OCH: Var Moder Teresa demonbesatt? Den 5 september 2001 avslöjade ärkebiskop Henry Sebastian D’Souza’s i Calcutta, Indien, att världens mest kända nunna, den överallt i världen aktade Moder Teresa hade genomgått en andeutdrivning. Den tog plats på ett sjukhus på begäran av henne själv. Hon hade haft problem med sömnen, var orolig och sa att hon var rädd för att hon var besatt. Detta skulle ha hänt år 1997, ett fåtal månader innan Teresas död i en ålder av 87. Moder Teresa, eller Agnes Gonxha Bojaxhiu, som hon egentligen hette när hon föddes år 1910 i Makedoniens nuvarande huvudstad Skopje, som vid den tiden tillhörde Albanien, Agnes Gonxha Bojaxhiu, blev saligförklarad den 19 oktober 2003. Det under som krävdes att hon ska ha gjort efter sin död var en 30-årig indiska kvinna som ska ha blivit botad från tuberkulos och en äggstockscansertumör när hon bad Teresa om hjälp för sina sjukdomar. När blev det legitimt att be till de döda för att få hjälp? För att hon ska bli helgonförklarad krävs nu att bland alla som ”tillber guden Teresa”, ett nytt mirakel ska hända efter saligförklaringen. Moder Teresa är känd för sitt hjälparbete bland de fattiga i Calcutta och hennes starka motstånd mot aborter. Men hur var det med hennes tro? Anthony Stern har gett ut en bok med titeln ”Everything Starts from Prayer: Mother Teresa’s Meditations on Spiritual Life for People of All Faiths”. För all tro (religioner)? En av hennes ofta förekommande påståenden var: ”Jag har alltid sagt att vi ska hjälpa en hindu att bli en bättre hindu, en muslim att bli en bättre muslim, en katolik att bli en bättre katolik.” Spelade det alltså ingen roll för Teresa vilken religion människan har? Så här säger Teresa i boken: ”En de kallar honom Ishwar, en del kallar honom Allah, några bara Gud, men vi måste tillstå att det är Han som gjort oss för större saker: att älska och bli äskade. Vad betyder det att vi älskar? Vi kan inte älska utan bön, och så vilken religion vi än har, vi måste be tillsammans.” /Maria: Ekumenik/ Det finns flera liknande rekommendationer i boken vilket vittnar om att Teresas generella attityd till vilken religion människan har inte spelar någon roll. Anthony Stern berättar i boken följande händelse som ett annat exempel på hennes ”ekumeniska” anda som hon föresvävade. Vid ett tillfälle så betjänade hon en döende buddhistisk man. En besökare som fanns där hörde henne viska: ”Du säger en bön i din religion, och jag ska säga en bön som jag är invigd i. Tillsammans säger vi dessa böner och det kommer att bli någonting vackert för Gud.” Var detta någonting vackert för Gud? Lyssnar Gud på heretiska böner? Är Allah, Ishwar, Buddha och den levande Guden i himmelen sak samma? Teresa verkar ha bott för länge i Indien med all dess avgudadyrkan. Eftersom Teresa säger detta så måste hon mena att alla dessa gudar bara är olika namn för den ende sanne Guden. Hur kan Katolska kyrkan saligförklara någon med en sådan ofullständig teologi? Om kärlek säger Teresa: ”Kärlek är en frukt som det alltid är rätt säsong för och som alltid kan nås. Vem som helst kan samla den och inga begränsningar är satta. Vem som helst kan nå denna kärlek genom meditation, bönens ande och offer… Om vi lär oss att älska, lär vi oss att bli heliga.” Men alla källor är inte gudomliga, att ha kärlek till andra gudar är förbjuden kärlek. Den kärlek som inte har Jesus i centrum är ute på villovägar. Det är också den tro som riktar sig till Maria. Moder Teresa var en hängiven Mariadyrkare. Den 14 augusti 1993 skriver hon i ett offentligt skrivet brev: Mary is our Coredemptrix with Jesus. She gave Jesus his body and suffered with him at the foot of the cross. Katolska kyrkans sätt att saligförklara människor är heresi. Det mirakel som godkändes för hennes saligförklaring är dessutom omdiskuterat. Enligt katolsk tradition så ska det när det gäller fysiska helande stå klart utom allt tvivel att helandet inte har skett genom en naturlig orsak. Monica Besra, en 35-årig bybo från norra Indien ska ha blivit helad från en äggstockstumör och ”Barmhärtighetsmissionärerna” hävdar att tumören försvann i september 1998 när en medaljong med bild av Teresa hade anbringats på det ställe där hon hade smärta. Dock hävdar chefsgynekologen Ranjan Mustafi som behandlade kvinnan på Bulurghat distriktssjukhuset i Västbengalen att det är fullt möjligt att hans patient blev botad genom fyra antikurer mot TBC som hon tog vid den här tiden och som kan ha upplöst tumören, och han tycker att hon borde ha blivit saligförklarad för sitt arbete bland de fattiga istället. Hans uttalande är: ”Hon (Besra) hade en medicinsk sjukdom som blev botad genom medicinsk vetenskap, inte av något mirakel.” Hans överordnade på sjukhuset delar hans uppfattning, och att journalerna visar att hon svarade på den fortlöpande behandlingen. Mustafi säger också att han blev aldrig kontaktad av Vatikanen. Monica Basra hävdar trosfriskt att det skedde ett mirakel, men hennes man Seiku tror att det var doktorerna som kurerade henne! I en bok utgiven 2007 ”Mother Teresa, Come Be My Light, The private writings of the ’Saint of Calcutta'”, beskrivs hennes liv som dunkel natt. ”En natt så mörk och så långvarig att den överträffar allt vad vi i helgonbiografier har läst i detta avseende”, skriver Wilfrid Stinissen i Katolskt Magasin nr 11, 2007. Den varade i 50 år och hon skulle ha kunnat kallas ”Teresa av den dunkla natten”. Och hon berättade för sin biktfader ”Det finns ett fruktansvärt mörker inom mig, som om allting var dött. Så har det mer eller mindre varit från den tid jag började verket.” Hon känner sig skild från Gud, inte älskad eller ens önskad, ja bortstött från honom, skriver Stinissen. The Jesus whom Mother Teresa professed to love is not the biblical Jesus. John MacArthur discerned that clearly when he visited her in Calcutta. Surrounded by images of Hindu deities hanging on the walls of her facility for ministering to the sick and dying, she signed a Bible for MacArthur that reflected her deep yet erroneous Catholic beliefs: ”May you enter into the heart of Jesus through the Virgin Mary….”
|