Vind som ligger emot. /OMVÄNDELSE
”Gud har kallat dig till Kristi sida,” skrev gudfruktige Rutherford, ”och vinden blåser nu mot Kristus i detta land. Då du nu går med honom, kan du inte räkna med att finna lä eller stilla vila på någon solskenssluttning.”
Med den särskilda känsla för ord som karaktäriserade denna Samuel Rutherfords vardagsbild lät han en radikal sanning rörande det kristna livet utkristalliseras. Vinden ligger rakt mot Kristus och när vi vandrar med honom har vi också denna vassa vind i ansiktet. Vi kan inte förvänta något annat.
Vår förhoppning om lä och solsken är naturlig nog, och för sådana känsliga varelser som vi nu ändå är, är det kanske också ursäktligt. Ingen av oss finner det särskilt njutbart att ha snålblåsten vinande runt våra ansikten. Ändå har församlingen varit tvungen att färdas fram med vinden liggande emot under alla tider.
I vår iver att producera omvändelser är jag rädd att vi har gjort oss skyldiga till att ha använt modern försäljningsteknik, vilken naturligtvis går ut på att endast presentera önskvärda kvalitéer hos produkten och sedan strunta resten. Vi ger oss ut på säljtur för att erbjuda ett behagligt boende på läsidan. Om man bara accepterar Kristus kommer han att ge frid i sinnet, lösa all sorts problem, se till att affärerna går bra, skydda familjen och befästa glädje och lycka. De tror oss och följer oss, men när sedan blåsten och kylan tar tag rusar de iväg till första bästa rådgivare för att ta reda på vad som gått galet -och de flesta far sedan all världens väg för att aldrig återvända.
Undervisningen om Kristus visar att han är realist i detta begrepps bästa mening. Evangelierna har inget som är av visionär eller överoptimistisk karaktär. Han sade sina lyssnare hela sanningen och lät dem sedan fatta beslut. Han sörjde över dem som vek undan, över dem som inte kunde stå för den sanning som låg uppenbar för dem, men han gjorde inget för att vinna en sådan med rosiga löften. Han ville ha efterföljare, sådana som hade beräknat kostnaderna – annars fick de gå sin väg.
I detta finner vi Kristi ärlighet. Vi kan lita på honom. Han vet att han aldrig kommer att vara populär bland Adams söner och han vet att hans efterföljare inte förväntar sig detta. Den vind som pressar emot i hans ansikte känns lika vass bland dem som färdas med honom och vi har lagt intellektuell hederlighet åt sidan om vi försöker att gömma undan denna verklighet.
Genom att erbjuda våra åhörare ett sockersött evangelium med löfte om plats på någon solskenssluttning låter vi dem bedras grymt och ser till att antalet uppgivna och övergivna hålls förfärande högt. På somliga fjärran fält använder man uttrycket riskristna för att beskriva dem som anammar den kristna tron för vinningens skull. Den erfarne missionären vet att den som blir tvungen att betala ett högt pris för sin tro också är den som kommer att hålla ut till änden. Han begynner med hård vind mot ansiktet och skulle stormen växa i styrka kommer han inte att vända om – han har skaffat sig en hållning i vilken det går att uthärda.
Genom att tona ned efterföljelsens kostnad producerar vi riskristna i tiotusental mitt i vår västerländska kultur. Några bland oss kommer kanske ihåg hur man gjorde affärer på mark i Florida, hur fastighetsmäklare sålde stora stycken alligatorträsk till okunniga nordstatare till ”drömpriser”. Nu säljer man ut mark till drömpriser på den religiösa marknaden, mark som sägs ligga säker på lä- och solsida. Tusenden investera och några få mäklare blir omåttligt rika. Men, när allmänheten har förstått vad man har lurats att köpa kommer dessa mäklare att vara de stora förlorarna. Och detta kan inte komma nog snart.
Vad har Kristus att erbjuda oss, vad kan han ge som håller äkthet, är redligt och önskvärt? Han erbjuder förlåtelse för våra synder, inre rening, frid med Gud, evigt liv, den Helige Andes gåva, seger i frestelsen, uppståndelse från de döda, en härlighetskropp, odödlighet och en plats i Herrens hus för evigt. Dessa är några av de ting som står som resultat av tron på Kristus och av den fulla överlåtelsen till honom. Lägg därtill denna ständigt växande härlighet som kommer att bli vår genom hela evigheten – och vi står där ändå med en ofullständig bild av detta som Paulus kallade ”Kristi outgrundliga rikedom”.
Omvändelsen till Kristus förändrar syndaren i grund, men den förändrar inte världen. Där blåser vinden fortfarande mot helvetet och den människa som vandrar i motsatt riktning kommer att ha en vass blåst i ansiktet. Detta måste vi ta med i kalkylen då vi mäter andliga ting. Om dessa Kristi outgrundliga rikedomar inte är värda att ta lidande för, då borde vi veta det vid det här laget och sluta spela religion.
När den unge, rike styresmannen hörde om kostnaden för efterföljelsen gick han bekymrad bort. Han ville inte ge upp sin plats på läsidan. Men, tack och lov, det finns några i varje tid som inte vänder bort. Apostlagärningarna är berättelsen om män och kvinnor som vände sina ansikten mot den kärva vinden, den vind som anmälde förlust och förföljelse. De gav sig till att följa Lammet varthelst det gick. De visste att världen inte skulle sluta hata Kristus och hatade dem för hans skull. För den härlighet som väntade dem fortsatte de orubbligt och ståndaktigt vidare.
Kanske kan hela denna sak reduceras till så enkla ting som tro och otro. Tron ser Kristi kommande triumf på långt håll och är villig att ta del av och härda ut i allt trångmål. Otron är inte säker på något utom att den avskyr vinden och trivs omåttligt på solsidan. Var och en måste fatta beslut huruvida han har råd med otrons förfärliga lyx.
A.W. Tozer http://www.predikoindex.com
/Det kostar att följa Jesus, det kostar att bli omvänd, det kostar att stå fast i tro. Det är sanningen. Men när vi prövar kostnaderna och inte längre vill leva så som vi gjort, då finner vi att Jesus Kristus är det enda alternativet , det enda sättet…att leva på. Vi följer honom./Maria