Ett ord idag /Gud är visheten. Drick ur källan

Vishetens röst är något som alla borde lära att lyssna till. Vishetens röst kommer från Gud. Vishetens röst är annorlunda än alla andra röster. I vishetens behöver vi aldrig gå rädda och förvirrade. Visheten finns i Guds Ord, han har skapat visheten. Han är visheten.Kanske vill du komma ihåg detta:

*Låt godhet och sanning ej vika ifrån dig; bind dem omkring din hals, skriv dem på ditt hjärtas tavla: så skall du finna nåd och få gott förstånd, i Guds och i människors ögon. Förtrösta på HERREN av allt ditt hjärta, och förlita dig icke på ditt förstånd. På alla dina vägar må du akta på honom, så skall han göra dina stigar jämna. /Ord 3:3-6

*De visa få ära till arvedel, men dårarna få uppbära skam.*  /Ordspr 3:35

*Ett livets träd är hon för dem som henne få henne fatt, och sälla må de prisas, som hålla henne kvar.* (Visheten)  /Ordspr 3:18

*Vänden om och akta på min tillrättavsining; se, då skall jag låta min ande flöda för eder, jag skall låta eder förnimma mina ord.* /Ordspr 1:23

Är det svårt att bli vis? Ja det är det ju, för man får lägga ner alla egna tankar och begär om duktighet i sig själv, bara Guds Ord är det bästa för en.
Vill man följa Guds Ord och hålla det närmast hjärtat, ja i hjärtat, då får man räkna med att bli nedräknad av satan mer än en gång. Men vad gör det, satan kan aldrig vinna, han har redan förlorat.
Så vänd om! och finn visheten i frälsningen, i Jesus Kristus, och börja närma dig Gud för att få och kunna  dricka ur vishetens källa!

/Maria

2 thoughts on “Ett ord idag /Gud är visheten. Drick ur källan

  1. Hej. Ja jag menar verkligen att när vi går med Gud och söker hans svar på våra frågor och lever/försöker leva efter hans Ord så får vi vishet. Det kan aldrig vetenskapen ge oss. Guds Ord är sant och den renar vårt hjärta och själ.
    Ja visheten och livets källa finns hos Gud, han har ju skapat allt.
    Salomo bad Gud om en enda sak: VISHET. Han fick både vishet och rikedom, för Gud var så nöjd med hans bön om vishet. Längre fram i Salomos liv vände han om och gjorde felaktigheter i sitt liv…
    Vad kan vara mer värt än att lära sig från Gud.
    /Maria

  2. Speciellt att visheten kommer från Gud! Och vi tror ju att den kommer ifrån oss själva.

    Du säger alltså att när vi lägger ned våra ambitioner lite, så får Gud plats att tala till oss och vi förstår Honom.

    Vetenskapen går som bekannt åt motsatt håll.
    Vetenskapens huvudmål verkar vara att kontrollera livsprocessen och göra livet på “teknisk väg”, genom smarta människor som tror på människan.

    Visheten och livets källa finns hos Gud.
    Det är så du menar?

    Förlåt mina retoriska frågor, här!
    🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.