyriernas angrepp  / Levande tro.

Jesaja skrev sin bok omkr 681 f Kr,  och då liksom nu var det så att det inte räckte att berömma sig av sitt kristna arv.

Det räckte inte att vara ättling till Abraham, Det räckte inte att leva i löfteslandet eller att då och då visa att man trodde på Gud.

Det räcker inte heller för dagens kristna att berömma sig av sitt kristna arv, att be och tillbe enligt kyrkliga regler och ritualer eller att någon gång i livet ha haft en andlig upplevelse.

Inget av det för dig närmare Gud.

För att Gud ska rädda dig och bli en del av “kvarlevan” fordras att du har en levande tro på honom.

***

Kapitel 11: Läs om..från den avhuggna roten ska ett skott växa upp, en ny gren från den gamla roten..Hans namn: MESSIAS

/Maria

 *Tro dig igenom, Hoppas på Gud! Hör ifrån Herren tröstefullt bud! Lita på Jesus, han har dig kär, Tro dig igenom nöd och besvär!* / K G Sjölin

2 thoughts on “Bibeln / Att ha en levande tro. Tro dig igenom..

  1. Jesaja bok är så spännande, bra, informerande, m m…ja den tycker jag om att läsa, och Gud är alltid likadan och vill visa människorna hur de ska handla i allt och vem han ÄR.
    Jag tror att Jesaja bok kan lära oss mycket! Det är historia blandat med det vi behöver för att förstå en hel del idag som vi inte kan förstå annat än att läsa bibeln.Guds frälsning gäller alla nationer och det är mycket intressant eller hur… Guds folk är ALLA som är villiga att följa honom.

  2. Fick reda på i en studiebibel att Judah stod ensamt mot det Assyriska imperiet (som inkluderade alla länder i regionen, även Israel/Nordstammarna) under Jesajas tid.

    Boken handlar om att det allt överskuggande imperiet skulle rasa, mot alla odds, och Guds folk lita på Honom, mer än på miitära allianser och diplomati. Sen skulle frälsning och reformation komma i Jesus, flera århundraden senare.

    En rest ur alla folk skulle erkänna Gud och komma för att hylla Honom i Judah land/Jerusalem.

    (Jmfr de vise männens hyllningar av Jesusbarnet, som en liten fingervisning!).

    Kanske Jesajas bok kan lära oss något om hur Gud tänker om Mellanöstern också idag?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.