Avfallet i kristenheten/ Bibelfokus och fråga/svar

Fråga

Nu kanske jag är formad av trosrörelsens syn på saker.. Jag undrar över det här med att det blir ett “andebyte”..? Kan det vara så att det smyger sig på en när man tappar fokus på Jesus..och på det sättet blir det en annan ande som “tar över”..? Är det inte så att vi måste avsäga oss den helige Anden för att en annan ande ska flytta in..? Menar du att vi kan tappa frälsningen på det sättet..?

Svar

Hej där,

För den som inte hänger med här, så skall jag först säga att du ju avser ett resonemang som jag har i min video om det stora Avfallet. Hela min poäng om det här med “andebytet” i Guds församling är att satan vill få tillstånd ett avfall bort från det sanna evangeliet för att Antikrist skall kunna träda fram. Jag går ju ganska ingående igenom vad jag menar med avfall i videon.

Gamla Testamentet visar oss, att när judarna avföll från Gud, så flyttade Gud till slut helt och full ut från sitt tempel och det intogs då av avgudar. Till slut revs det ner helt. Så ett andebyte kan inte ske för att man tappar fokus eller blir sval, tror jag, det sker när vi avfaller från Gud, in i villoläror. Då flyttar Guds Ande ut ur sitt tempel – som är de kristna – och så flyttar antikrists ande in. Det är detta andebyte som gör det möjligt för Antikrist att träda fram i den yttersta tiden, precis likt den babyloniske kungen. Den Helige Ande i Guds folk (de kristna som hans tempel) är alltså det som hindrar Antikrists framträdande enligt 2:a Tessalonikerbrevet vers 3-8.

Om vi tittar lite extra på meningen “så att han sätter sig i Guds tempel och säger sig vara Gud” i 2 Tess 2:4, så tänker sig många att Antikrist skall sätta sig i ett återuppbyggt fysiskt tempel i Jerusalem och där utropa sig själv till gud. Men det grekiska ord som Paulus använde i denna text för tempel är naos. Paulus använde detta ord åtta gånger i sina texter och alla åtta gånger enbart med syfte på de kristna som Guds tempel. När det NT talas om en fysisk tempelbyggnad så används istället det grekiska ordet hieron. Så gjorde även Paulus. Ordet hieron används (vad jag kan se) 59 gånger i NT, men aldrig med syfte på de kristna som Guds tempel. Så Guds tempel i den här texten syftar med all säkerhet på de kristna, både som enskilda individer och som kollektiv. Vi är ju Guds tempel idag enligt vad Paulus skrev i flera andra brev.

Av det här kan vi förstå det, att avfallet kommer att innebära ett “andebyte” i de kristna. Någon annan skall ju sätta sig i de avfallna kristnas inre tempel, i deras hjärtan.

Hoppas detta var ett svar på din fråga om “andebytet” och att du förstår att det är avfall till villoläror som kan åstadkomma detta. Det är vår kärlek till sanningen som är helt avgörande för hur det skall gå med oss. Det kan du läsa om i 2 Tess2:9-12.

Lennart

/Var rädda om er frälsning och behåll Guds Ord och akta på det. Lev för Gud./Maria

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.