Gudstjänst. *Kyrka*?

Gudstjänst

Från: http://experimentlandet.blogg.se/2018/april/gudstjanst.html

Var i bibeln står det att troende på Jesus skall gå till något som kallas KYRKA varje söndag klockan 10 eller 11 för att passivt lyssna på någon/några som har läst något som kallas teologi och som står vid ett podium och talar (breder ut sig) under cirka en och en halv timme för att sedan bli bjudna på fika och efter det gå hem?

Bibeln talar om sammankomster och inte om Gudstjänster och att när de troende kommer samman/träffas så har alla något att ge/bidraga med som till exempel en psalm, något till undervisning, en uppenbarelse etcetera så det som idag kallas Gudstjänster där församlingen sitter passivt och lyssnar på så kallade präster eller pastorer (i många fall blir underhållna) och hur de är utformade är något helt obibliskt.

”Om nu hela församlingen komme tillhopa till gemensamt möte, och alla där talade tungomål, och så några som vore olärda komme ditin, eller några som icke trodde, skulle då icke dessa säga att I voren ifrån edra sinnen? Om åter alla profeterade, och så någon som icke trodde, eller som vore olärd komme ditin, då skulle denne känna sig avslöjad av alla och av alla utrannsakad. Vad som vore fördolt i hans hjärta bleve då uppenbart, och så skulle han falla ned på sitt ansikte och tillbedja Gud och betyga att »Gud verkligen är i eder».Vad följer då härav, mina bröder?  Jo, när I kommen tillsammans, så har var och en något särskilt att meddela: den ene har en psalm, den andre något till undervisning, en annan åter någon uppenbarelse, en talar tungomål, en annan uttyder; allt detta må nu ske så, att det länder till uppbyggelse”.(1 Kor.14:23-26).

Gudstjänster och speciellt utvalda präster (bibeln talar inte om något som heter pastorer utan om lärare) är en kvarleva från det gamla testamentet. I det nya förbundet i Kristus är alla troende präster (det finns inga titlar eller skillnader mellan de troende) och Jesus är översteprästen. Han är huvudet och de troende är lemmar och de fyller alla en lika viktig funktion för utan den ena lemmen kan inte den andra/de andra lemmarna fungera.

“Ty liksom kroppen är en och har många delar och alla de många kroppsdelarna bildar en enda kropp, så är det också med Kristus. Med en och samma Ande har vi alla döpts till att höra till en och samma kropp, vare sig vi är judar eller greker, slavar eller fria, och alla har vi fått en och samma ande att dricka. Kroppen består inte av en enda del utan av många. Om foten säger: Jag är ingen hand, jag hör inte till kroppen, så hör den likafullt till kroppen.

Och om örat säger: Jag är inget öga, jag hör inte till kroppen, så hör det likafullt till kroppen. Om hela kroppen var öga, vad blev det då av hörseln? Om allt var hörsel, vad blev det då av luktsinnet? Men nu har Gud gett varje enskild del den plats i kroppen som han ville. Om alltsammans var en enda kroppsdel, vad blev det då av kroppen? Nu är det emellertid många delar men en enda kropp”(1 Kor. 12:12-20)

Kristi kropp är något helt annat än dagens kyrkor och samfund där lemmarna (de enskilda troende) inte tillåts att verka i samarbete med Guds Ande utan där man har gått in för att kuva och tukta Guds Ande (rent ut sagt döda Guds Ande) för att Guds Ande är SANNINGENS ANDE. Sanningen vill inte Satans kyrkor höra talas om för då skulle ”kanske” många som tillhör dessa fly bort från dem vilket hade gjort deras herre Satan vred och därför låtsas man som att Guds Ande (Jesus/Gud) finns i kyrkorna och i samfunden när det i själva verket är världens och Satans ande (den ekumeniska och Gudshatande anden) som finns där och som styr skökorna och som lurar de ”kristna” som låter sig luras till att tro att deras uppgift är att frälsa världen (världens människor) och Satan själv.

Det gäller bara att bjuda till lite eller mycket och att få alla att känna sig som hemma (kom som du är och tro på vad du vill!) i kyrkorna vilket man gör genom att erbjuda en massa roliga och nyttiga aktiviteter samt social gemenskap. De som lockas av allt som kyrkorna erbjuder kan ju trots allt och efter att de har fått ta del av alla roliga och nyttiga aktiviteter samt all trevlig gemenskap och hjälp på olika sätt komma till tro på kyrkorna/samfunden och bli medlemmar i dessa som de kanske har fåtts till att känna någon slags tacksamhetsskuld till.

Kyrkan ställde upp för mig och jag tackar kyrkan! Utan kyrkan hade jag knappast överlevt! Kyrkan gav mig mitt liv tillbaka eller kyrkan har gett mig ett nytt liv! Ungefär så kan det låta och vad handlar det om, om inte om avgudadyrkan? Skall troende på Jesus dyrka och upphöja människoverk (kyrkan är ett människoverk/ett Satans fångstredskap) eller enskilda människor inom kyrkorna som ägnar sig åt att leka Gud och som i vissa fall har tagit sig själva rätten att förlåta synder?

 

6 thoughts on “Gudstjänst. *Kyrka*?

  1. Tack! Jag är så tacksam att kunna bli använd, och han känner till ALLT, han är god emot mig och jag skriver så länge han vill, gärna. Just nu har livet blivit galet tokigt IGEN och striden fortsätter. Be gärna över ett ‘ämne som Gud vet och jag vet att han löser det men jag är ställd just nu och vet inte vad jag kan göra eller bör göra. Bara ber om nåd som vanligt. Han är allt jag har utan honom skulle jag inte kunna eller vilja leva. Guds välsignelse för att du har förstått hur jag menar med allt jag gör. Det är Guds vilja, inte min.Var rädd om dig och lita på Gud.
    Amen
    Frid. Maria

  2. Tack! Själv Maria. och vittnes bordet. Gud din egen skapad gav dig bästa betyget med ett ord Skriv, och någon högre finns inte. Den högste din egen Gud personligen kom till dig och sa detta. Ja Allas Fader i grund och botten talade, så kom ordet skriv. För du är hans ögon sten. Mycket fint vittnes börd. Skall man vara lite ironisk, så visste verkligen mästaren något du är mycket bra på. Sköt om dig. Guds frid, såg också några video med dig klara kloka Sanna ord. Hls. Tommy.

  3. Hej! Jag blir väldigt rörd och glad av det du skriver till mig. Tack så hjärtligt! DENNA ARTIKEL har inte jag skrivit men en bekant till mig. SE Länk. Det är skönt att veta att det går fram som jag skriver. Vet inte om jag berättat att Gud 1994 väckte mig på natten kl 02.00 och sade bara ett ord: SKRIV. Oj hoppsan vad då sade jag, är det du Gud? Då hörde jag igen: SKRIV. Jaha..jag gick upp i natten med penna och papper och satte mig att skriva, och på den vägen är det.
    En märklig uppgift, och jag hoppas den inte tar slut, men å andra sidan så vill jag göra mer.
    Jag har läst mycket i mina dagar och jag älskar Jesus och han har fått mig framåt trots bekymmer och elände och galenskaper.
    I allt detta har bönen varit en mycket stor del och jag är så tacksam att få komma FRAMÅT. Det är svårt att veta vad människor behöver veta och läsa om men jag går efter vad jag själv gått igenom . Prövningar är något man inte vill tala om i kyrkorna och prövningar känner jag bäst till, så det skriver jag gärna om.Ja att formulera mig är lätt för jag älskar ju svenska språket och korrekthet, så det går nog framåt.Tack igen för det du skriver för det gör mig så glad och tacksam att nå fram och att det är värt att läsa denna sida. Man försöker ju vara ‘allsidig’ i ämnena. Gud välsigne dig, vad roligt att du skrev allt det där fina. Ja Jesus är med dig också och tacka honom o prisa hans namn. FRIDShälsningar Maria

  4. Tank du har en svår uppgift och skriva, alla har inte gåvan att ha en vass penna. Med vass, menar jag Positivt, så man sa om författare, en vass penna som kan peka på problem också, och dem är ju värda guld, men kanske inte får beröm för de, förutom de som ser sanning i detta, de glada lättsammare kanske är enklare. Men båda växlarna behövs och du har de, liksom det fina ljusa. Det kan jag tänka mig att det ligger hårt arbete bakom, med erfarenhet och kunskap i kyrkohistoriker o personer, och detta med en gåva som du har, o formulera dig. Och klart kunnig i ämnet och det är en stor skatt det, och du delar med dig av och det krävs nog många års erfarenhet. Ja,så har du Jesus med dig. Var rädd om dig, och Guds Frid.

  5. Hej! Ja alla kan få del av Guds gåvor, ja det gäller att söka dem och att be om dem för att få använda dem för de människor som behöver väckas. Tack snälla du för att du tycker jag är använd för att väcka människor. Ja det är min ambition att vara nära Gud och att säga hans sanningar.
    Om vi bara VILL så kan vi/får vi vara hans sändebud, det vill ju HAN att vi ska vara.
    Det gäller alltid att förvalta det man fått på ett så bra sätt som möjligt, och Gud ger olika slags order till vara o en som vill tjäna honom. Jag har inga fina examina, jag är en vanlig fattig människa som älskar Jesus över allt annat. Jesus har fångat mitt hjärta för alltid.
    Tack ska du ha! Sådant får mig att gå vidare…:-) FRIDshälsn Maria

  6. Jo, det där har jag tänkt. Präster vi är hans. Mycket bra skrivet, Det är fritt att söka Gud under Himlen var vi än är. Själv satt jag och undra över de där talenterna, eller mynten Jesus gav en liknelse på. En anfördrodde han mynt, och denne fick tillbaka när den handlat för mynten, en annan handla ännu mer och fick ännu mer tillbaka. Och en tog myntet och gömde det, där växte det inget. Mynten är väl de Andliga Gåvorna, och vem som helst kan ju söka de Andliga Gåvorna som Jesus talar om, utan några titlar eller rangordningar eller speciella skolor. Det verkar som Gud öser mer, desto mer de används. Så du Maria används på ett sätt att väcka de sovande också som kanske fallit in i mönster och traditioner och herrarki ordning och talar för den troende, så som den sökande människan .Guds Frid. Tommy.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.